Vekstestimering av stort barn

Je2

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei
Noen av dere som har fått flere barn som har fått vekstestimering i svngerskapet (for å sjekke om baby er stor) kun basert på at tidligere barn har vært stort, selv om symfyse-fundusmålet er gjennomsnittlig eller lavere?

Litt bekymret for at gutten skal sitte fast med skuldrene dersom jeg blir gående over termin. Får genetisk store barn, så kommer ikke unna at det antageligvis blir et stort barn hvis det får gå til termin selv om jeg spiser sunt. Med storesøster var symfyse-fundusmålet på streken for gjennomsnittet, men hun var over 4300 g (7 dager over UL termin og 5 dager over menstermin) da hun kom. Var noe utvidet utdrivningsfase, men ikke instrumentell fødsel. Siden både gutter og nr 2 statistisk sett er større, og UL termin er nesten en hel uke etter menstermin denne gangen tenker jeg litt på det. Har egentlig litt lyst på en vekstestimering nærmere termin for evt å kunne bli satt igang rundt termin i stedet for rundt 11 dager over UL termin som ofte er standard. Men har ikke inntrykk av at jordmor/lege vurderer vekstestimering fordi symfyse-fundusmålet foreløpig er på gjennomsnittet (så langt).
 
Det er vel hvis unger er over 4500gr man får ekstra oppfølging? Skader ikke å spørre jm da :)
 
Kan du ikke evt gå privat til ul så tar de å henviser hvis baby er stor?
 
Vekstestimering går på avvik utover gj.snittet. Jeg ble igangsatt forrige gang på overtidskontroll pga vekstavvik på 25-30% under gj.snitt.

Pga dette skal jeg denne gang på vekstkontroll i uke 35.

Du kan høre med jordmor, og evt be om henvisning.
 
Det er vel hvis unger er over 4500gr man får ekstra oppfølging? Skader ikke å spørre jm da :)

Siden gutter statistisk sett er 200 g mer enn jenter, er det en viss fare for at han blir over 4500 g hvis han kommer til samme tid som storesøster. Så det er å gå noe lenger jeg helst vil unngå. Har spurt lege, men hun mener at det ikke er sikkert at han blir noe større. Selvsagt er det jo en mulighet, men litt bekymra likevel. Krysser fingrene for at han kommer noe før!
 
Kan du ikke evt gå privat til ul så tar de å henviser hvis baby er stor?

Økonomien tillater ikke egentlig det på nåværende tidspunkt dessverre (midt i salg av den gamle boligen, men det trekker litt ut).
 
På OUL foreslo de flere kontroller videre for å følge med på veksten, da de hørte at nr. 1 var veldig stor. Helt uavhengig av symfysemål og sånt.
 
Jeg får vekstestimering i uke 35 og 37 denne gangen, siden forrige barnet var 4645 g og satt fast med skuldrene. Han ble født på termin, langvarig fødsel som startet av seg selv. Lå rett over den røde streken på sf-mål hele tiden, ca samme som med første barnet. Så det var aldri mistanke om stort barn!
Første barnet var 3690 fem dager før termin.

Nå har jeg gutt i magen igjen, og på 3D-ul (privat) lå han på 50-percentilen. Spent på neste måling. Denne gangen ligger jeg dog litt under streken på sf-målet, så har et lite håp om at han blir litt mindre enn broren og at fødselen går raskere denne gangen.

Det skal sies at jeg også var på estimering med nummer 2 av andre grunner, og han ble målt til 3,7-3,8 kg. Så de må ha målt litt feil der altså.

Jordmor henviste til vekstkontroll for meg:)
 
Jeg fødte en jente på 4300g 2 uker før termin. Hun satt fast og det endte med vakuum. Hun fikk en plexusskade og jeg totalruptur. Skal sies at de bommet med 1 kg på vekstestimering (normalt så mål). Med nr 2 ble estimeringen mer nøyaktig (siste måling en uke før fødsel: 4400g - var 4655g 3 uker før termin). De tok ikke symfysemål i betraktning verken med nr 2 eller denne gangen med nr 3. Skal sies at jeg fikk pks med nr 2, og skal ha pks denne gangen også. Virker innimellom som det må ha gått galt tidligere for at de skal ta en seriøst..
 
Med første ble jeg fortalt at hun kom til og veie rundt 4500 g til termin. På siste sjekk 5 dager før hun kom mente di hun var 3500 g. Var da 35 uker, hun ble født 35+6 og vær 2462 g. Med nr 2 hadde jeg mange flere kontroller både pga prematur fødsel og infeksjon på første baby. Ble målt samme dag som hun kom til og veie 3440 g, hun var 3432 g, i uke 38+5. Jeg var på ul på fredag, var da 32+2 da ble lillebror målt til og veie 2235 g, så han blir nok noe større enn søstrene sine :hilarious:
 
Back
Topp