Vekstavvik...

Karoline89 Mai 2018

Andre møte med forumet
Hei på dere!

I går hadde vi det vi trodde var siste oppfølging og ultralyd av morkaken for å sjekke at den hadde flyttet før fødsel. Noe den hadde - hurra for det; MEN...

Da jordmor målte mage og hodet viste det seg da å bli ett vekstavvik på 5%. En lege utførte da en rask dopplersjekk, tok noen mål og en CTG. Alt ble godkjent men de vil ha meg inn allerede neste Fredag for ny undersøkelse. I mellomtiden må jeg bare passe på at guttungen beveger seg som han skal og at det ikke blir noe avvik der...

Altså, tror jeg har sovet 2t i natt for nå er jeg supersensitiv til alt han gjør, kvalm (har vært det hele svangerskapet) og selvfølgelig bekymret. Når jeg ser på kurven ser det jo merkelig ut at hodet er større en magen, selvom det bare er snakk om bittelitt...

Noen andre som har opplevd/opplever det samme og som evt kan roe noen overanspente nerver? :( Går å tenker på om det er jeg som gjort noe feil...spist noe/drukket for mye brus (Pepsi Max)/spist for lite osv osv

De er ikke bekymret før du bikker 20%.
Pluss alt kommer an på legen som måler.
For to uker siden målte en lege jenta mi til 5% under snittet, i går ble det målt av en annen lege til 15% over snittet ;-) så ville IKKE uroet meg. Jeg har også forskjellige prosentutslag på f.eks hodet og magen til jenta mi, men det er bare med hvordan hun ligger og beveger seg akkurat der og da. Vær heller glad for at du får en ekstra sjekk! Så gøy å få se lille baby i magen litt ekstra :-)

Det er jo strengt tatt bra at hodet er større. Hjernen prioriteres dersom det er nedsatt blodgjennomstrømning.
5% er ikke mye og det er slingringsmonn på målinger og utregninger også. De måler og så regner dataprogram ut vekst/vekt.
Pust ut. Om blodgjennomstrømningen var fin skal det ikke være noe å bekymre seg for, men du blir nok fulgt opp for å se at avviket ikke øker.

Tusen takk for svar :) puster litt lettere nå. Hørte bare avvik og litt liten om magen/større hode da de snakket til hverandre i går og for meg da som ikke er lege hørtes det skikkelig alvorlig ut :P
Hormones - haha

5% er helt ubetydelig avvik. Til termin vil jo det si ca. 3.330g i stedet for 3.500g. Helt normalt, med andre ord. :)

Og hodemål er vanskelig når de ligger i magen. Fostermedisineren på Riksen forklarte meg at feks er det stor forskjell på hvor lenge de har ligget med hodet ned eller opp. Ligger de med hodet oppover så blir hodet gjerne rundere i en periode, da skallen fremdeles er helt myk.

Men fint at de følger med på deg. Plutselige store avvik skal man være obs på, så de vil sikkert bare ta en kontroll for sikkerhets skyld.

Min har litt mindre hode enn magemål. Helt normalt fikk jeg beskjed om! Alle er forskjellige :)

Min mor fikk beskjed om at jeg hadde et veldig lite hode og måtte inn til en hel haug med sjekker hos ulike fagfolk.. da jeg kom ut viste det seg at hodet var større enn gjennomsnittet.. tanta mi fikk motsatt bedskjed; at kusina mi hadde et veldig stort hode og at det var stor sannsynlighet for at det var noe galt med henne.. hun kom ut helt frisk og gjennomsnittlig! Det er vel umulig å få helt nøyaktige mål, og i de aller aller fleste tilfeller er jo alt helt normalt :) det her går helt sikkert veldig bra! :)

Tusen tusen takk for beroligende svar :) nå kan jeg prøve å nyte det fine været ute uten å få amok av å kjenne etter liv :p
Ha en flott dag i påske været :*

Alt er nok i orden vil jeg tro. Er ikke alltid vekstkontrollenw stemmer helt. Tror det kan være avik på 10+/- uten det de kan garantere at det stemmer.

