Vekst estimering

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Noen som skal? Eg var med begge jentene. Pga eg og mannen min har høy fødselsvekt (4,6 og 4,4) så var litt redd for og få ein baby på 5 kg :p men begge jentene var 3900 og kom før termin. Så eg får jo store barn. Var hos legen i dag. Og han sender henvisning ved neste kontroll. Og vi sjekka va Nr 2 blei estimert til. Og da viste det seg at ho var -5%. Det stemmer jo ikkje :p så usikker om det er vitsi.. Dei har veldig stort avik.. Blei fortalt + - 0.5 kg... Er litt redd for og gå over tiden med så store barn :p

Noen som skal? Eg var med begge jentene. Pga eg og mannen min har høy fødselsvekt (4,6 og 4,4) så var litt redd for og få ein baby på 5 kg :p men begge jentene var 3900 og kom før termin. Så eg får jo store barn. Var hos legen i dag. Og han sender henvisning ved neste kontroll. Og vi sjekka va Nr 2 blei estimert til. Og da viste det seg at ho var -5%. Det stemmer jo ikkje :p så usikker om det er vitsi.. Dei har veldig stort avik.. Blei fortalt + - 0.5 kg... Er litt redd for og gå over tiden med så store barn :p
De bommet med 1.5kg på nevøen min. Han kom riktignok 5 dager før. Det er ingen eksakt vitenskap.

3900 er ikke et stort barn...

Jeg får tre vekstestimeringer pga høy bmi (høres ut som jeg er helt sinnsykt megasvær, men er ikke det.. Men litt tjukk er jeg jo).

Første var i uke 24, da lå babyen nøyaktig på det hun skulle. Så skal jeg igjen i uke 32, og siste tror jeg er i uke 36-37.. Er mer spent på de neste enn jeg var på den i uke 24.

Fikk vekstestimering med forrige barn da jeg var på 3d i uke 28 hos dr Martin Lundring, han sa 3,9 til termin og hun kom ut ti dager over og veide 4130. Men han er jo utrolig dyktig! Jeg tror det blir omtrent den størrelsen denne gangen og.

Har vekstestimering annenhver uke pga dårlig vekst og dysmatur (underernært) baby i forrige svangerskap :) Har vært i uke 24, og skal tilbake på mandag. Ikke noe særlig avvik enda, men det ble ikke oppdaget før uke 26-28 sist gang, så jeg er veldig spent på hvordan veksten er på mandag, da er jeg 26+3 :)

Kommer til å kreve kontroll om magemålene mine fortsetter å være langt over øverste kurven :p hvis ikke kan hun bare vokse som hun vil inni der :p storebror var 3750g to dager før termin, men hadde normale magemål med han selv om jeg la på meg mye selv :p Nå er det omvendt :O

Jeg får tre vekstestimeringer pga høy bmi (høres ut som jeg er helt sinnsykt megasvær, men er ikke det.. Men litt tjukk er jeg jo).

Første var i uke 24, da lå babyen nøyaktig på det hun skulle. Så skal jeg igjen i uke 32, og siste tror jeg er i uke 36-37.. Er mer spent på de neste enn jeg var på den i uke 24.

Fikk vekstestimering med forrige barn da jeg var på 3d i uke 28 hos dr Martin Lundring, han sa 3,9 til termin og hun kom ut ti dager over og veide 4130. Men han er jo utrolig dyktig! Jeg tror det blir omtrent den størrelsen denne gangen og.
hvor bor du? Her har jeg ikke hørt et knyst om det...

Min gutt ble estimert til å være 3600-3800 til termin, men kom ut som 5100 så den estimeringa trenger man ikke stole blindt på. Hadde lagt på meg 9kg (som de mente var for lite for meg) og symfysemålene var akkurat på streken hele veien. Hadde ikke SV.diabetes eller noe sånt heller. Men var 0 problem å føde en så stor baby på normalt vis☺ selvfølgelig forskjellig på oss alle om vi har stort nok bekken osv. Heldigvis hadde jeg det. ingen var klar over at han var så stor så hadde automatisk fått KS hvis beregninga deres hadde vært over 4,5kg sa dem har ikke hatt det denne gang, men skal ha vekstestimering i slutten av svskap.

Min gutt ble estimert til å være 3600-3800 til termin, men kom ut som 5100 så den estimeringa trenger man ikke stole blindt på. Hadde lagt på meg 9kg (som de mente var for lite for meg) og symfysemålene var akkurat på streken hele veien. Hadde ikke SV.diabetes eller noe sånt heller. Men var 0 problem å føde en så stor baby på normalt vis☺ selvfølgelig forskjellig på oss alle om vi har stort nok bekken osv. Heldigvis hadde jeg det. ingen var klar over at han var så stor så hadde automatisk fått KS hvis beregninga deres hadde vært over 4,5kg sa dem har ikke hatt det denne gang, men skal ha vekstestimering i slutten av svskap.
Eg og ligge rett på den rødestreken på Sf mål.. Blir spennende og se :p

hvor bor du? Her har jeg ikke hørt et knyst om det...
Jeg skal føde på Ahus. Legen min hadde heller ikke hørt om det. De sliter visst med å følge opp dette, på ahus sa de at Rikshospitalet hadde begynt å protestere på det for de har jo ikke ressurser til dette egentlig. Så hun jordmora jeg var hos på vekstestimering sa det antagelig kom til å bli slutt på denne ordningen snart.

