Vekstavvik stort barn

Charlie91

Blir kjent med forumet
Hei! Var inne på kontroll på sykehuset pga mye smerter og murringer og rygg og mage i uke 33+3. Ble da gjort en ultralyd og alt ser bra ut med baby, men hadde et vekstavvik på +22% og vekt da estimert til 2500 g. Har ikke svangerskapsdia. Legen virket veldig streng og ba meg kutte ut alt av sukker og spise lite for at baby ikke skal bli for stor. Skal på kontroll igjen i uke 36/37 for å følge opp dette. Noen som har fått lignende beskjed? Kjenner jeg bekymrer meg litt. Leser også at det ofte blir tatt feil i slike sammenhenger.

Min ble estimert til sånn +40% fra OUL og hele veien frem til siste vekstkontroll i uke 34, estimert til 2,9 kg, og 4,1 kg ved termin. Ingen svangerskapsdiabetes. Jeg er en bitteliten og undervektig dame, så de ba ihvertfall ikke meg om å kutte ned :p Baby kom 38+1 og var bare 3 kg :joyful: Så det ble jo feil, veldig rart at de målte baby så stor på sånn 5 UL

latterMin ble estimert til sånn +40% fra OUL og hele veien frem til siste vekstkontroll i uke 34, estimert til 2,9 kg, og 4,1 kg ved termin. Ingen svangerskapsdiabetes. Jeg er en bitteliten og undervektig dame, så de ba ihvertfall ikke meg om å kutte ned :p Baby kom 38+1 og var bare 3 kg :joyful: Så det ble jo feil, veldig rart at de målte baby så stor på sånn 5 UL
Så rart at de kan måle så feil og i allefall flere ganger:rolleyes: Men har jo lest at det ofte blir tatt feil så. Er heller ikke overvektig og spiser nokså sunt og er aktiv, men hun legen var så alvorlig og streng at jeg ble jo litt bekymra da:joyful:

Så rart at de kan måle så feil og i allefall flere ganger:rolleyes: Men har jo lest at det ofte blir tatt feil så. Er heller ikke overvektig og spiser nokså sunt og er aktiv, men hun legen var så alvorlig og streng at jeg ble jo litt bekymra da:joyful:
Jeg måtte bytte jordmor fordi hun sa at hvis jeg ikke spiste 6 ganger for dagen og masse grønnsaker, så kunne jeg spontanabortere (dette da jeg i uke 6 var kjempekvalm og fikk i meg lite, og var redd for å miste), og etter OUL som viste stor baby trodde hun ikke på meg og sa igjen at jeg måtte spise 6 ganger dagen, ellers kom babyen til å få lav fødselsvekt og kognitive problemer :mad: Hun brukte halve timene på å mase om vekten min og syntes det var så rart at jeg ikke klarte å tvangsfore meg selv og gå opp i vekt i første halvdelen av svangerskapet.
Møtte to andre mens hun var syk, hun ene mente at så lenge jeg prøvde så godt jeg kunne var det godt nok, og hun andre spurte om jeg syntes det ble for mye fokus på vekten min - det betydde ganske mye, så hun byttet jeg til! :D
Har dessverre hørt om overvektige som får beskjed om å ikke gå opp noe under hele svangerskapet, det må jo være umulig. Rett etter fødsel veide de meg, for de var så bekymret siden jeg er så liten, og var helt sånn "Ånei, du har gått ned 4 kg! Du må snakke med ernæringsfysiolog:eek:" jeg bare "..ikke mer? Babyen veide jo 3 kg.." :rolleyes:
Aanyway, syns det kan være sykt mye fokus på tall på vekt hos gravide. Det er jo bare stressende! Så lenge begge to er friske så bør det ikke gjøre noe? Virker jo som alt er fint i ditt tilfelle.

Jeg spiste bare drit mot slutten (lett overvektig men ikke diabetes) men kom ut en liten pjokk på 2.9. Han var estimert til 3.4 to dager før fødsel. Så UL er ofte feil.

Back
Topp