Vekst retard

prikken2

Betatt av forumet
Jeg har ikke gått opp i vekt de siste seks ukene så legen min henviste meg til ul for å sjekke om babyen vokste som den skulle, er 35 uker i dag. Dette er ikke den legen jeg har gått til under svangerskapet men jeg byttet etter at jeg følte jeg ikke ble fulgt godt nok opp.

Så i går var vi på ul, viser seg at babyen ikke vokser som den skal. Vekstkurven har flatet ut forklarte jordmor, legen som tok ulen forklarte ingenting, sa bare at barnet så veldig lite ut og skrev i papirene ¨vekstretard¨, noen som vet hva det betyr?
Heldigvis skulle jeg til jordmor rett etter men hun kunne jo ikke si så mye siden det ikke stod så veldig mye i papiren bortsett fra kryss på kurvene og vekstretard. Noe andre som har vært ute for noe lignende?

Fikk også beskjed om å ligge meg ned en time hver dag og slappe avmen ingen forklaring på hvorfor det var så  viktig....Leger[:@] er så lei av at de ikke forklarer ting!!!!!

Lurer sånn på hva de gjør hvis ikke prikken har vokst noe de neste fjorten dagene heller?

Vet ikke helt hva det betyr, så jeg er ikke så masse til hjelp på det området. Hadde en venninne som fikk en sunn og frisk liten jente forige uke, og der flatet symfysemålene helt ut de siste ukene, og babyen la ikke på seg noen ting, men da hun ble födt veide hun perfekte 3500 g. Ta en telefon til föden, så vet de hva vekstretard betyr og kanskje også hvorfor det er viktig at du skal ligge å slappe da. Lykke til hvertfall [;)]

Hei du [:)] 

Jeg vet ihvertfall av "Vekst-retard" betyr vekst-retardasjon. Det høres ille ut med ordet "retard", så det fælt at de bruker det.....

Men det betyr rett og slett at det er avvik i vekst hos barnet. Det kan være både den ene og den andre veien. Stor eller liten. Men det behøver absolutt ikke være alvorlig.

Når tok du UL sist før denne gangen da?

Høres ut som den ene babyen min har, det er at det er at næringen ikke blir transportert som den skal i navlestrengen, det kan være fler årsaker til dette, hos meg vet vi ikke helt hva årsaken til at blodgjennomstrømningen i navlestrengen ikke er optimal men konsekvensen er at ikke barnet vokser helt som det skal.
Jeg spurte både lege og jm om det er noe jeg kan gjøre for at dette skal ta seg opp igjen, men det er ikke stort annet enn å hvile som vi kan gjøre. Antakelig har du fått beskjed om å legge deg ned å slappe av for at kroppen skal bruke energien på vekst av barnet. Har de stipulert noen vekt på barnet?
Du er jo i absolutt siste del av svangerskapet og kroppen bruker mye energi på å forbrede seg til fødsel, så jeg vil råde deg til å la ta ting med ro - legg deg å hvil, la oppvasken stå - bruk energien på å pleie deg og barnet.

Gå til legen din, krev en ny ul og måling av blodstrømmen i navlesnoren evt ta kontakt med føden å få dem til å forklare deg dette ordentlig.

hva har dem sagt om fostervann, hodemål etc?
men en ting som er viktig for deg å fokusere på er: selv om barnet kanskje flater ut i vekst nå - så trenger det absolutt ikke være noe skummelt ved det, noen barn blir født litt mindre enn andre - men de tar seg opp igjen når dem kommer ut i verden[:D][:D] 

Håper dette hjalp litt, kanskje litt klønete forklart men håper du alikevel fikk litt mer klarhet i det?

Huff, da. Du kan ikke gjøre stort annet enn å spørre legen din om det du lurer på. Kan være ulike grunner til at barnet ikke vokser skikkelig. Lykke til!

ORIGINAL: BlåBobler

Jeg vet ihvertfall av "Vekst-retard" betyr vekst-retardasjon. Det høres ille ut med ordet "retard", så det fælt at de bruker det.....

Men det betyr rett og slett at det er avvik i vekst hos barnet. Det kan være både den ene og den andre veien. Stor eller liten. Men det behøver absolutt ikke være alvorlig.

Tok ul i uke 28 sist, men da var det for å sjekke om alt var bra etter jeg hadde krasjet. Målingene då viste at barnet var litt større en gjennomsnittet. Denne gangen ligger krysset helt nede på minimumslinjen for hva barnet bør ligge på. Men han har bare krysset av på magemål. Vet ikke om du kjønte det men diagrammet ligner litt på sf diagrammet.

