Vekstestimering i morgen

Snackshvalen

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Allerede i morgen skal vi på vekstestimering av lillemor i magen, og kjenner jeg er litt nervøs for at noe skal være galt! Men kjenner meg fin i formen selv så håper det samme gjelder for huleboeren også.

Er det noen som vet om denne typen undersøkelse er vanlig ulyralyd eller annen metode? :)

Oi så spennende da! Kan jeg spørre om hvorfor du skal det? :)
Utrolig spent her, både jeg og kjæresten:)
Storebror var ganske så liten og sist gikk vi til termin, så denne gangen vil de sjekke om babyen vokser som den skal.
Fikk ikke noen forklaring sist på hvorfor førstemann var så liten, så er spent å se!

Utrolig spent her, både jeg og kjæresten:)
Storebror var ganske så liten og sist gikk vi til termin, så denne gangen vil de sjekke om babyen vokser som den skal.
Fikk ikke noen forklaring sist på hvorfor førstemann var så liten, så er spent å se!
Aha, han må ha vært veldig liten da kanskje? Jeg har fått en litt mindre og en gjennomsnittelig, så blir nok ingen estimering her :) men jeg ligger over kurven på symfyse målene, så jordmor snakket om at om jeg fortsatte å stige slik så kunne det hende det ble en stor jente ;)

Aha, han må ha vært veldig liten da kanskje? Jeg har fått en litt mindre og en gjennomsnittelig, så blir nok ingen estimering her :) men jeg ligger over kurven på symfyse målene, så jordmor snakket om at om jeg fortsatte å stige slik så kunne det hende det ble en stor jente ;)
Han her er nesten tatt igjen "normalen", tross lav startvekt så det er godt. Har ikke målt mye symfyse her sålangt på kontroll og synes det er litt rart, kanskje? Har du målt mange ganger? Veit ikke om jeg ligger over eller under! :s
Bra det ser ut som jenta di vokser godt, håpet mi gjør det også:D

Han her er nesten tatt igjen "normalen", tross lav startvekt så det er godt. Har ikke målt mye symfyse her sålangt på kontroll og synes det er litt rart, kanskje? Har du målt mange ganger? Veit ikke om jeg ligger over eller under! :s
Bra det ser ut som jenta di vokser godt, håpet mi gjør det også:D
Måles på hver kontroll, etter uke 18 hos meg ;)

Allerede i morgen skal vi på vekstestimering av lillemor i magen, og kjenner jeg er litt nervøs for at noe skal være galt! Men kjenner meg fin i formen selv så håper det samme gjelder for huleboeren også.

Er det noen som vet om denne typen undersøkelse er vanlig ulyralyd eller annen metode? :)
Vekstestimering er nok ved ultralyd siden de må måle hodet, magen, lårbein osv. :)
Symfysemål kan jo variere mye avhengig av hvem som måler, og hvordan babyen ligger.

Jeg har vel 2 eller 3 symfysemål.
Det skal måles hver kontroll etterhvert ja.
Du finner det på helsekortet ditt, den grafen som er på høyre siden. :)
Gjennomsnittet er den røde linjen, og du skal helst ha en jevn kurve på det grønne feltet.

Vekstestimering er nok ved ultralyd siden de må måle hodet, magen, lårbein osv. :)
Symfysemål kan jo variere mye avhengig av hvem som måler, og hvordan babyen ligger.

Jeg har vel 2 eller 3 symfysemål.
Det skal måles hver kontroll etterhvert ja.
Du finner det på helsekortet ditt, den grafen som er på høyre siden. :)
Gjennomsnittet er den røde linjen, og du skal helst ha en jevn kurve på det grønne feltet.

Kjekt å vite, så får vi se lillegullet da:D

Har kun vært på 2 kontroller, men synes å huske fra sist graviditet at de målte symfysen tidligere, men nå er det ingen hverken jordmor eller lege som har målt! Sikkert ulik praksis på når og hvor ofte en måler:) var på sist skjema litt over kurven, spent å se hvor den ligger nå etter jordmorbesøk neste uke:D

Jeg var på vekstestimering for noen uker siden og fikk da ultralyd ;-)

Var på vekstestimering før jul pga at storesøster var 2560 g en uke før termin.

