Vekstavvik

Mai x 2<3

Glad i forumet
Lurer på noe jeg!
Var på UL i går, pga at morkaken lå noe over åpningen ved den ordinære UL. Og i går fikk jeg beskjed om at babyen er 12 % mindre enn gjennomsnittet (ikke så mye[:)]) Men hva regnes for normal vekt ved fødsel? Venninen min har et vekstavvik på 3 % mindre, og fikk høre at babyen kommer til å bli rundt 3800 gram. Skjønner ikke helt jeg.. Har barnet da et vekstavvik, hvis det blir så "stort"???

Jeg fikk høre at gjennomsnittsvekten ved fødsel er mellom 3500-3600 gram. Så vil heller si at venninna di har et vekstavvik i pluss.

ORIGINAL: lillebebis

Jeg fikk høre at gjennomsnittsvekten ved fødsel er mellom 3500-3600 gram. Så vil heller si at venninna di har et vekstavvik i pluss.

Ja det mener jeg også[8D] Virker litt rart at babyen er i minus, hvis den blir så stor!

ORIGINAL: Krils

Ja det mener jeg også[8D] Virker litt rart at babyen er i minus, hvis den blir så stor!

Hehehe, ja synes også det virker litt rart ;p

ORIGINAL: Krils

Hehehe, ja synes også det virker litt rart ;p

Godt å høre [;)] Trodde det var jeg som hadde blitt skrullete..at kanskje gjennomsnittsvekten hadde blitt "skrudd" opp[8D] hehe..

Hehe, skulle trodd alle babyer veide 5kg ved fødsel vettu...
De fleste jeg vet om har veid ca fra 3-3,5 kg ved fødsel[:)]

Snuppa mi hadde 21% vekstavvik da jeg gikk gravid med henne, men vet ikke hvor mye avvik hun hadde ved fødsel. Men hun var hvertfall 2600 gram og 46 cm lang da hun ble født 2,5 uke før termin. Så hun var ikke så stor nei....[:)]

Trodde rundt 4 kilo var normalt jeg, men jeg vil egentlig si at alt mellom 3,5 og 4,5 er greit. Jenta mi ligger på +7% på vekstavvik, men det var knapt at det utgjorde et par gram, så er ikke så veldig engstelig...

Jenta mi har et vekstavvik på 15% ihvertfall for 2 uker siden og det var vel omtrent 400 gram om jeg har forstått det rett. Skal tilbake på onsdag for ny vekstmåling.

Jenta mi har et vekstavvik på -7%, så skal inn på ekstra UL kontroll i uke 37, så fremt SF målene holder seg stabile. Men er ingen fare [:)]
Over -11% er verre. Da må de måle morkaken og blodgjennomstrømningen, se at babyen får næringen den skal ha.

Jeg har vært forberedt på dette, pga hjerteformet livmor (som hadde blitt "vanlig" nå på UL denne uken), så tar det ikke så tungt.

Jenta mi blir mest sannynlig rundt 3000 gram, da jeg ikke var mere enn 2960 gram selv...

ORIGINAL: Elsker Brus

Jenta mi har et vekstavvik på -7%, så skal inn på ekstra UL kontroll i uke 37, så fremt SF målene holder seg stabile. Men er ingen fare [:)]
Over -11% er verre. Da må de måle morkaken og blodgjennomstrømningen, se at babyen får næringen den skal ha.

Jeg har vært forberedt på dette, pga hjerteformet livmor (som hadde blitt "vanlig" nå på UL denne uken), så tar det ikke så tungt.

Jenta mi blir mest sannynlig rundt 3000 gram, da jeg ikke var mere enn 2960 gram selv...

Hvorfor er det verre med -11%? Jeg har jo -15%

Alt over - 11% va Obs!Obs! i følge jordmor ihvertfall.
Da måtte de følge nøyere med, og sjekke morkaken og slikt. Men hvis du allerede er inne i systemet og blir sjekket som du skal, er det jo ikke noe problem![:)]

Men -11% er jo "verre" enn -7%...[8D]

Ja det er klart. det er jo 4 % mer, men det eneste de ville var å ha meg inn igjen om to uker. Jeg vet jo ikke om grunnen til at hun er mindre er fordi jeg har svangerskapsdiabetes og får i meg for lite karbohydrater eller om det er noe galt med morkaka. Vi får vente å se til onsdag.

Men ikke vær bekymret, legene sjekker nok det de skal.
Ihvertfall så lenge du vet det selv, hvis de ikke tar nok tak i det.

Skriv gjerne en Pm eller noe når du har vært der, så jeg får høre hva de sa! [:)]
Synes det er spennende å lære om, når jeg ikke kan noe selv.

(annet enn hva lege og jordmor sier til meg, og det har dessverre vist seg at legen min har drevet ENDEL med feilinformasjon til meg...
Funnet det ut nå, og skal uansett bytte fastlege pga flytting, så er greit.)

Er "fint" å vite at jeg ikke er alene om å ha en baby med noe vekstavvik[:)] Og synes det er godt å dele dette med noen, da jeg ikke vet så mye om dette! Kan godt sende deg en pm Elsker brus, synes det er spennende å lære om dette jeg også[;)]

Du skal få høre mer når jeg har vært der. Min lege tror jeg nok også driver med litt feilinformasjon, så jeg venter heller med å spørre på sykehuset enn å spørre han. Tror ikke svangerskap er hans spesialfelt. Derfor tar jeg det ikke så seriøst det han sier.

De er flinke å følge meg opp på sykehuset. Alltid greit å komme dit synes jeg[:)]

Kjempefint jenter![:D]

Informer oss andre "uinformerte" når dere finner ut noe mere ang vekstavvik da...[:D]

Jeg stiller ikke spm angående dette til legen min heller.. Fordi jeg tror ikke han forstår seg helt på dette! Og jeg blir bare forvirret hvis jeg får forskjellige svar fra lege og jordmor[;)]
Flott at vi jenter kan dele informasjon[:D]

Back
Topp