Vekstavvik

LillaSky

Betatt av forumet
Assistert-jentene
Hei, dere.

Har noen av dere fått beskjed om at baby var lite på oul og måtte gått til vekstkontroll? Jeg fikk nylig denne beskjeden og det har gjort meg fryktelig redd for at det er noe galt med babyen vår. Avviket er litt stort men ikke så stort at jordmor slo "alarm" enda, de vil måle på nytt om noen uker og først da får vi noen svar. I mellomtiden har jeg det psykisk tungt, sliter med å glede meg og tenker det verste. Noen positive erfaringer hadde kanskje hjulpet å høre...!
 
Krysser fingrene for at alt er bra, men har ingen erfaring selv :)
Om du vil ha mange gode svar, burde du kanskje poste innlegget i generelt eller livet med barn? :) Da er det flere folk (og gjerne flere med erfaringer) som ser innlegget :):Heartred
 
Lykke til og klem til deg:love7Har desverre ikke erfaring med det, så lite tips og råd å komme meg desverre.
 
Hei, dere.

Har noen av dere fått beskjed om at baby var lite på oul og måtte gått til vekstkontroll? Jeg fikk nylig denne beskjeden og det har gjort meg fryktelig redd for at det er noe galt med babyen vår. Avviket er litt stort men ikke så stort at jordmor slo "alarm" enda, de vil måle på nytt om noen uker og først da får vi noen svar. I mellomtiden har jeg det psykisk tungt, sliter med å glede meg og tenker det verste. Noen positive erfaringer hadde kanskje hjulpet å høre...!
Sniker.
Har erfaring med vekstavvik, men det var på en tvilling, så vet ikke om det kan sammenlignes helt?
Ene tvillingen var en hel uke bak i vekst, hadde tett oppfølging og fikk beskjed om at fra uke 26 ville det bli vurdert igangsetting fortløpende. Likevel fikk vi gå til maxtiden, uke 36) og den minste var hele 2,5 kg ved fødsel :) Avviket bedret seg altså på slutten. Hos meg kunne de se to klare årsaker til at kun den ene hadde vekstavvik, vet ikke om du har fått beskjed om årsaken til at din har vekstavvik?
 
Sniker.
Har erfaring med vekstavvik, men det var på en tvilling, så vet ikke om det kan sammenlignes helt?
Ene tvillingen var en hel uke bak i vekst, hadde tett oppfølging og fikk beskjed om at fra uke 26 ville det bli vurdert igangsetting fortløpende. Likevel fikk vi gå til maxtiden, uke 36) og den minste var hele 2,5 kg ved fødsel :) Avviket bedret seg altså på slutten. Hos meg kunne de se to klare årsaker til at kun den ene hadde vekstavvik, vet ikke om du har fått beskjed om årsaken til at din har vekstavvik?
Hos meg kunne de ikke se noen årsak til det. Det er jo positivt. Hun sa at alt var helt fint ellers heldigvis!
 
Sniker fra august: har toeggede IVF-tvillinger der den ene var nesten tre uker for liten og andre en uke for liten på OUL. De var ikke så bekymret for den største, men den minste hadde lite fostervann, en del ekkomarkeringer (som ofte sees ved avvik) og dårlige blodstrømmer i tillegg. Var mye dramatikk lenge, men to friske og bittesmå jenter ble født i uke 33. Minste var bare 750g, samme str som en baby i uke 24/25. Søstra var 1400g, normalen den uken er ca 2350g. Er ekstremt sjeldent med så alvorlige vekstavvik som det hun minste hadde, men selv det gikk bra :)
 
Jeg fikk ekstra oppfølging pga veksavvik på datteren min. Var ikke så mye, lå på ca 15%, men ho var i grunn ganske normal når ho kom ut:) de har ofte problem med å klare å estimere rett vekt.. de var bekymret mtp tidligere svangerskapsforgiftning..
 
Sniker fra august: har toeggede IVF-tvillinger der den ene var nesten tre uker for liten og andre en uke for liten på OUL. De var ikke så bekymret for den største, men den minste hadde lite fostervann, en del ekkomarkeringer (som ofte sees ved avvik) og dårlige blodstrømmer i tillegg. Var mye dramatikk lenge, men to friske og bittesmå jenter ble født i uke 33. Minste var bare 750g, samme str som en baby i uke 24/25. Søstra var 1400g, normalen den uken er ca 2350g. Er ekstremt sjeldent med så alvorlige vekstavvik som det hun minste hadde, men selv det gikk bra :)
Så fantastisk at det gikk så bra med dine små <3
 
Ikke erfaring med liten baby, men hadde vekstavvik på 20% over på ul i uke 35 med førstemann. Han kom ut mindre enn de trodde. Er visst ganske stor usikkerhet på størrelsesberegningene....
 
Hadde jevnlige vekstkontroller under mitt første svangerskap. Hun lå en del under hele veien. Ble født 5 uker før termin og veide 2112g, så lita, men helt frisk og fin:) i vårt tilfelle ble det påvist morkakesvikt, så i dette svangerskapet går jeg på blodfortynnende og begynte med vekstkontroll i uke 22.
 
Hadde også jevnlige vekstkontroller under mitt første svangerskap pga. vekstavvik. Slet litt med at jeg tenkte det verste jeg også. Klarte liksom ikke å glede meg selv, så kjenner meg igjen i det du skriver @LillaSky.

Datteren min lå også en del under hele veien, men ikke sånn veldig, selv om hun var liten. Ble født 5 dager før termin og veide 2590g. Hun var liten, men helt frisk og fin som datteren til @Aria0306:) Jordmora studerte morkaka nøye etter fødsel, men fant ingen avvik og strømmen i navlestrengen så fin ut på alle ultralyder, så de fant ingenting som skulle tilsi at hun skulle vært så liten. En av fostermedisinerne jeg var på ultralyd hos i prosessen, sa at "kanskje det bare er kroppen din som er designet for å lage små bebiser". Kanskje det er det samme med deg? Jeg håper at det ikke er noen grunn til bekymring, selv om jeg har forståelse for at det kjennes ITS om en evighet frem til neste kontroll :Heartred

Får ekstra oppfølging med vekstkontroller dette svangerskapet siden forrige baby var liten. Denne gangen føles det bare betryggende for min del. Håper du får en positiv opplevelse på neste UL.
 
Skjønner godt bekymringen, men husk at selv små babyer stort sett kommer seg helt fint. De følger bare godt opp så de er forberedt og kan gjøre det beste ved behov :)
Å få en liten baby (dysmatur) er nesten litt som å fø en prematur baby. Det krever litt ekstra i starten, men prognosene er veldig gode likevel.
 
Back
Topp