Vekstavvik

heldige oss <3 <3

Forelsket i forumet
Er det noen her som har erfaring med dette? Lille tulla er -17% og skal mulig på videre ultralyder, kommer an på hva jordmor sier til onsdag.. men dere som har fått denne beskjeden før, hvilke tiltak ble satt i gang? Er 31+3

Man setter ikke i gang tiltak før minus eller pluss 18-20%.
Her er det +11%. Litt mindre avvik hos meg da, men så lenge barnet viser gode pustenevegelser og tegn til at alt er bra gjør de ingenting. Ei venninne av meg hadde avvik på -25% hele svangerskapet. De gjorde ingenting og barnet kom ut som 3600gr ;-)

Man setter ikke i gang tiltak før minus eller pluss 18-20%.
Her er det +11%. Litt mindre avvik hos meg da, men så lenge barnet viser gode pustenevegelser og tegn til at alt er bra gjør de ingenting. Ei venninne av meg hadde avvik på -25% hele svangerskapet. De gjorde ingenting og barnet kom ut som 3600gr ;-)
+11 %. Hva er lille estimert til å bli da?:)

Har en veninne som hadde vekstavvik med sine, og hun ble fulgt opp for å sjekke at morkaken jobbet som den skulle, og navlestrengens tilførsel :) Så da ble d litt oftere ulralyder, også ble hun satt igang 2 uker før termin. MEn babyen hadde d helt fint :)

Hei, jeg hadde det med eldstemann.
Husker ikke helt hvor mye det var, men mener det var på rundt -20%.

Jeg fikk tett oppfølging med UL.
Husker fremdeles ordene han overlegen sa til meg etter første UL.
Noen babyer er bare små helt naturlig, og han her er proporsjonal så mest sannsynlig er det ikke noe galt i det hele tatt, vi ønsker bare å følge opp ekstra for sikkerhetsskyld.

Linus kom til verden på termindato.
Han var 2735 g og 49 cm og helt perfekt.
Ikke noe som helst galt med han.
Var bare naturlig liten

Normalen var på 1600gr ca og hun var ca 1300.. skal til vanlig jm på onsdag, så blir det enten ul på sykehuset eller der jeg tok 3D. Jm antydet dette på vanlig kontroll, så skulle til en ekstra sjekk. I mellomtiden var jeg på 3D, som tok målingene hun, hun ønsket at jeg skulle komme tilbake til henne om jeg ikke ble henvist til sykehuset.

Du blir nok fulgt ekstra opp og så lenge babyen forsetter å vokse så tror jeg ikke de gjør noe. Men vet om noen som ble satt i gang fordi babyen sluttet å vokse. Men det gikk fint når babyen kom ut og den tok til seg næring fint utenfor magen.

Hvorfor gjør leger og jordmødre det så forskjellig? Min er over gjennomsnittet men vet ikke kor mye. Sist var det det mellom 200-300 gr det er snart 3 uker siden

Er det noen her som har erfaring med dette? Lille tulla er -17% og skal mulig på videre ultralyder, kommer an på hva jordmor sier til onsdag.. men dere som har fått denne beskjeden før, hvilke tiltak ble satt i gang? Er 31+3

Du kan be dem sjekke notching i uterinarterie. D går ut på at d ikke er så god flyt i blodårene tåspiss går til morkaka. Da kan næring til barnet reduseres. J har d nå. Min er 17% over snittet så her følger de bare med på at kurven holder seg. J vet ikke om d kan gjøre noe annet enn å se ann vekstkurven og evt hente henne ut før tiden.
Dersom du har notching er d viktig med hyppige kontroller da sjansen for å utvikle svangerskapsforgiftning er større. J går til kontroll hver andre uke foreløpig (er i uke 31), og til ul hver 4 uke.
Blir mer etterhvert som termin nærmer seg.

Lykke til!!

Back
Topp