Min første hadde vekstavik på -9% men kom ut til termin 3140g helt perfekt. Så hadde ikke bekymret meg så mye om jeg var deg. Kos deg og nyt magen. God påske:happy:

Alt er nok i orden vil jeg tro. Er ikke alltid vekstkontrollenw stemmer helt. Tror det kan være avik på 10+/- uten det de kan garantere at det stemmer.

Min første hadde vekstavik på -9% men kom ut til termin 3140g helt perfekt. Så hadde ikke bekymret meg så mye om jeg var deg. Kos deg og nyt magen. God påske:happy:

Tusen takk - jeg skal prøve å nyte det så godt jeg kan :D

Jeg var på samme kontroll, da sa de at jenta var liten i hodeomkrets, men litt større i mageomkrest. Hun var 11% over gjennomsnittet. Jordmora viste ingen tegn til bekymring. Sa bare at hun kanskje ble rundt 3900g rundt termin. Helt innafor[emoji28]

Stol på at de har kontroll, å kos deg den siste tiden! Du trenger kreftene[emoji6]

Dette beroliga meg også. Skal på vekstkontroll neste mandag.. hvordan foregår undersøkelsen? Er det snakk med lege og sånn etterpå? Ble så satt ut når jeg fikk beskjeden at jeg ikke spurte om noe...

Dette beroliga meg også. Skal på vekstkontroll neste mandag.. hvordan foregår undersøkelsen? Er det snakk med lege og sånn etterpå? Ble så satt ut når jeg fikk beskjeden at jeg ikke spurte om noe...

Da de sjekket meg i går tok de doppler (blodgjennomstrømning), CTG og vanlig ultralyd. Det var legen som utførte dopplerprøven.

De sa at på fredag tar de alt på listen. Det samme som i går men også urin, blodtrykk osv :)
Om jeg snakker med en lege vet jeg dessverre ikke :/

5% er då ikkje mykje? Min baby ligg på 3% +, og då seier dei at ho er på gjennomsnittet [emoji848] Eg får vekstestimering pga svangerskapsdiabetes, er gynekolog som utfører ultralyd og målingar, pleier ikkje snakke med noko anna lege [emoji4]

5% er då ikkje mykje? Min baby ligg på 3% +, og då seier dei at ho er på gjennomsnittet [emoji848] Eg får vekstestimering pga svangerskapsdiabetes, er gynekolog som utfører ultralyd og målingar, pleier ikkje snakke med noko anna lege [emoji4]

Var det jeg også tenkte...men fikk «full service» uansett og da ble jeg jo bekymret. De passer godt på ihvertfall, det skal de ha :) får bare håpe han lagt på seg litt til fredag rundt magen :P

Jeg fikk også høre at -4% var å anse som ubetydelig. Ny sjekk om 4 uker, ingen grunn til bekymring. Synes det var rart om 5% skulle være noe å følge så nøye opp

Var det jeg også tenkte...men fikk «full service» uansett og da ble jeg jo bekymret. De passer godt på ihvertfall, det skal de ha :) får bare håpe han lagt på seg litt til fredag rundt magen :P

Ja eg forstår det godt! Dei burde jo tenkt seg litt om kva dei seier og gjer då [emoji4] Kryssar fingrane for fredag [emoji5]

Hei på dere!

I går hadde vi det vi trodde var siste oppfølging og ultralyd av morkaken for å sjekke at den hadde flyttet før fødsel. Noe den hadde - hurra for det; MEN...

Da jordmor målte mage og hodet viste det seg da å bli ett vekstavvik på 5%. En lege utførte da en rask dopplersjekk, tok noen mål og en CTG. Alt ble godkjent men de vil ha meg inn allerede neste Fredag for ny undersøkelse. I mellomtiden må jeg bare passe på at guttungen beveger seg som han skal og at det ikke blir noe avvik der...

