Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vert på ul i dag og sett lillemor alt så fint ut,forutenom ett vekstavvik på 7%. Altså mindre enn gjennomsnittet. Synes det var litt ekkelt. Noen som har erfaringer med det?
Synes det er irriterende at de kaller det vekstavvik, når det faktisk ikke er noe avvik. Bor i utlandet og her bruker de percentil isteden når de forklarer hvor stor babyen er i forhold til gjennomsnittet. Folk blir jo nervøs når de bruker ordet avvik.
Jeg tror ikke det stemmer. Vekstavvik er betegnelsen når barnet er under 10 eller over 90 percentilen (som er normalområdet). Slik at -7% vekstavvik betyr at barnet har en estimert vekt som er 7 prosent lavere enn 10 percentilen.
Slik som jeg har fortstått det er betegnelsen på vekstavvik om babyen er større eller mindre enn gjennomsnittet. Hvis gjennomsnittet da er 3600 gram og man føder en baby på 3000 gram, så er altså dette et vekstavvik i og med at det ikke er midt på gjennomsnittet. Og dette selv om 3000 gram er en helt normal vekt.
Hva er vekstavvik?
Når et barn er lite i forhold til svangerskapsalder ("small for gestational age", SGA), har det en vekt som ligger under 10 persentilen ved gitt alder. 10 persentilen betyr de 10% med lavest vekt.
Stor for svangerskapsalder ("large for gestational age", LGA) defineres som vekt over 90 persentilen ved gitt alder. Det vil si de 10% tyngste barna.
Vekstavviket er 0 hvis man er innenfor 10 - 90 percentilene. Norsk helseinformatikks definisjon:
Så rart! Det er jo ikke et avvik da. Det er to ting de følger med på når de vektestimerer - om barnet er utenfor normalen ifht størrelse, og om det følger sin egen kurve. Det er jo ingen tilstrebing mot at alle barna skal ha gjennomsnittlig vekt, de skal ha normal vekt.Trur dette praktiseres forskjellig? De kaller mitt vekstavvik selv om det ikke var mellom de tallene.
Så rart! Det er jo ikke et avvik da. Det er to ting de følger med på når de vektestimerer - om barnet er utenfor normalen ifht størrelse, og om det følger sin egen kurve. Det er jo ingen tilstrebing mot at alle barna skal ha gjennomsnittlig vekt, de skal ha normal vekt.
I Stavanger tror jeg det ligger på 20 %. Men mener avviket mitt her ble målt ut fra at jeg ikke lå innenfor 10 - 90 percentilene. Heldigvis bare 5,5 %Noen som vet hva grensen er for at de vil begynne å gjøre noe?
Vekstavviket er 0 hvis man er innenfor 10 - 90 percentilene. Norsk helseinformatikks definisjon: