Vekstestimering i dag

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Da er jeg på vei hjem fra sykehuset. Lillemor ble estimert til 3600kg. Er bare 36+5, så blir litt nervøs, hvis jeg går over termin blir hun rundt 4600... Er ikke det veldig stort?

Håper virkelig hun kommer snart... Så hun ikke klarer å feite seg opp mer:D

Fikk se skikkelig bollekinn, lange lårbein og god rund i magen.

Det går vel sikkert bra uansett! Hva sa de på sykehuset da?

Da er jeg på vei hjem fra sykehuset. Lillemor ble estimert til 3600kg. Er bare 36+5, så blir litt nervøs, hvis jeg går over termin blir hun rundt 4600... Er ikke det veldig stort?

Håper virkelig hun kommer snart... Så hun ikke klarer å feite seg opp mer:D

Fikk se skikkelig bollekinn, lange lårbein og god rund i magen.
Det var ikke estimert fødselsvekt da?
Uansett, det er jo bra at babyen tar til seg godt med næring da! Da vil hun jo tåler mer når hun kommer ut! :-)

Min ble målt til rett over 1000 gram i uke 27, og da med fødselsvekt rundt 3000 - 3300 gram.
Men med 1900 gram i uke 32, ligger han jo litt over, så blir nok litt større her også. Og nå fete jeg meg selv opp, så han får nok litt ekstra på slutten han også. Hi hi! :-)

Men vekten er jo bare et tall! Og de går jo ned igjen rett etter fødsel. Så lenge hodemålet er ok med tanke på å komme ut, synes jeg det er helt greit med babyer som er større enn gjennomsnittet.

Sa legen/jordmoren noe til vekten?
Hadde de vært bekymret hadde de nok sagt noe til deg. :-)

Stoler ikke på disse estimeringene.. Forrige ble estimert til over 4 kg... Kom ut 2720g i uke 38+1...

Det har stemt ganske greit med mine estimeringer tidliger, men jeg stoler likevel ikke heeeeelt på det når man leser så mye avvik.

Mi er 13 % større enn gjennomsnittet, men jeg har svangerskapsdiabetes, så regner jo med ho er litt større uansett :-)

Stoler ikke på disse estimeringene.. Forrige ble estimert til over 4 kg... Kom ut 2720g i uke 38+1...
Oi! Det var litt forskjell ja!
På meg er det forskjellige leger som har målt hver gang, og de har målt flere ganger.
Alle har kommet fram til samme estimering, så litt rart om det blir feil da.

Det går så fint så! :) Niesen min var 4500 gram. Gikk fint. :) Svigerinnen min tok epidural, da, om jeg ikke husker feil. En har jo alltids det i bakhånd. ;)

Hva er det som gjør at noen av dere må på disse vekst kontrollene?

Hvis JM får mistanke om lite eller stort barn så blir man ofte henvist til det! Eller hvis man har fått et lite eller stort barn fra før. Har du sv.diabetes blir det automatisk vekstkontroll ;)

Det var ikke estimert fødselsvekt da?
Uansett, det er jo bra at babyen tar til seg godt med næring da! Da vil hun jo tåler mer når hun kommer ut! :-)

Min ble målt til rett over 1000 gram i uke 27, og da med fødselsvekt rundt 3000 - 3300 gram.
Men med 1900 gram i uke 32, ligger han jo litt over, så blir nok litt større her også. Og nå fete jeg meg selv opp, så han får nok litt ekstra på slutten han også. Hi hi! :-)

Men vekten er jo bare et tall! Og de går jo ned igjen rett etter fødsel. Så lenge hodemålet er ok med tanke på å komme ut, synes jeg det er helt greit med babyer som er større enn gjennomsnittet.

Sa legen/jordmoren noe til vekten?
Hadde de vært bekymret hadde de nok sagt noe til deg. :-)

Nei det var vekten hennes nå. 27% over snittet

De var ikke bekymret i det hele tatt. Tok også røntgen av bekkenet med førstemann og gyn sa at det var god plass.

Oi, det var stor forskjell, da de noe om hvorfor det var så stor forskjell? Hvilken uke hadde du estimering i?

Jeg har vært på sykehuset for ekstra oppfølging med samtaler pga med førstemann var det uoppdaget seteleie, pluss at fødselen skremmer meg. Trodde ikke det skulle bli så mange ultralyder, men siden jeg først har vært der har de tatt UL og gjort vekstestimering.

Egentlig så har ikke de UL og estimeringene vært nødvendige medisinsk sett. De har vel kanskje følt litt ekstra med for å få et visst inntrykk over hva vi har i vente.
Og hjelper meg faktisk å vite alle ting man kan vite:)

Hvis JM får mistanke om lite eller stort barn så blir man ofte henvist til det! Eller hvis man har fått et lite eller stort barn fra før. Har du sv.diabetes blir det automatisk vekstkontroll ;)

Jeg fikk ikke automatisk vekstkontroll selv om jeg har svangerskapsdiabetes! Legen sendte forespørsel til sykehuset fordi jeg lurte på det, men jeg fikk avslag.. Har likevel vært på en estimering pga lite utvikling av SF mål siste 4 uker..

Har og vært i dag (i går). Er 36+1. Småen ble estimert til 3145 gr. Men fikk ikke vite noe om beregnet terminvekt. Men viss 200 gr økning pr uke, så blir det jo ca 4 kg. Så bittelitt større en gjennomsnittet, men ikke ekstremt. Blir spennende å se når småen kommer ut om det stemmer med estimeringa :-)

Det går nok veldig fint med en stor baby :) Nå er de jo obs på at hun blir stor, så terskelen for å hjelpe til under fødsel blir jo da også mindre! Min nr 2 var 4710 4 dager før termin, og det var den letteste fødselen av de 2 .... ( første var 4120). Vi er selvsagt bygd forskjelliig, men tenker at som sagt, de er obs på vekten nå, så ville senket skuldrene og ta d som d kommer :) meget mulig de tar feil og at hun er mindre også vettu ;)

Jeg fikk ikke automatisk vekstkontroll selv om jeg har svangerskapsdiabetes! Legen sendte forespørsel til sykehuset fordi jeg lurte på det, men jeg fikk avslag.. Har likevel vært på en estimering pga lite utvikling av SF mål siste 4 uker..
Det var rart! Trodde det var normal prosedyre!? Blir du fulgt opp på sykehuset i forbindelse med sv.dia? Kontroll av langtidsblodsukker osv?

Det var rart! Trodde det var normal prosedyre!? Blir du fulgt opp på sykehuset i forbindelse med sv.dia? Kontroll av langtidsblodsukker osv?

Nei, blir ikke fulgt opp på sykehuset for har ikke fått måling som overstiger grensa legen har gitt meg. Mulig de har forskjellige prosedyrer? Jaja.. Er uansett ikke lenge igjen ;)

Back
Topp