Vekstestimering?

Thessaniya

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg var på vekstestimering i går for å se at hun vokser nok pga en medisin jeg tar. Hun har vært +6,4, +8,2 og +8,6% på de tre UL vi har gjort. Ikke for liten altså :)
Men så skremt hu jordmor meg litt... Jeg spurte hvor stor hun er sånn ca, og da knappet hun litt og sa "rundt 3400gram". Jeg var fornøyd med det og sa at da er hun ferdig da, og kan få kom når som helst :)
Men jeg var bare 38+0 da. Hva om jeg går til 40+0? Eller enda verre, 42+0??? Hvor stor blir hun da? 4000gram? :o Hvor nøye skal man ta de vekstestimeringene? Føler jeg begynner å bli nervøs for en giga-baby her :(

Tror ikke du skal bekymre deg. Di har tatt godt i på begge mine. Men begge har vært små...
Har hørt flere si at det ikke er så ofte det stemmer....
Sikkert nøyere på UL, en å måle på magen...

Uans er det jo hodet det kommer an på i forhold til fødselen:p

Jeg også håpet at vekstestimeringen ikke skulle stemme. Min var estimert til å være 3500 i uke 36, 4000 i uke 38 og 4600 på termindato.. jeg håpet for guds skyld det skulle være feil, for det hørtes vannvittig ut. Men de ville ikke sette meg i gang for mente det var best at fødselen startet naturlig.

Han kom 4 dager etter termin og veide 4770 g og 56 cm!! Så estimeringen stemte ganske bra. Og han kom seg ut på naturlig måte, så det gikk det også. Helt vanlig hodestørrelse på 36 cm heldigvis :P

Jeg var på vekstkontroll forrige uke (var da 39+3), baby ble estimert til 3500 gram da. Fikk beskjed av legen at jeg kunne regne med en vektøkning på ca 200 gram i uken fremover:happy:

Med forrigemann var jeg på vekstkontroll i uke 38, da mente de han kom til å være 3700gr på termindagen. Var visst +2%.
Han kom 1 uke etter termin og var 3385gr :)
Det er et ganske godt slingringsmonn på de kontrollene, er jo vanskelig å få det helt nøyaktig. Tror ikke du trenger å bekymre deg for en stor baby, og 4000gr er uansett ikke svært ;)
Regnes jo som helt normalt å føde babyer på 4500gr også.

Jeg var på vekstestimering i går for å se at hun vokser nok pga en medisin jeg tar. Hun har vært +6,4, +8,2 og +8,6% på de tre UL vi har gjort. Ikke for liten altså :)
Men så skremt hu jordmor meg litt... Jeg spurte hvor stor hun er sånn ca, og da knappet hun litt og sa "rundt 3400gram". Jeg var fornøyd med det og sa at da er hun ferdig da, og kan få kom når som helst :)
Men jeg var bare 38+0 da. Hva om jeg går til 40+0? Eller enda verre, 42+0??? Hvor stor blir hun da? 4000gram? :o Hvor nøye skal man ta de vekstestimeringene? Føler jeg begynner å bli nervøs for en giga-baby her :(
Ikke bekymre deg.. Jeg har en 4 kg baby i magen.. Og er førstegangs..
Estimert til å være litt over 4,1 ved termin som er 11 OKT.
Det her klarer vi! Høres ikke så ille ut .
Og 4 kg er ikke giga.
Da snakker vi 5..

Vi var på vektestimering i dag. Er nå 37+5 og lille ble estimert til å være ca 3100gram nå. Det betydde altså akkurat på normalen (+/- 0%). Mente at ved termin ville ungen være ca 3500gram.

Likevell så sa legen at dette kunne være feil og da av og til så mye som med opp til 1kg.
Så tar vekten med en klype salt, men er veldig glad for at hodestørrelsen er normal :)

Vi var på vektestimering i dag. Er nå 37+5 og lille ble estimert til å være ca 3100gram nå. Det betydde altså akkurat på normalen (+/- 0%). Mente at ved termin ville ungen være ca 3500gram.

Likevell så sa legen at dette kunne være feil og da av og til så mye som med opp til 1kg.
Så tar vekten med en klype salt, men er veldig glad for at hodestørrelsen er normal :)
Er hodestørrelsen som teller :)

Med forrigemann var jeg på vekstkontroll i uke 38, da mente de han kom til å være 3700gr på termindagen. Var visst +2%.
Det er et ganske godt slingringsmonn på de kontrollene, er jo vanskelig å få det helt nøyaktig. Tror ikke du trenger å bekymre deg for en stor baby, og 4000gr er uansett ikke svært ;)
Haha, her i Norge kanskje, fødes vikinger :) i mitt land (Bulgaria) telles allerede for stor når babyen er 3.500 haha

Trenger nok ikke bekymre deg ;)
Jenta vår ble estimert til 3,2kg i uke 36+0, altså +15%. Og alle sa det var en stor baby. Hun ble født i uke 39+0 og var 3,6kg ;) Di sier vell hodeomkretsen har mest og si :p

Min venninne ble estimert at babyen skulle være over 4 kg.. Han var 3,1 da han kom 9 dager på overtid..

