Vekst avvik

Lillelima

Limaaa
Vert på ul i dag og sett lillemor :-) alt så fint ut,forutenom ett vekstavvik på 7%. Altså mindre enn gjennomsnittet. Synes det var litt ekkelt. Noen som har erfaringer med det?

Helt normalt! Ikke alle babyer kan være 3600 som er gjennomsnitt! Noen ligger over , noen ligger under! Vil vell si at baby ligger på estimert vekt rundt 3400 da?

Jeg ville ikke bekymret meg med et så lite vekstavik. Her har lillebror og et lite vekstavik selv etter at de rundet vekten opp. Men frøkna veide 3.2 kg når hun ble født og de regner med at lillebror ikke kommer til å være noe større. Men alt var fint så de ser ingen grunn til bekymring eller å følge det opp :)

Vert på ul i dag og sett lillemor :) alt så fint ut,forutenom ett vekstavvik på 7%. Altså mindre enn gjennomsnittet. Synes det var litt ekkelt. Noen som har erfaringer med det?

Jeg fikk påvist vekstavvik på -16% på ultralyd i uke 30 etter lave symfysemål, og ble (som deg) litt bekymret. Legen sa at så lenge alt ser fint ut, behøver en ikke ekstra oppfølging dersom barnet ikke er mer enn -10% under gjennomsnittet. Jeg måtte da til ny UL i uke 33, hvor lille ble målt til -10%:) Så snuppa mi har tatt igjen 6% på bare tre uker ;) Ble veldig lettet! Jeg fikk beskjed om å unngå stress og spise godt :p Jeg er ikke bekymret lenger, da jeg følte meg godt ivaretatt på UL. De vet hva de skal se etter ;) Dersom gjennomstrømmingen til morkaken er bra, og barnet er aktivt med fin hjerterytme - venter du nok ei frisk lita jente:happy:

Synes det er irriterende at de kaller det vekstavvik, når det faktisk ikke er noe avvik. Bor i utlandet og her bruker de percentil isteden når de forklarer hvor stor babyen er i forhold til gjennomsnittet. Folk blir jo nervøs når de bruker ordet avvik.

Last edited:
Synes det er irriterende at de kaller det vekstavvik, når det faktisk ikke er noe avvik. Bor i utlandet og her bruker de percentil isteden når de forklarer hvor stor babyen er i forhold til gjennomsnittet. Folk blir jo nervøs når de bruker ordet avvik.

Jeg tror ikke det stemmer. Vekstavvik er betegnelsen når barnet er under 10 eller over 90 percentilen (som er normalområdet). Slik at -7% vekstavvik betyr at barnet har en estimert vekt som er 7 prosent lavere enn 10 percentilen.

Synes også det høres så skremmende ut. Men jeg hadde vist ikke noe å bekymre meg over siden det var så lite som det var.. Skal på en extra ul da,for å se at det ikke blir mere "avvik"

Jeg tror ikke det stemmer. Vekstavvik er betegnelsen når barnet er under 10 eller over 90 percentilen (som er normalområdet). Slik at -7% vekstavvik betyr at barnet har en estimert vekt som er 7 prosent lavere enn 10 percentilen.

Slik som jeg har fortstått det er betegnelsen på vekstavvik om babyen er større eller mindre enn gjennomsnittet. Hvis gjennomsnittet da er 3600 gram og man føder en baby på 3000 gram, så er altså dette et vekstavvik i og med at det ikke er midt på gjennomsnittet. Og dette selv om 3000 gram er en helt normal vekt.

Slik som jeg har fortstått det er betegnelsen på vekstavvik om babyen er større eller mindre enn gjennomsnittet. Hvis gjennomsnittet da er 3600 gram og man føder en baby på 3000 gram, så er altså dette et vekstavvik i og med at det ikke er midt på gjennomsnittet. Og dette selv om 3000 gram er en helt normal vekt.

Vekstavviket er 0 hvis man er innenfor 10 - 90 percentilene. Norsk helseinformatikks definisjon:

Hva er vekstavvik?

Når et barn er lite i forhold til svangerskapsalder ("small for gestational age", SGA), har det en vekt som ligger under 10 persentilen ved gitt alder. 10 persentilen betyr de 10% med lavest vekt.

Stor for svangerskapsalder ("large for gestational age", LGA) defineres som vekt over 90 persentilen ved gitt alder. Det vil si de 10% tyngste barna.

Trur dette praktiseres forskjellig? De kaller mitt vekstavvik selv om det ikke var mellom de tallene.
Så rart! Det er jo ikke et avvik da. Det er to ting de følger med på når de vektestimerer - om barnet er utenfor normalen ifht størrelse, og om det følger sin egen kurve. Det er jo ingen tilstrebing mot at alle barna skal ha gjennomsnittlig vekt, de skal ha normal vekt.

Så rart! Det er jo ikke et avvik da. Det er to ting de følger med på når de vektestimerer - om barnet er utenfor normalen ifht størrelse, og om det følger sin egen kurve. Det er jo ingen tilstrebing mot at alle barna skal ha gjennomsnittlig vekt, de skal ha normal vekt.

Skal ikke fortelle deg hva som er rett eller galt je :p hører bare på hva legene sier til meg jeg! Haha...

Noen som vet hva grensen er for at de vil begynne å gjøre noe?
I Stavanger tror jeg det ligger på 20 %. Men mener avviket mitt her ble målt ut fra at jeg ikke lå innenfor 10 - 90 percentilene. Heldigvis bare 5,5 % :)

Vekstavviket er 0 hvis man er innenfor 10 - 90 percentilene. Norsk helseinformatikks definisjon:

Vi snakker nok om 2 forskjellige system. Her jeg bor bruker de persentil systemet, noe jeg synes er litt merkelig ikke blir praktisert over alt i Norge.

Spesielt som gravid er man jo ekstra nervøs når man hører ordet avvik, noe jeg synes er unødvendig så lenge vekten er helt normal. Det virker som det er mange plasser som praktiserer med et gjennomsnittsysyem der alt blir kalt for vekstavvik så lenge babyen ikke ligger midt på gjennomsnittet.

Back
Topp