Vekst estimeringer

Kranglefanten

Forumet er livet
De fleste sier jo at slike vekst estimeringer skal man ta med en stor klype salt, men altså..skal man egentlig det?

Jeg mener, det er jo i de fleste tilfeller en god grunn til at disse blir tatt. Greit at de ikke alltid stemmer, men det gir jo en ganske grei pekepinne på hvor stor babyen kan være.

Iallfall for meg, for hos meg står det på det å kunne føde vaginalt eller måtte ha KS. Jeg har får vekstkontroller dette svangerskapet, pga jeg hadde altfor svake rier forrige gang. Hun måtte dyttes og dras ut. For at jeg skal slippe en slik opplevelse denne gangen, iallfall prøve å forhindre det, så skal ikke gutten i magen overstige 3,5 kg før jeg blir igangsatt evt KS. Har vært på 2 kontroller til nå, og skal tilbake om 5 uker. For 3 uker siden lå han helt på normalen, som etter boka. I dag var det -12 % vekstavvik, og legen ble litt bekymret over at han ikke hadde lagt på seg nok iløpet av disse 3 ukene. Og jeg ble jo litt bekymret selv, syns 12% hørtes mye ut.

Hvor stort vekst avvik skal det være før det er noen grunn til bekymring? Jeg spurte legen, men tror ikke helt han fikk meg seg hva jeg spurte om, for han svarte med; Nå må du bare være flink til å spise det du skal frem til neste gang, og så håper vi det iallfall ikke har blitt noe større avvik[&:]

Litt ironisk er det da, vi har hele svangerskapet vært bekymret for en stor baby...nå er jeg bekymret fordi legen sier han er liten[:o]

Synes ikke 12% hørtes så mye ut jeg.. Men det er kanskje det...? Sist (uke 32) sa dem at baby var 10% større enn normalen hos meg, og ble regnet til å være ca 4kg til termin.. er vel 3,5 som regnes å være normalen (??). Sa dem noe om hvor mye de regnte med babyen din er til termin da? Rett under 3kg er jo også en sunn og frisk og fin bebis [:)]

ORIGINAL: Wenchus

Synes ikke 12% hørtes så mye ut jeg.. Men det er kanskje det...? Sist (uke 32) sa dem at baby var 10% større enn normalen hos meg, og ble regnet til å være ca 4kg til termin.. er vel 3,5 som regnes å være normalen (??). Sa dem noe om hvor mye de regnte med babyen din er til termin da? Rett under 3kg er jo også en sunn og frisk og fin bebis [:)]

3-3,3kg OM det ikke ble større avvik.

Om han hadde hatt 12% fra tidlig i svangerskapet ville ikke legen blitt bekymret, men dette hadde kommet på 3 uker liksom[&:]

Hos meg sa de at jenta var 3360 tre uker før hun ble født(ca fem uker før termin). Fikk beskjed om at hun nok kom til å være godt over 4 kilo til termin. Da hun ble født var hun ikke mer enn 3440, så hun var nok betraktelig mindre enn 3360 da hun ble estimert.
Hører også om de som opplever avvik på 1 kilo enten pluss eller minus, det er vanskelig å avgjøre så seint i svangerskapet fordi babyene vokser så forskjellig.

For å si det sånn:

En måned før termin ble knerten estimert til å veie 3500 gram.... Og da ca. 4500 ved fødsel.
2 dager før han ble født estimerte legen han til 3500 gram igjen, denne gang en ny lege.

Og han veide 3580 gram.

ORIGINAL: Mikke

12% er ikke for mye.
Alt fra -15% til + 15% blir regnet innenfor normalen. Husk at de fleste mennesker ikke er gjennomsnittlige. Vi er alle litt større eller litt mindre somregel.... [;)]
Men hvis barnet slutter å vokse så bør man jo følge litt ekstra med da..

Guttene mine var 59% og 19% større enn gjennomsnittet. [8|]

Hjelp, hvor stor var denne ungen ved fødselen da???

Her stemte vekst estimeringen ekstremt bra! Fredagen ble babyen målt til +5% (3675 g) og jeg fødte på mandagen. Malin veide da 3674 g. Altså 1 gram feil......

Jordmora sa det var sjelden estimeringen stemte så godt[:)]

Back
Topp