Vekstestimering

TM85

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg skal på vekstestimering på mandag, er da 22+6. Har den egentlig noe for seg? Må man ta flere?
Flere av dere som har hatt det og som kan si forventede tall etc.?
Skal måle livmorhalsen også, så den er jo grei. Jeg skjønte bare ikke den vekstestimeringen :)

Da ønsker de vel av ulike grunner å følge med litt ekstra. :-)

Jeg var på mandag, 25+2, babyen var 750 g. Skal tilbake i uke 30, og deretter hver tredje uke fram til fødsel. Dette pga risikosvangerskap.

Jeg var i går, og skal følges mer opp også.

Det har jo noe for seg - de får jo sjekket at babyen vokser som h*n skal og om alt ser bra ut :) lille bølle her var for eksempel litt for liten.

Min livmorhals ble målt også i går, og den var for kort, så jeg er satt til høyrisiko for prematur fødsel, så jeg er sjeleglad for at jeg fikk gått på slike kontroller. :)

Ja jeg er veldig glad for å bli fulgt opp så godt :) Jeg blir bare så nervøs for alt mulig. Skikkelig ille denne gangen, var ikke i nærheten så nervøs med de 2 første :p

Jeg har også risikosvangerskap pga blodtrykk og svangerskapsdiabetes. Så har allerede vert til flere vekstkontroller. I uke 12, uke 18 (oul), uke 22, uke 26. Og forsetter vel slik. Skal inn igjen om litt over en uke. Dette fordi de fant ut at lille baby var så veldig liten. Vet jo at det ikke er noe fasit svar på størrelsen etter den ordinære ultralyden. Men hva har dere fått som mål i uke 22 og 24? Merker jo at jeg bekymrer meg litt. For fikk beskjed om at så stor vekst avvik som vi hadde kunne være tegn på at noe var galt.

I Kristiansund får ikke mødre med bmi over 35 føde store barn! De sendes da til Ålesund om de blir funnet for store (3 timer reise).

Siden min bmi var på 41 da jeg ble gravid så har jeg vært redd for å ende opp med å måtte sendes avgårde til Ålesund i august :/

Nå har jeg heldigvis nogen lunde god form og har gått ned i vekt. Spiser såpass sunn mat også at jeg nå tror at baby er "normal i str" og at vi får føde her hjemme i Kristiansund.

Her må alle med bmi over 35 på minst 2 kontroller ekstra - mine er i uke 28/29 og 32/33 om jeg husker rett. Må også ta glukose belastning i uke 28.

Pga høy bmi skal jeg og på det, men ikke før uke 28.. har glukosebelastning i uke 26.. er spent på hva de finner ut ☺

Jeg skal og på vekstkontroll på mandag. Men hva skjer dersom baby ikke vokser som den skal? Hva slags tiltak blir gjort? Det må jo være en mening med kontrollene. Datteren min ble født til termin og veide 2905 g. De sier at det var lite. Men hun var frisk og scorte 10 på apgar rett etter fødsel. Så hva er egentlig ulempen? Noen som vet? :)

Jeg skal og på vekstkontroll på mandag. Men hva skjer dersom baby ikke vokser som den skal? Hva slags tiltak blir gjort? Det må jo være en mening med kontrollene. Datteren min ble født til termin og veide 2905 g. De sier at det var lite. Men hun var frisk og scorte 10 på apgar rett etter fødsel. Så hva er egentlig ulempen? Noen som vet? :)

Vet ikke om de gjør så mye utenom å evnt regulere kost og vitamintilskudd :) men det er jo greit å sjekke uansett :)

Jeg var i dag, pga høy bmi. Men kun baby som ble målt, og samenligna. Han sjekket ikke livmorhalsen eller noe annet enn strl på baby.. skal tilbake i uke 32 og 36. Er i uke 24 nå.. eller 25 i morra.

Jeg var i dag, pga høy bmi. Men kun baby som ble målt, og samenligna. Han sjekket ikke livmorhalsen eller noe annet enn strl på baby.. skal tilbake i uke 32 og 36. Er i uke 24 nå.. eller 25 i morra.

Kan jeg spør hva bmi'en din ligger på? Har selv forhøyet bmi, men har ikke fått noe henvisning på at jeg må på ekstra kontroller. Derfor jeg lurer :)
Er det legen som henviser liksom?

Kan jeg spør hva bmi'en din ligger på? Har selv forhøyet bmi, men har ikke fått noe henvisning på at jeg må på ekstra kontroller. Derfor jeg lurer :)
Er det legen som henviser liksom?
37, du må over 35. Og Tror de som har 35 ikke trenger, så fra 36 i bmi da☺ her var det jm som skrev opp bmi på helsekortet og når jeg var på OUL fikk jeg beskjed om at jeg skal ha vekstkontroller regelmessig☺

37, du må over 35. Og Tror de som har 35 ikke trenger, så fra 36 i bmi da☺ her var det jm som skrev opp bmi på helsekortet og når jeg var på OUL fikk jeg beskjed om at jeg skal ha vekstkontroller regelmessig☺

Okei :) men da trenger jeg ikke å tenke på det :)
Takk for svaret!

Back
Topp