Veiledning av førstegangsforeldre

Nyperosa

Andre møte med forumet
Hei.

Har du meninger om svangerskaps- og barselomsorgen, eller oppfølgingen etter fødsel? Da vil jeg gjerne at du leser videre!

Mitt navn er Kristel og jeg er masterstudent ved Regionalt kompetanssenter for barn og unge ved UiT. Mitt masterprosjekt går ut på å kartlegge hvorvidt det er ønske/behov for veiledning av førstegangsforeldre.
Jeg ønsker både å kartlegge om førstegangsforeldre ønsker en slik type veiledning, og om profesjonelle ser et behov for det. I den forbindelse ønsker jeg å undersøke hva dere her på forumet tenker om saken. Kartleggingen utføres ved hjelp av elektroniske spørreskjemaer som tar ca 5 minutter å fylle ut. Undersøkelsen er helt anonym.

Jeg har forespurt moderator og redaktør og har fått tilatelse til å poste denne tråden og legge ut link til spørreundersøkelsene.

Noe av det jeg ønsker å se på er hvorvidt ønsket om veiledning endrer seg før og etter fødsel, og det er derfor to forskjellige skjema. Klikk på linken til det skjema som passer for deg.

Spørreskjema til gravide førstegangsmødre: https://response.questback.com/kristelhnilsen/5lctr4svxy/
Spørreskjema til førstegangsmødre - etter fødsel: https://response.questback.com/kristelhnilsen/cfdrvhgfss/

Din deltakelse blir høyt verdsatt!

Vennlig hilsen
Kristel H. Nilsen
Tlf: 928 40 991

Fikk denne tilbakemeldingen på en av de andre terminklubbene og tenkte jeg skulle posten den her i fall noen av dere har hatt den samme tanken:

"Liker ikke helt det med id nr. Er personelig litt skeptisk til alt sånt."

Takk for tilbakemelding
ID-nummeret brukes kun for å skille besvarelsene fra hverandre, det er helt umulig for meg å finne ut hvem dere er. Å benytte denne formen for identifikasjon regnes som svært sikkert når det kommer til anonymitet, og undersøkelsen er godkjent av Norsk sammfunnsvitenskapelig datatjeneste som kontrollerer for nettopp slike ting, at respondentene forblir anonyme. Håper dette hjalp litt på skepsisen :)
Har du flere spørsmål så ikke nøl med å ta kontakt!

Vennlig hilsen
Kristel H. Nilsen
Tlf: 928 40 991

Besvart! Lykke til med oppgaven!

Har besvart jeg og :-) Sikkert ikke dumt å ha oppgave om dette, et viktig tema. Lykke til

Tror nok det er mange usikre førstagangsfødene som hadde hatt godt av et slikt samarbeid og en slik oppfølging. Selv om jeg er veldig klar for å bli mamma nå, så vil det helt sikkert komme tider etter fødsel hvor jeg føler meg usikker fordi jeg ikke vet hva babyen vil og hvorfor hun gråter osv. Og tipper både mor og far har masse spm rundt alt fra mating, soving, bading og stelling etter man har kommet hjem..

Tror nok det er mange usikre førstagangsfødene som hadde hatt godt av et slikt samarbeid og en slik oppfølging. Selv om jeg er veldig klar for å bli mamma nå, så vil det helt sikkert komme tider etter fødsel hvor jeg føler meg usikker fordi jeg ikke vet hva babyen vil og hvorfor hun gråter osv. Og tipper både mor og far har masse spm rundt alt fra mating, soving, bading og stelling etter man har kommet hjem..
Det er nettopp det jeg sitter igjen med når jeg ser over de svarene jeg har fått, at selv om folk føler seg klare og gleder seg til å bli foreldre har de samtidig en usikkerhet om hva som kommer når babyen faktisk er der. Et ønske om mer informasjon om tiden etter graviditet står ganske tydelig fram.

Det er nettopp det jeg sitter igjen med når jeg ser over de svarene jeg har fått, at selv om folk føler seg klare og gleder seg til å bli foreldre har de samtidig en usikkerhet om hva som kommer når babyen faktisk er der. Et ønske om mer informasjon om tiden etter graviditet står ganske tydelig fram.

Bra du tar opp temaet ☺️

Hvor lenge etter fødsel ønsker du at vi svarer på del 2 av undersøkelsen?

Hvor lenge etter fødsel ønsker du at vi svarer på del 2 av undersøkelsen?
Det bestemmer dere helt selv :) Kan jo være greit å vente et par uker slik at dere har kommet litt til ro, men som sagt, det er helt opp til dere så ta det når det passer :)

Dytter denne opp igjen, sånn at de som svarte på del 1 også kan svare på del 2 :)

Edit: ser nå at studien er avsluttet.

Back
Topp