ORIGINAL: prikken2

ORIGINAL: BlåBobler

Tok ul i uke 28 sist, men da var det for å sjekke om alt var bra etter jeg hadde krasjet. Målingene då viste at barnet var litt større en gjennomsnittet. Denne gangen ligger krysset helt nede på minimumslinjen for hva barnet bør ligge på. Men han har bare krysset av på magemål. Vet ikke om du kjønte det men diagrammet ligner litt på sf diagrammet.

ikke alltid magemålet stemmer overens med størrelsen på barnet, be om å få en ul igjen for å få et ordentlig mål [:)]

ORIGINAL: Champ

Høres ut som den ene babyen min har, det er at det er at næringen ikke blir transportert som den skal i navlestrengen, det kan være fler årsaker til dette, hos meg vet vi ikke helt hva årsaken til at blodgjennomstrømningen i navlestrengen ikke er optimal men konsekvensen er at ikke barnet vokser helt som det skal.
Jeg spurte både lege og jm om det er noe jeg kan gjøre for at dette skal ta seg opp igjen, men det er ikke stort annet enn å hvile som vi kan gjøre. Antakelig har du fått beskjed om å legge deg ned å slappe av for at kroppen skal bruke energien på vekst av barnet. Har de stipulert noen vekt på barnet?
Du er jo i absolutt siste del av svangerskapet og kroppen bruker mye energi på å forbrede seg til fødsel, så jeg vil råde deg til å la ta ting med ro - legg deg å hvil, la oppvasken stå - bruk energien på å pleie deg og barnet.

Gå til legen din, krev en ny ul og måling av blodstrømmen i navlesnoren evt ta kontakt med føden å få dem til å forklare deg dette ordentlig.

hva har dem sagt om fostervann, hodemål etc?
men en ting som er viktig for deg å fokusere på er: selv om barnet kanskje flater ut i vekst nå - så trenger det absolutt ikke være noe skummelt ved det, noen barn blir født litt mindre enn andre - men de tar seg opp igjen når dem kommer ut i verden[:D][:D] 

Håper dette hjalp litt, kanskje litt klønete forklart men håper du alikevel fikk litt mer klarhet i det?

Han beregnet ikke vekten, skrev heller ikke noe hodemål. Men det var rikelig med fostervann forstod jeg. så ikke ut som han sjekket blodgjennomstrømningen i navlesnoren, sa i hvertfall ikke noe.

Men nå føler jeg at jeg kaver ennå mer for i natt har det ikke vært noe sparkingog nesten ingenting på dagen heller og det har jeg ikke opplevd siden begynnelsen av februar. Pleier å være kjempe aktiv ellers. Går liksomk ikke en time uten noe sparking, fØler meg litt overhysterisk her jeg sitter for jeg hadde sikkert ikke reagert hvis ikke det hadde vært for det andre.

Synes liksom det var så lenge å vente to og en halv uke til neste ul for å se om det vokser. men det er vel vanlig. Jordmor mente jo at hvis legen virkelig mente det var noe galt ville han henvist meg til kk med en gang så det var sikkert ikke så stort avik.

Du har kommet så langt nå at dersom du er urolig så ta kontakt med KK selv, barna har hviletider og kan jo være derfor du ikke kjenner så mye liv i dag - men uansett, vil nok tro ting er i orden - men ta en telefon til KK og få en sjekk så du får roet deg og slappet av [:)] bedre å få en sjekk å få bekreftelse på at alt er i orden enn å gå å bekymre seg[:)]

Må ha lykke til, å ring opp å mas på dei på kk.Er ikkje bra å gå sånn hjemme å være bekymret

Har dessverre ikke peiling, men ikke gi deg!!! Ring fødeavdelingen og mas!!! De er der for deg, og det er ikke bra at du går og er bekymret uansett!!!

Stå på, vi har jo sett flere eksempler her inne på at man må stå på selv for å få skikkelig oppfølging!!!!

LYKKE TIL!!!!

Klem

Stemmer i med det de andre har skrevet her - jeg hadde ringt føden og fått dem til å forklare det ordentlig. Hadde også nevnt det med at du har kjent lite liv det siste døgnet!

Men nå føler jeg at jeg kaver ennå mer for i natt har det ikke vært noe sparkingog nesten ingenting på dagen heller og det har jeg ikke opplevd siden begynnelsen av februar. Pleier å være kjempe aktiv ellers. Går liksomk ikke en time uten noe sparking, fØler meg litt overhysterisk her jeg sitter for jeg hadde sikkert ikke reagert hvis ikke det hadde vært for det andre.

Her begynner det å bli litt mindre aktivitet også, men JM sa at det hadde med at det begynner å bli mindre plass for han å bevege seg på, så derfor sparker han mindre, men sjekk med JM eller föden for sikkerhets skyld hvertfall. Håper det blir bedre. Lykke til

ei venninne av meg fikk også beskjed om at ungen var litt liten og streng beskjed om å ligge masse og slappe av så ofte hun kunne. tror legene sa at det hadde med at gjennomstrmningen av næring til morkaka og gjennom navlestrengen og sånn ble litt lettere når man lå og slappet av!

Back
Topp