Vekst kontroll

M-40420491

Første møte med forumet
Jeg har vært på vekst kontroll på sykehuset idag. Ettersom målene var litt mindre enn ønsket. Jeg fikk beskjed om at alt så veldig fint ut, men at babyen var litt mindre enn gjennomsnittet. jeg skal på en oppfølgingskkontroll hos legen om 3 uker, da hun målte korte lårbein. Jeg har nå gjort meg selv en bjørnetjeneste å leser masse om dette med korte lårbein og har blitt veldig bekymret og tenker kun det verste. Har noen erfaring med dette?

Hei,
Nå vet ikke jeg hvor langt uti svangerskapet du er, men sykehuset målte også litt korte lårbein på ett av mine ultralydundersøkelser. På ultralydene etterpå var fosteret innenfor normalen igjen. Så korte lårbein behøver ikke å være tegn på at noe er galt, og jeg håper du får en oppløftende beskjed på neste kontroll! Lykke til!

Hvis de sa at alt ser veldig fint ut, så er det sikkert ikke noe å bekymre seg for. De har jo ofte lav terskel for å følge opp ekstra uten at det er noe bekymring, og spesielt når det er flere uker til neste kontroll. Jeg fikk f.eks. en vekstkontroll etter 2 dager nå nylig, selv om det egentlig ikke var bekymring (avflatet SF-mål). Nå er det motsatt i mitt tilfelle, veldig lange lårbein (90+ persentil sist ihvertfall), men her tror de bare at baby har fått de lange beina til sin far, også har hun vært ganske stor ellers, så de er fornøyd :happy: Jeg har fått UL ca. 1 gang i mnd pga. undervekt, og etter OUL også litt pga. at baby er stor. Alt er fint hver gang, så er null bekymring, men tror det bare er standard for dem å følge opp ekstra hvis noe ikke er 100% normalt / gjennomsnittlig :p Så jeg bare gleder meg over at jeg får lov til å se ekstra på baby :joyful:

Jeg har vært på vekst kontroll på sykehuset idag. Ettersom målene var litt mindre enn ønsket. Jeg fikk beskjed om at alt så veldig fint ut, men at babyen var litt mindre enn gjennomsnittet. jeg skal på en oppfølgingskkontroll hos legen om 3 uker, da hun målte korte lårbein. Jeg har nå gjort meg selv en bjørnetjeneste å leser masse om dette med korte lårbein og har blitt veldig bekymret og tenker kun det verste. Har noen erfaring med dette?
Hadde samme opplevelse idag, er i uke 35. Men hvis magemålet (abdominal circumferens) er normalt - så skulle man ikke være for bekymret (da det er tegn på trivsel). Skal til kontroll igjen om 2 uker for at de skal følge nærmere med. Ble veldig bekymret må jeg innrømme … håper det bare er variasjon i hvem som måler, da det har vært ganske stabilt langs vekstkurven til babyen frem til nå …

Back
Topp