Tok UL av babyen, samt sjekket blodkarene i lysken (de skal åpne seg i graviditeten) og blodgjennomstrømming gjennom navlestrengen til babyen :-)

Da var kontrollen overstått og viser seg at vi må følge opp med nok en vekstestimering om 5 uker! Var pga at det var motstand i blodstrømingen i lyske min på venstre side:/
Blei litt skeptisk først, for skjønner ikke helt hvilke konsekvenset dette vil ha for babyen, men jordmor sa det var ikke noen stor risiko i mitt tilfelle sålangt..
Har derfor fått ny time for å sjekke blodkar å alt om igjen når snuppa er blitt litt større:)

Var utrolig kjekk jordmor, tok seg tid til å vise oss ansiktet til babyen og allting<3

Var på vekstestimering før jul pga at storesøster var 2560 g en uke før termin.

Tok UL av babyen, samt sjekket blodkarene i lysken (de skal åpne seg i graviditeten) og blodgjennomstrømming gjennom navlestrengen til babyen :)
Da er vi i samme båt du og jeg, hadde det nesten helt likt med min første!
Kjenner det er lettende at man får ekstra oppfølging iallefall:)
Venter dere gutt eller jente denne gangen? Om jeg kan spørre;)

Jeg var også på vekstestimering for noen dager siden, pga av at jeg har Ulcerøs Kolitt må visst nok dette Følge opp. JM sa at alt står fint til osv, ble satt opp igjen om 8 uker, men ser på skjema mitt etterpå at hun har skrevet 2,5% på avvik. Var så forfjamset etter undersøkelsen fordi jeg ble dårlig underveis, men jeg regner med at hun hadde sagt noe om det var noe galt...

Snackshvalen:
Vet ikke om det er jente eller gutt :)

Fikk tett oppfølging forrige gang også, da magemålet mitt flatet ut. Alt sto bra til hver gang da også, kun veksten som ikke ville skyte i været. Et lite mysterium! Men trolig så føder jeg kanskje rett og slett små barn, at de skal være slik rent genetisk?

Vi får trøste oss med at nr 2 som regel er litt større enn nr 1. Gutter er også som regel litt større.

Vet du om du venter jente eller gutt? :) Hvor stor var første? Jente eller gutt?

Babyen vår ble vekstestimert før jul, og da var babyen på gjennomsnittet.
Skal på my kontroll ca hver fjerde uke frem til fødsel :)
Er jo litt trygt og godt å bli så fulgt opp :)
Her måles ikke symfysen før 1 kontroll etter uke 18, følger du vanlige kontroller så er ikke det før i uke 23 sånn ca. Og da er det ikke mange kontrollene enda :)
Her har jeg mange kontroller, men jordmor har kun målt symfysen 2 ganger,

Snackshvalen:
Vet ikke om det er jente eller gutt :)

Fikk tett oppfølging forrige gang også, da magemålet mitt flatet ut. Alt sto bra til hver gang da også, kun veksten som ikke ville skyte i været. Et lite mysterium! Men trolig så føder jeg kanskje rett og slett små barn, at de skal være slik rent genetisk?

Vi får trøste oss med at nr 2 som regel er litt større enn nr 1. Gutter er også som regel litt større.

Vet du om du venter jente eller gutt? :) Hvor stor var første? Jente eller gutt?
Så spennende blir stor overraskelse i april:D kult

Jordmor sa i dag at det er mulig jeg også får barn som er små, ettersom at de ikke kunne stdfeste noen direkte årsak til vekstavvik med førstemann. Han var vel 2405 gr en uke før termin.

Kan jo hende nummer to blir ei kjempe jente å, spent å se på utviklinga;)

Babyen vår ble vekstestimert før jul, og da var babyen på gjennomsnittet.
Skal på my kontroll ca hver fjerde uke frem til fødsel :)
Er jo litt trygt og godt å bli så fulgt opp :)
Her måles ikke symfysen før 1 kontroll etter uke 18, følger du vanlige kontroller så er ikke det før i uke 23 sånn ca. Og da er det ikke mange kontrollene enda :)
Her har jeg mange kontroller, men jordmor har kun målt symfysen 2 ganger,
Synes å det er betryggende å få ekstra sjekk på mageboeren:)
Tror det er samme rutine på måling hos min lege/jordmor, mener at magemål og symfysmåling startet etter uke 20:) godt å høre at flere har det likt!

Back
Topp