Vekke eldre søsken på natta ved fødsel?

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Jeg har en gutt på 3 år, jeg funderer på om vi burde vekke han hvis vi må dra på natta i forbindelse med fødselen. Vi har snakket med han om at han kan våkne opp også er bestemora eller noen andre her enn oss.

Hva har dere andre gjort/tenker gjøre?

Jeg ville ikke vekket han.
Bare minnet han på titt og ofte at det kan hende at mamma og pappa må på sykhuset iløpet av ei natt og da er det bestemor (eller hvem dere avtaler med) som er her når han våkner. :-)
Vekker dere han så kan det hende han blir så spent at han ikke får sove igjen og bestemor må sitte oppe med han i mange timer før han endelig sovner igjen.

Det er nå slik jeg tenker da, men jeg har ikke barn selv ennå.

Vi og bare minner gutta på at det kan hende besteforeldrene er her en morgen. Hvis fødselen skjer den ene dagen vi vet besteforeldrene ikke kan, vil vi forberede de på hvem som evt er her da. Eneste grunnen til å evt vekke barna blir hvis vi får veldig dårlig tid og ikke rekker å vente til barnevakten kommer hit. Sa møtes vi på veien til sykehuset.

Mi var 3 1/2 år når lillesøster kom til verden. Vi hadde bare sagt at farmor kom til å være hos henne om mamma skulle få baby på natta.
Og fødselen begynte på natta, så vi kjørte til føden og farmor kom. Så når ho våkna på morgenen så lå farmor i vår seng. Det snakker ho fortsatt om, som en spennende ting ;) "mamma husker du når farmor helt plutselig lå i din seng " :D
Blir samme denne gangen også. Må vi reise på natta så må vi! Ingen grunn til å vekke ungene!

Vi kommer ikke til å vekke jentungen. Hun er så trygg på bestemoren at det kommer ikke til å være et problem at hun er der og ikke mamma og pappa. Dessuten kommer jo bestemora til å forklare hva som skjer. ;)

Vi slapp å vekke vår, da det skjedde sent på kvelden. Men hun var jo såpass gammel uansett, så hun forstod jo alt om fødsel osv.

Vet ikke hva jeg ville gjort med en på 3 år.
Om barnet sov ville jeg nok ikke vekket det, men nå har jeg raske fødsler, så hadde vært klar til å ta imot 3 åringen på barsel besøk morgenen etter.

Vår eldste sov jo hjemme om natten mens vi var på føden, og kom rett etter frokost dagen etter! :-)

Back
Topp