Vekstestimering viser stort barn,noen som har erfaringer med dette? :)

phalaenopsis

Flørter med forumet
Jeg var på vesktestimering i dag (38+2), og legen estimerte barnet til å bli ca 4200 gram:smiley-ashamed008 ved termin. Gruer meg nok som det er til fødselen i utgangspunktet siden det er første barnet, så det hjalp ikke å få vite at han blir så stor. Er det noen av dere som har fått store barn, hvordan er i så fall deres erfaringer med dette? Og stemte målingene med barnets faktiske størrelse?
 
Husk at størrelsen på babyen er ikke det verste. Er vist hodet er stort det ofte blir problematisk.

Jeg føler mange får beskjed om stor unge, å babyen blir født mye mindre :)
 
Min første skulle være 4kg til termin. Kom 11 dager før og var 3290g :) kan jo selvfølgelig stemme at bebisen er stor, men vekten som nevnt over, skal man ikke las seg skremme av :) hodet som egentlig bestemmer.
 
Begge mine har blitt estimert til å være rundt 4.200-4.300g ved termin.
Eldstemann var 3680 to dager før termin.
Minsten var 3440g 16 dager før termin.
Stemmer med andre ord ikke helt hos meg.
 
Min eldste ble estimert til å være ca 3.8 til termin, jeg hadde svangerskapsdiabetes og gikk ei uke over termin (5 dager). Han var 4.3 kg og 55 cm. Men det gikk fint likevel.
 
Sniker litt :)

Min første var over 4 kg ved fødsel, det gikk veldig fint. Som nevnt over så har ikke kiloene så mye å si, det er størrelsen på hodet som har noe å si i den sammenhengen. Min andre ble estimert til å være ca 4800-4900 gr ved fødsel :eek:, men det var en liten skatt på 3,5 kg :) Min erfaring er at de egentlig bare burde droppe esimering da det veldig ofte er helt feil. Det kan selvfølgelig være tilfeller hvor estimeringen sikkert stemmer ganske bra, men alle jeg kjenner har fått feilestimert fødselsvekt.

Det går nok veldig fint skal du se! :) Ønsker deg all mulig lykke til i siste innspurt :D
 
Sniker fra desember 15. Det er babyens hodeomkrets som har noe å si for fødselen, ikke babys vekt. Min ble estimert til å være 0,5 kg tyngre enn hun var samme dag som hun ble født. Har inntrykk av at de ofte ikke stemmer :)
 
Her fikk vi estimert baby til å være 3800 (samme dag som fødsel) og ut kom en klump på 4300g :p Det gikk veldig fint! Vet jo ikke hvordan det er å føde mindre barn, men jeg hadde en veldig fin fødsel! :) Jm her har sagt at alt opp til 4500g vil følest så og si "likt", men at de som er over 4,5 ofte har begynt å få brede skuldre :) Samme jm trøstet meg (hun sa hele veien at vesla kom til å bli over 4 kg) med at det for mange vil føles verre å føde en 2,5 kilos baby enn en 4 kilos, siden tyngdekraften hjelper mer til med de større babyene :p Vet ikke om det er noe hold i, men det var god trøst for meg som visste vi kom til å få en stor baby :p
 
Har tenkt mye på dette selv. Ble også litt skremt da jeg fikk vite at guttungen var estimert til å bli 4200g ved termin. Veldig, veldig stor forskjell fra første som var 3200g ved fødsel, og fødte bare to dager over termin. Kjenner jeg er veldig nervøs! Skuldrene senket seg litt etter å ha lest det dere andre har skrevet her :) Det er et lys i enden av tunellen, og godt de også kan ta litt feil :D Skjønner at det er hodet som avgjør, men at han er like liten som storesøster er vel sjansene heller litt mindre for. Hun var bare 33 cm rundt hodet. Merker man merkbart forskjellen på et par cm ekstra eller går det greiere med tanke på at det har "vært folk der før"? :p
 
Jeg kan jo si for min egen del, så fikk jeg en gutt på 4,7 kg sist. Han kom ikke ned i bekkenet osv. Men han hadde veldig brede skuldre og var 38cm rundt hodet å jeg var jo førstegangs med rier som ikke var effektive nok. Så der var "elementene" litt i mot meg.

Denne gangen har jeg vært på vekst estimering mange ganger pga svangerskaps diabetes. Jeg skal settes i gang i uke 38 å babyen er da estimert til 3,5 kg. Jeg har en veldig sterk følelse på at hun blir 3,8 å rundt 36 i hodet ;)
Blir veldig spennende å se :D

Jeg syns ikke du skal bekymre deg for vekta på babyen. Jeg har først å fremst inntrykk av at de bommer og ut kommer en lettere baby. Å vis de var bekymra for at du ikke skulle klare greit å få ut en baby på 4,2 kg. Så hadde de neppe ville latt deg prøve. Er jo en grunn for at de tar en ca estimering mange ganger.

Så du skal se dette går veldig fint ;)
 
Her estimerte dei førstemann til 4400g. Ho var 3340gr når ho blei fødd 2 dager før termin.
Nr 2 blei estimert til 4000gr. Var 3226gr når ho blei fødd 1 veker før termin.
 
Hei, det er ikke vekt men størrelsen på hodet som betyr noe under fødsel. Når hodet først er ute kommer resten av kroppen i et svosj. Datteren min veide 4,5 kg og hadde helt vanlig hodeomkrets. Hun var så deilig og god (født 2 uker over termin) . Det kan også være godt å ha litt å "gå på" fordi det kan være litt jobb å komme i gang med ammingen.
 
Back
Topp