Ville bare gi en oppdatering på dette. I uke 38 fikk jeg beskjed om at lille Frøet ville være ca 3500 om hun kom til verden ved termin. Hehe...hun kom en dag før termin og veide 2868
Sånn kan det gå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ok, og dette var på SUS, så da tar jeg det med en klype salt. Fikk beskjed at min var 3100g i uke 36, og kommer til å være 3800g nå om en ukeVille bare gi en oppdatering på dette. I uke 38 fikk jeg beskjed om at lille Frøet ville være ca 3500 om hun kom til verden ved termin. Hehe...hun kom en dag før termin og veide 2868Sånn kan det gå
![]()
Hipp hurra, og hallelujaVille bare gi en oppdatering på dette. I uke 38 fikk jeg beskjed om at lille Frøet ville være ca 3500 om hun kom til verden ved termin. Hehe...hun kom en dag før termin og veide 2868Sånn kan det gå
![]()
Ville bare gi en oppdatering på dette. I uke 38 fikk jeg beskjed om at lille Frøet ville være ca 3500 om hun kom til verden ved termin. Hehe...hun kom en dag før termin og veide 2868Sånn kan det gå
![]()
Hø? Hvordan er det mulig å ta så feil da?
Fordi det er en estimering og ikke en vekt. Modellen som brukes til å estimere vekt baserer seg på tre mål, lårbeinlengden, omkrets om magen og omkrets om hodet. Det betyr at en baby med tynne lår og en baby med tykke lår vil komme likt ut av modellen. Generelt sies det at den estimerte vekten er +/- 10%, dvs hvis de sier 3500g, så er alt mellom 3150 og 3850 like sant. I tillegg kan feilen selvsagt være større. Ulike personer måler også ulikt, og en millimeter feil målt på ultralyd gir utslag i vekten.
Hvis man får tett oppfølging pga vekstavvik, så er de nøye på at samme lege måler hver gang sånn at det siste feilen (målevariasjon) reduseres.
Sist kontroll jeg hadde, med erfaren lege, så glemte legen lagre bildene fra første tvilling. Da målte han ferdig tvilling to og gikk tilbake til tvilling en. Da hadde tvilling en lagt seg litt annerledes, og selv om legen gjorde alt han kunne for å treffe rett vinkel, så var hodemålet nå halvannen centimeter mindre.
Da lærte jeg noe nytt. Jeg visste ikke at estimeringen var så unøyaktig... Takk for svar!
Jeg har fått tett oppfølging pga en kronisk sykdom, men har hatt ulik lege hver gang. Alle har sagt det samme, estimert til 3500 g. ved termin, men hun kan tydeligvis veie både mindre og mer likevel da.