Altså, tror jeg har sovet 2t i natt for nå er jeg supersensitiv til alt han gjør, kvalm (har vært det hele svangerskapet) og selvfølgelig bekymret. Når jeg ser på kurven ser det jo merkelig ut at hodet er større en magen, selvom det bare er snakk om bittelitt...

Noen andre som har opplevd/opplever det samme og som evt kan roe noen overanspente nerver? :( Går å tenker på om det er jeg som gjort noe feil...spist noe/drukket for mye brus (Pepsi Max)/spist for lite osv osv
Hei
Sniker fra juni. Pga redusert morkakefunskjon håper legene at svanger skapet kommer til uke 34 da har jeg juni barn.

De vil nok ha seg inn før å Påske.

Hvis jeg kan berolige deg har jeg er vekstavvik på -22 %. Men hun følger sin egen kurve. 10%+/- er normalt. Husk barnet vokser litt i rykk og napp. Ville ikke vært bekymret med så lite vekstavvik.

Vær glad de følger deg opp videre.

Jeg er inne hver 14 dag på oppfølging, med ul og går den andre uken til fastlegen for oppfølging med urinprøve bt etc.

Prøv å sov om natten. Det tok en del netter før jeg fikk sove igjen om natten. Så lenge jeg kjenner godt med liv er jeg ikke bekymret.

Det skal være lav terskel for å ta meg inn til en ekstra undersøkelse.

Min lille jente vokser med sin egen vekstkurve og blir nok litt mindre enn gjennomsnittet. Men jeg kjenner bevegelsen blir sterkere og sterkere og det tyder bra for svangerskapet.

Og nå påvirker ikke morkaken svangerskapet, m3n man vet etter uker 32-34 vil ikke alltid morkaken klare å levere nok næring. Pga målingen Doppler, har j3g fått beskjed at hun har det best utenfor magen når vi kommer til uke 32-34.

Kjenner på spenningen til hver undersøkelse og der er en påkjenning i seg selv.

Prøver å leve så normalt som mulig. Ha litt å gjøre på, sånn at dagene går fortere.

Send pm hvis du vil

Hei
Sniker fra juni. Pga redusert morkakefunskjon håper legene at svanger skapet kommer til uke 34 da har jeg juni barn.

De vil nok ha seg inn før å Påske.

Hvis jeg kan berolige deg har jeg er vekstavvik på -22 %. Men hun følger sin egen kurve. 10%+/- er normalt. Husk barnet vokser litt i rykk og napp. Ville ikke vært bekymret med så lite vekstavvik.

Vær glad de følger deg opp videre.

Jeg er inne hver 14 dag på oppfølging, med ul og går den andre uken til fastlegen for oppfølging med urinprøve bt etc.

Prøv å sov om natten. Det tok en del netter før jeg fikk sove igjen om natten. Så lenge jeg kjenner godt med liv er jeg ikke bekymret.

Det skal være lav terskel for å ta meg inn til en ekstra undersøkelse.

Min lille jente vokser med sin egen vekstkurve og blir nok litt mindre enn gjennomsnittet. Men jeg kjenner bevegelsen blir sterkere og sterkere og det tyder bra for svangerskapet.

Og nå påvirker ikke morkaken svangerskapet, m3n man vet etter uker 32-34 vil ikke alltid morkaken klare å levere nok næring. Pga målingen Doppler, har j3g fått beskjed at hun har det best utenfor magen når vi kommer til uke 32-34.

Kjenner på spenningen til hver undersøkelse og der er en påkjenning i seg selv.

Prøver å leve så normalt som mulig. Ha litt å gjøre på, sånn at dagene går fortere.

Send pm hvis du vil

Takk for svar :)
Har klart å fått roet nervene litt, fikk litt sjokk bare. Merker også at når man må kjenne etter liv osv er tar på kreftene for guttungen har ett mønster som varierer litt fra dag til dag og i forhold til hvor mye jeg beveger meg/spiser :)

Det er godt vi blir fulgt opp :D

Back
Topp