Vekstestimering

*Utålmodig*

Forumet er livet
Hei! Vært til UL i dag for sjekk av nyra til junior. Den ser ut til å fungere som den skal, og blir ikke meg oppfølging pga den.... Men.... Han er allerede estimert +16%, og med min "på kanten svangerskapsdiabetes" har jeg selvfølgelig begynt å bekymre meg for hvor stor han egentlig har tenkt å bli!!! Andre som har vært på vekstestimering så langt??? Skal på nytt 6 juni....
 
Mini'en her er også stor.
Han er ca 2,3kg og jeg er i uke 32. Det tilsvarer 90 percentilen på gravidskjema.

Jeg er også på grensen til svangerskapsdiabetes, men har i grunn null tro på at det er derfor. Målingene mine er super fine og jeg svinger ikke i blodsukker:)
Har til gode å ha en måling over 6,4:)

Kurven på skjema er identisk som med storebror, da var jeg 12 år yngre enn nå og altså ikke i risikogruppen som testes for diabetes:)

Jeg tenker at så lenge barnet er friskt og aktivt i magen, må vi vel regne med at noen er store og noen er små. Alt annet hadde vel vært rart?!

Syns kanskje det er litt i overkant mye fokus på dette med diabetes og store barn for tiden!
Tror dessverre det skaper unødvendig mye stress hos mødre, og kunnskapen er generelt dårlig hos dem som burde kunnet dette:)
 
Jeg har vært men fikk ikke vite i percentil el % da..
Men i uke 27+6 var han 1286 gram og estimert til å veie 3300 gram ved termin.
Det samme som yngste jenta veide..
Så har vel noe med at jeg er liten selv..

Skal uansett tilbake 23.mai for ny måling :)
 
Jeg skal på torsdag. Mistenker at sette er ei lita jente, som søsteren.
 
Jeg var i forrige uke. Mini ble estimert til å ligge 15% over gjennomsnitt - så på termin skal han altså være litt i overkant av 4 kg... Han var visstnok 1700gram i forrige uke (var da i uke 30).

MEN - jordmor sa det var 10% feilmargin i begge retninger... Så jeg føler at jeg ikke er noe klokere overhodet! Han kan på termin altså være alt fra 3675gram til 4375gram (etter min hoderegning)... 10% er jo ganske mye når det gjelder en liten kropp.

Skal på ny estimering om 2 uker - så da får vi se hva målingene viser da...

Har hørt om flere som har fått estimert veksten på barnet, hvor det tatt feil med over 1 kg - i begge retninger. Så jeg tar denne estimeringsgreia med en stooor klype salt.

Jeg ligger 1 uke foran gjennomsnittet i symfysemål - forholder meg heller til det...
 
Jeg var idag,lå 2.8 på minus,helt perfekt hodemål:) har svangerskapsdiabetes så var første oppfølging idag
 
Er på vekstestimering omtrent hver 1-2. uke. Har en tynn liten frøken i magen, så følges tett opp. Alt er fint med henne, sånn bortsett fra at hun er for liten, men jeg bekymrer meg jo uansett. Har et veldig lavt SF mål også, derfor jeg ble henvist til vekstestimering til å begynne med. Håper vi begge legger litt på oss til neste UL.
 
Legen som gjorde første ekstra ul på meg sa at det regnes som gjennomsnittlig med —20 til +20%.
 
Jeg skal neste uke. Men mest fordi jeg er så undervektig selv, og har veldig liten mage. Så sannsynligvis er baby normal.
 
Nei, det har jeg ikke, tror jeg. Jeg har ikke vært hos jordmor i det siste, bare lege, er det derfor, tro? Eller gjør man det bare i spesielle tilfeller? Hvor gjør dere det, og hvordan? Hos lege, jordmor, på sykehus?
 
Min førstefødte ble estimert til å være 46% over gjennomsnittet. Så ille var det ikke, da. Han var i underkant av 5 kg.
Skal på estimering nå på fredag. Spent!
 
Nei, det har jeg ikke, tror jeg. Jeg har ikke vært hos jordmor i det siste, bare lege, er det derfor, tro? Eller gjør man det bare i spesielle tilfeller? Hvor gjør dere det, og hvordan? Hos lege, jordmor, på sykehus?

Via UL på sykehuset.
 
Jeg skal på torsdag, må bare huske å spørre om estimert vekt til fødsel.

Frøkna var estimert til 3300g, kom ut 3485g så veldig bra estimert.
 
Å ja, og det er ikke sånt de gjør på ordinær ultralyd, eller?