Det stemmer jo ikke helt da. En normal gjennomsnittlig stor baby veier 3600g ved fødsel.
Det er flere sykehus som setter deg i gang hvis de mistenker at baby er over 4500g pga faren for komplikasjoner.

Men jeg var bare 38+0 da. Hva om jeg går til 40+0? Eller enda verre, 42+0??? Hvor stor blir hun da? 4000gram? :eek: Hvor nøye skal man ta de vekstestimeringene? Føler jeg begynner å bli nervøs for en giga-baby her :(

Jeg er enda mer nervøs enn deg.. har fått estimert 4500g på termindato og ca 5kg på 10 dagers overtid.
Er overhodet ikke komfortabel med dette og sykehuset jeg skal føde på har ikke automatikk i å sette folk i gang. Har 2 bekjente som skal føde ved ahus. De har fått estimert 4300g og 4600g ved termin, og på grunn av det - blir de satt i gang en uke før termin!

Synes det er ufattelig urettferdig at det skal være så store forskjeller og at noen skal risikere komplikasjoner mens andre slipper å risikere det mer enn nødvendig.

Blir så frustrert, redd og engstelig

var på ul idag og fikk vite jeg har en stoor baby på ca 4200g og er 39+0 idag. merker at dt er så trangt i magen at jeg får magesmerter...ikke veldig gøy og har 1uke og 3 dager igjen...

Jeg er enda mer nervøs enn deg.. har fått estimert 4500g på termindato og ca 5kg på 10 dagers overtid.
Er overhodet ikke komfortabel med dette og sykehuset jeg skal føde på har ikke automatikk i å sette folk i gang. Har 2 bekjente som skal føde ved ahus. De har fått estimert 4300g og 4600g ved termin, og på grunn av det - blir de satt i gang en uke før termin!

Synes det er ufattelig urettferdig at det skal være så store forskjeller og at noen skal risikere komplikasjoner mens andre slipper å risikere det mer enn nødvendig.

Min ble estimert til å være 4600 på termindato. De ville ikke sette igang for mente det var større risiko for komplikasjoner ved igangsettelse ved stort barn enn ved at fødsel startet av seg selv. Altså større risiko for keisersnitt og tang/vakuum. Men jeg syntes også det var urettferdig på en måte.. det blir jo ekstra bekymringer og ekstra belastning for kroppen å gå på overtid. Og det kan godt være at fødsel hadde gått helt fint med igangsettelse 1-2 uker før.

Skal du føde på Ullevål? Jeg fødte der i september nå.

Det stemmer jo ikke helt da. En normal gjennomsnittlig stor baby veier 3600g ved fødsel.
Det er flere sykehus som setter deg i gang hvis de mistenker at baby er over 4500g pga faren for komplikasjoner.
Kopiert fra en artikkel om nyfødte fra Babyverden;
Normalverdiene for jenter er vekt mellom 2.8 og 4.6 kilo, og lengde mellom 47 og 54 cm. Guttenes normalverdier er 2.8 til 4.8 kilo, og 47 til 55 cm.

Så jo, 4500gr er fortsatt normalt :)

Men hjelp! :o Sjekker de opp noe i forhold til bekkenet en sånn gang? Og hvordan var størrelsen på din mammas baby/er?
Som Maria skrev så trenger jo ikke estimeringen å stemme heller da :) pluss at du kan jo føde tidligere. Men jeg synes det var dumt at de ikke setter igang tidligere en sånn gang der de mistenker 5 kg? Absolutt ikke for å skremme deg nå, men jeg hadde kauka keisersnitt om de sagt sånn til meg :(
Men nå hadde jeg snitt forrige gang og da, bare pga fødselsangst, og å få beskjeden om en (mulig) STOR baby hadde ikke hjulpet på i å bearbeide angsten... ;)
Det går jo helt sikkert bra uansett, men man blir jo litt redd allikevel :)

var på ul idag og fikk vite jeg har en stoor baby på ca 4200g og er 39+0 idag. merker at dt er så trangt i magen at jeg får magesmerter...ikke veldig gøy og har 1uke og 3 dager igjen...
Skjønner det :( min skal sikkert ligge 1-2 uker til og jeg synes allerede det er stappfullt inni magen min :o Føler meg stor som en hvalross og magen spenner så en blir gal :(

Min ble estimert til å være 4600 på termindato. De ville ikke sette igang for mente det var større risiko for komplikasjoner ved igangsettelse ved stort barn enn ved at fødsel startet av seg selv. Altså større risiko for keisersnitt og tang/vakuum. Men jeg syntes også det var urettferdig på en måte.. det blir jo ekstra bekymringer og ekstra belastning for kroppen å gå på overtid. Og det kan godt være at fødsel hadde gått helt fint med igangsettelse 1-2 uker før.

Skal du føde på Ullevål? Jeg fødte der i september nå.
Hvor stor var din når han/hun fødtes da? Og hvor nært termin ble det?

Back
Topp