Vekstestimering

BabyH.

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Dere som har fått vekstestimering, på hvilket grunnlag har dere fått? Jeg begynner å bli ganske stresset for at vår lille gutt kommer til å bli veldig stor. Jeg har høye SF-mål selv, og mye store barn i familien (både mannen min, og meg selv+søsken). Vet at det nok ikke har så mye å si å vite hvor stor han er, men føler jeg trenger å forberede meg på det om det er tilfelle. Regner jo med at det sikkert ikke er grunn nok, men lurer på om noen har fått på lignende grunnlag?

Last edited:
Evt noen som har forslag til hvordan legge det frem for legen for å muligens få time? :-) :D

Er dine SF- mål høye da? Veit ikke om det har så mye å si hva familiemedlemmer har opplevd dersom ikke det finnes noen indikasjon på at din baby er stor. Dersom du også har høye SF- mål så kan du jo prøve med å forklare din bekymring for legen og høre hva han sier. Det skader jo ikke å prøve! ;)

Er dine SF- mål høye da? Veit ikke om det har så mye å si hva familiemedlemmer har opplevd dersom ikke det finnes noen indikasjon på at din baby er stor. Dersom du også har høye SF- mål så kan du jo prøve med å forklare din bekymring for legen og høre hva han sier. Det skader jo ikke å prøve! ;)
Ja, eller har alltid ligget over gjennomsnittet. Nå ligger jeg helt øverst på det grønne, så er jo forholdsvis høye mål. Vet ikke jeg hva som er "for høyt". Hehe! Kan vel alltids betale for en privat ul også.. Men tenker at jeg vil prøve å overtale legen først. Hehe! :-)

Jeg prøver også å få vekstest. Men legen og jordmor sier det ikke er noe å uroe seg for. Mitt 2.barn var 4kg og tipper nr 3 blir større enn det. De sier kroppen klarer å føde større barn, mn om symfysemålene blir større så kan vi prate mer om en henvisning rundt uke 37. Så spent på jordmortimen neste uke, siden det er hun som har målt magen.

Dere som har fått vekstestimering, på hvilket grunnlag har dere fått? Jeg begynner å bli ganske stresset for at vår lille gutt kommer til å bli veldig stor. Jeg har høye SF-mål selv, og mye store barn i familien (både mannen min, og meg selv+søsken). Vet at det nok ikke har så mye å si å vite hvor stor han er, men føler jeg trenger å forberede meg på det om det er tilfelle. Regner jo med at det sikkert ikke er grunn nok, men lurer på om noen har fått på lignende grunnlag?

Jeg har fått ekstra ultralyd for vekstestimering neste uke. Jeg har høyt symfysemål kombinert med at samboeren min var veldig stor da han ble født. Jordmor kunne kjenne at mini var stor på kontroll på tirsdag og ville derfor ha meg inn på kontroll på sykehuset for å vite sikkert. Hvis resultatet av den kommende undersøkelsen viser at mini kommer til å være stor ved termin så vil jeg få modningsakupunktur da det ikke vil være ønskelig at jeg går over tiden. Alt er fint med babyen og meg og ut må h*n uansett men det blir greit å bli forberedt på hva som er i vente, både for meg og jordmor som skal ta imot vidunderet.

Jeg har vært bekymret for stort barn hele tiden og dette har jordmor og jeg snakket mye om. Men som hun sa så er størrelsen på hodet det som er viktigst mtp selve fødselen. Når det først er ute så....

Jeg har fått ekstra ultralyd for vekstestimering neste uke. Jeg har høyt symfysemål kombinert med at samboeren min var veldig stor da han ble født. Jordmor kunne kjenne at mini var stor på kontroll på tirsdag og ville derfor ha meg inn på kontroll på sykehuset for å vite sikkert. Hvis resultatet av den kommende undersøkelsen viser at mini kommer til å være stor ved termin så vil jeg få modningsakupunktur da det ikke vil være ønskelig at jeg går over tiden. Alt er fint med babyen og meg og ut må h*n uansett men det blir greit å bli forberedt på hva som er i vente, både for meg og jordmor som skal ta imot vidunderet.

Jeg har vært bekymret for stort barn hele tiden og dette har jordmor og jeg snakket mye om. Men som hun sa så er størrelsen på hodet det som er viktigst mtp selve fødselen. Når det først er ute så....
Så godt å høre at du blir tatt på alvor. Hvor høye er SF-målene dine da?

Trenger ikke være en sammenheng, jeg ligger høyt (!!) på SF mål, men har en baby som ligger i underkant av 25 persentil vekstmessig. Så det er ikke gitt at en stor mage betyr stor baby, bare sånn for å ha sagt det :)

Kan jeg spørre hvor høy du er?

Er selv ikke mer enn 162 høy og har høye SF mål. Hadde det sist svangerskap også, men lillemann var ikke større enn 3,5 kg 11 dager over termin...

Jeg får Pga risikosvangerskap. Ligger under gjennomsnittet på ul, men SFmål er godt over den røde streken, men innenfor det grønne. Magen er rimelig Stor. Har normal bmi, så betyr ikke at du har en stor baby.

Jeg er 1,76 Så det er absolutt ikke nødt til å være en sammenheng. Personlig tror jeg det er fordi jeg er naturlig lang fra hoften til ribbeina, men jordmor sier nei til den teorien. Husker ikke helt SF målet mitt, har hele veien hatt mer fokus på vekstestimeringen til baby (følges ekstra opp pga antistoffer i blodet), men mener målet er i 90 persentil mens da baby er under/ca 25 persentil.

Så godt å høre at du blir tatt på alvor. Hvor høye er SF-målene dine da?

Har ikke målene i hodet men det lå godt over det grønne feltet på forrige kontroll, og jordmor kunne kjenne at mini ikke er liten i forhold til hvor langt jeg er på vei. Det var visst veldig tydelig. Veldig glad jeg får sjekket det. Når det er sagt så kan det godt hende at jeg har en lang baby i magen. Jeg var 53 cm og samboer 56 (!) ved fødsel så hvis vekta er høyere enn normalt så er den også muligens fordelt på flere cm.

Evt noen som har forslag til hvordan legge det frem for legen for å muligens få time? :-) :D
Har ei venninne som er bekymret for hvor stor barnet kan bli, da hennes side har en historie med store barn og krevende fødsler som har endt i haste KS. Hun forklarte det til fastlegen som svarte at om Gyn ikke henviste når hun nærmer seg slutten så skulle hun si ifra også skulle fastlegen ordne det for henne. Virker som leger og jordmødre har veldig forskjellig terskler på slikt :/

Back
Topp