I mitt tilfelle har jeg hatt et stort barn før, født noen dager før termin. I tillegg til høye blodsukkerverdier nå + 2 heftige fødsler, vil de følge opp veksten litt tettere. Fikk beskjed om at 16 % er greit, men at de ikke ønsket 30% da jeg av ukjent grunn blødde mer ved forrige fødsel enn jeg burde. Greit med ekstra oppfølging da, selv om de nok bommer en del på estimeringen også...
 
Mini'en her er også stor.
Han er ca 2,3kg og jeg er i uke 32. Det tilsvarer 90 percentilen på gravidskjema.

Jeg er også på grensen til svangerskapsdiabetes, men har i grunn null tro på at det er derfor. Målingene mine er super fine og jeg svinger ikke i blodsukker:)
Har til gode å ha en måling over 6,4:)

Kurven på skjema er identisk som med storebror, da var jeg 12 år yngre enn nå og altså ikke i risikogruppen som testes for diabetes:)

Jeg tenker at så lenge barnet er friskt og aktivt i magen, må vi vel regne med at noen er store og noen er små. Alt annet hadde vel vært rart?!

Syns kanskje det er litt i overkant mye fokus på dette med diabetes og store barn for tiden!
Tror dessverre det skaper unødvendig mye stress hos mødre, og kunnskapen er generelt dårlig hos dem som burde kunnet dette:)

Sniker litt :) Det med (svangerskaps)diabetes og størrelsen på barn er faktisk en risikofaktor, så viktig at det er fokus på det ;) Synes det er flott at gynekologene følger med på risikosvangerakapene, uansett hva årsaken er :D
 
Eg fik
Å ja, og det er ikke sånt de gjør på ordinær ultralyd, eller?

Nei de gjør ikke det til vanlig på oul. De gjør det sikkert vist det er en indikasjon på at det er lurt.... eg skulle på ul for å sjekke morkakeplasseringen, og da tok de like greit vekstestemering også. Ble ikke så veldig overrasket over det hun sa. Virker som han blir på samme størrelse som storebror :)
 
Sniker litt :) Det med (svangerskaps)diabetes og størrelsen på barn er faktisk en risikofaktor, så viktig at det er fokus på det ;) Synes det er flott at gynekologene følger med på risikosvangerakapene, uansett hva årsaken er :D

Det vet jeg:)

Det er absolutt ikke noe bagatellisering av ting.
Selvsagt skal risikosvangerskap følges opp. Det sier seg selv.

Problemet er at mange både fastleger og jordmødre har for lite kunnskap når det kommer til akkurat dette og det blir gitt feilinformasjon eller for lite informasjon rundt diabetes og nedsatt glukosetoleranse.

En skal ligge relativt høyt i blodsukker for at det kreves medisinsk behandling i svangerskapet eller ekstratiltak rundt fødselen.
Det er veldig få kvinner prosentvis som er i denne gruppen.
De aller fleste kommer i mål med å gjøre (små)justeringer i kostholdet.

Dårlig informasjon fører til hysteri og usikkerhet, noe ingen er tjent med.
De fleste gravide har mer enn nok bekymringer fra før og trenger ikke flere:)
 
Det vet jeg:)

Det er absolutt ikke noe bagatellisering av ting.
Selvsagt skal risikosvangerskap følges opp. Det sier seg selv.

Problemet er at mange både fastleger og jordmødre har for lite kunnskap når det kommer til akkurat dette og det blir gitt feilinformasjon eller for lite informasjon rundt diabetes og nedsatt glukosetoleranse.

En skal ligge relativt høyt i blodsukker for at det kreves medisinsk behandling i svangerskapet eller ekstratiltak rundt fødselen.
Det er veldig få kvinner prosentvis som er i denne gruppen.
De aller fleste kommer i mål med å gjøre (små)justeringer i kostholdet.

Dårlig informasjon fører til hysteri og usikkerhet, noe ingen er tjent med.
De fleste gravide har mer enn nok bekymringer fra før og trenger ikke flere:)

Enig i at en del fastleger og jordmødre ikke har nok kunnskap :) Ekstra tiltak skal det egentlig være for alle barn av diabetes mødre, de skal blant annet kontrollere blodsukker etter fødsel et par ganger på grunn av økt risiko for lavt blodsukker. Forstår at du har god kunnskap om temaet og at du ikke bagatelliserer altså :) Og ja, enig med deg i at mange klarer seg med enkle tiltak som kost
 
Jeg blir fulgt opp en gang i måneden pga svangerskap diabetes og stor risiko for prematur fødsel pga vekt. De to eldste kom for tidlig og var store ift alder. Lå i grenseland til svd da.
Frem til forrige kontroll var babyen helt på gjennomsnittlig størrelse. Men sist lå han 300 gr over. Jeg skal til ny kontroll i slutten av mai. Regner med at han fremdeles ligger endel over da.
 
Back
Topp