Første til søstra mi var 3500gr, andre 4500gr. Første jente, andre gutt.

Første mi var 3400gr, så forventer nesten at lillebror blir 1kg tyngre. :P

Men det stresser meg ikke. Jeg var selv over 4kg, alle mammas fem barn var over 4kg. Ingen diabetes, bare store barn. :)

Sf målet mitt ligger langt over streken, men jordmor mente det var bedre enn under. Så sålenge ingen mener jeg bør ha en vekstestimering så stoler jeg på at alt er bra. Ei venninne av meg fikk estimert barnet sitt til ca 3900gr, babyen var 4900gr...så de målene stemmer ikke alltid.

Fikk beskjed om -15% avvik 4 dager på overtid. Hun var 3600 så stemte ikke :)

Min første var estimert til å være 4,7. Han kom 9 dager før termin, men var bare 3445. De estimerte feil pga vannmengde - tror de.
Nr to ble ikke estimert, men var helt lik som storebror. Eneste forskjell var at han doblet vekten på 6 uker, hun (nr 2) gjorde ikke det;)
Har altfor stort mål nå, så legen vil måle igjen om et par uker. Fremdeles for stort da så blir det ekstra ul for å se at babyen svelger.
Antar bare mye vann som med første da! :)

Jeg skal egentlig neste uke... Er da i uke 28. Men er litt usikker om jeg bør ringe å avbestille den eller om jeg bare skal ta den da jeg i uke 26+ noen dager var på ekstra UL pga andre ting og fikk vite at han lå på +3%... Altså innenfor normalen da ikke alle kan ligge på 0 i følge legen... Er det da noe poeng å gjennomføre en ny kontroll to uker etterpå?

Er i utgangspunktet henvist pga høy BMI, men ingen har egentlig reagert på BMI'en min bortsett fra meg selv, så er henvist til denne kontrollen fordi jeg spurte...

Har tiligere og lest om store avik.. Men tenker det kan ver greit og sjekke unasett.. Men hvordan er lengden på babyene som er så store avvik på da? For mine har ikkje vore så lange. Mulig det er det som gjør til at dei bommet? At tyngden ikkje henger sammen med lengden kanskje?

Jeg skal egentlig neste uke... Er da i uke 28. Men er litt usikker om jeg bør ringe å avbestille den eller om jeg bare skal ta den da jeg i uke 26+ noen dager var på ekstra UL pga andre ting og fikk vite at han lå på +3%... Altså innenfor normalen da ikke alle kan ligge på 0 i følge legen... Er det da noe poeng å gjennomføre en ny kontroll to uker etterpå?

Er i utgangspunktet henvist pga høy BMI, men ingen har egentlig reagert på BMI'en min bortsett fra meg selv, så er henvist til denne kontrollen fordi jeg spurte...
Jeg hadde gått på den kontrollen. Jo flere ganger man sjekkes jo sikrere er det tenker jeg :)

Jeg hadde gått på den kontrollen. Jo flere ganger man sjekkes jo sikrere er det tenker jeg :)

Ja du har kanskje rett... Nå vet jeg ikke hvordan man gjør de her kontrollene når man er der kun for estimering av vekt, men da han så på hvor stor han var sjekka han jo egentlig bare at alt var som det skulle med både fostervann og lille og meg siden jeg slet sånn med voldsomme kynnere som aldri gav seg...

Ja du har kanskje rett... Nå vet jeg ikke hvordan man gjør de her kontrollene når man er der kun for estimering av vekt, men da han så på hvor stor han var sjekka han jo egentlig bare at alt var som det skulle med både fostervann og lille og meg siden jeg slet sånn med voldsomme kynnere som aldri gav seg...
På meg tok jordmor alle målene som skulle taes, men sjekket også litt annet i tillegg, bla kjønn siden jordmor på oul ikke var så villig til å sjekke det. Var omtrent som en vanlig ul. Fikk masse bilder også :) men jeg vet ikke om alle gjør det eller om jeg bare var heldig

På meg tok jordmor alle målene som skulle taes, men sjekket også litt annet i tillegg, bla kjønn siden jordmor på oul ikke var så villig til å sjekke det. Var omtrent som en vanlig ul. Fikk masse bilder også :) men jeg vet ikke om alle gjør det eller om jeg bare var heldig

Han sjekka jo mål og sjekka fostervann og hjertet... Men var fort gjort, tok kanskje 20 minutter... Tar nok den timen på tirsdag også... Skader vel ikke med en ekstra sjekk det var lege som sjekket sist, denne gangen er det time til jordmor

Men kan vel skje mye fra uke 28 til uke 40 kanskje? Når det kommer til vekst mener jeg, eller?

Jeg var på 3d ul i går og ho mente at han lå på 1256gram nå. Det vil si at han ved termin vil være ca 3500 gram (regna 200gram pluss hver uke frem til termin) var 28+3 i går :) andre som ligger ca samtidig i uker og har sjekket vekst? Han var god og rund og hun mente at de skal ligge mellom 1100g og 1300g denne uka. Lillegutt har det godt i magehuset i hvertfall :)

Back
Topp