Veien videre.

Pannekake

Flørter med forumet
HeiHei☺️

Jeg kan begynne med å fortelle litt om meg. Jeg er 26 år og min ektemann er 30. Vi har vært sammen i 7 år og gift i 1 år. Vi har nå forsøkt å blir gravide på naturlig måte helt siden vi giftet oss i juli 2015, uten at det har funka. Jeg har aldri sett en skyggestrek på noen av mine tester engang.

Den siste perioden (siste 6 månedene ca) Har jeg hatt uregelmessige sykluser, men det ser ut til at det holder på å stabiliseres. Jeg har vært hos min fastlege som har henvist meg til gynekolog på ahus. Fikk vite at alt er normalt, men at vi må prøve på naturlig måte frem til januar 2017.

Hvis det fortsatt ikke har klaffet for oss innen den tid blir det fertilitetssenteret. Vi fikk også med en henvisning til sædanalyse for mannen. Nå, noen måneder senere har vi mannet oss opp til at vi vil vite, da vi ikke var helt klare for negative svar tidligere.

Mannen skal levere prøve i morgen og vil mest sannsynlig få svar i løpet av 2-3 uker.
Jeg lurer nå på hva veien videre blir? Hvordan har dere andre opplevd dette og hva har skjedd etter svar på sædanalyse? Fikk dere hjelp med en gang, eller måtte dere fortsette å vente?

Beklager langt innlegg fra meg, men følte bare for å få ut alt!
☺️☺️☺️
 
Veien videre vil nok basere seg på hva de finner ut under undersøkelsene av dere :)
Har du tatt blodprøver som viser hormon-nivåene dine..?
 
Last edited:
Veien videre vil nok basere seg på hva de finner ut under undersøkelsene av dere :)
Har du tatt blodprøver som viser hormon-nivåene dine..?


Jeg har tatt noen blodprøver, men legen min har aldri gitt meg noen ordentlig tilbakemelding på hvordan testene er. Hun har bare sagt at alt ser bra ut. Jeg har jo fortalt henne at vi prøver, men hun har aldri gitt meg ordentlig informasjon på hva slags prøver det er eller hvordan resultatene er.
 
Jeg har tatt noen blodprøver, men legen min har aldri gitt meg noen ordentlig tilbakemelding på hvordan testene er. Hun har bare sagt at alt ser bra ut. Jeg har jo fortalt henne at vi prøver, men hun har aldri gitt meg ordentlig informasjon på hva slags prøver det er eller hvordan resultatene er.
Hmm... du kan be om å få utskrift av blodprøven, da vil du se hva som er testet :)
Og så må du vite hvilken syklusdag de er tatt på, den ene tas 2-3 dag i syklus og den neste tas en liten uke etter EL.. Har du fått time til gyn?
 
Hos oss var det jeg (manglende el) som var problemet, ikke mannen. Men han tok prøver samtidig som jeg ble undersøkt hos gyn for å være sikker på at alt fungerte.
Veien videre for oss var povera for å få stabilisert mensen og så pergotime for å få el. Vi brukte ca to år på den prosessen før det ble resultat!
Fortsett å prøve, og spør legen eller gyn om det du lurer på med prøvene. Kan jo si at du vil vite mer om veien videre. Jeg får bedre svar hos gynekolog enn fastlege.
 
Hmm... du kan be om å få utskrift av blodprøven, da vil du se hva som er testet :)
Og så må du vite hvilken syklusdag de er tatt på, den ene tas 2-3 dag i syklus og den neste tas en liten uke etter EL.. Har du fått time til gyn?

Må nok spørre om utskrift. Hun har aldri spurt om syklusdag når hun har tatt blodprøver. Jeg har alltid nevnt at vi prøver, men hun sier at vi må prøve over ett år før hun gidder å undersøke ting. Gyn fikk jeg dra til fordi jeg klagde på vondt i magen og hun ville at de skulle se på om de så noe tegn til endometriose. Når jeg først var hos gyn. Tok jeg sjansen på å ta opp ting om at det ikke klaffer. Da ga han meg henvisning til sædanalyse for mannen. Får ringe henne i morgen og høre. Takk for svar☺️
 
Hos oss var det jeg (manglende el) som var problemet, ikke mannen. Men han tok prøver samtidig som jeg ble undersøkt hos gyn for å være sikker på at alt fungerte.
Veien videre for oss var povera for å få stabilisert mensen og så pergotime for å få el. Vi brukte ca to år på den prosessen før det ble resultat!
Fortsett å prøve, og spør legen eller gyn om det du lurer på med prøvene. Kan jo si at du vil vite mer om veien videre. Jeg får bedre svar hos gynekolog enn fastlege.

Akkurat det samme. Det var gyn som nevnte sædanalyse og fertilitetssenter. Må nok ringe litt rundt og høre i morgen. Takk for svar☺️
 
Da har mannen vært og levert sædprøve. Jeg må si at jeg faktisk følte en følelse av håp når det var gjort. Nå får vi kamskje svar på hvor problemet ligger, og hva vi burde gjøre videre. Gleder meg masse til resultatet kommer
 
Hos oss var det for sædcellene som svømte for dårlig som var problemet, vi orket ikke vente på det offentlige, da hadde vi fortsatt ventet pga lang ventetid. Vi kontaktet privat klinikk og angrer ikke på det. Er seff dyrt,men når man nå sitter her 5 mnd på vei,så betyr det ingenting :) ingen ventetid der:)
 
Hos oss var det for sædcellene som svømte for dårlig som var problemet, vi orket ikke vente på det offentlige, da hadde vi fortsatt ventet pga lang ventetid. Vi kontaktet privat klinikk og angrer ikke på det. Er seff dyrt,men når man nå sitter her 5 mnd på vei,så betyr det ingenting :) ingen ventetid der:)

Jeg håper bare det er noe som kan fikses. Jeg bryr meg nesten ikke om resultatet, vil bare vite hva det er! Da vet jeg på en måte hva vi må gjøre videre. Hvor dyrt ble det? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil☺️
 
Hos oss var det for sædcellene som svømte for dårlig som var problemet, vi orket ikke vente på det offentlige, da hadde vi fortsatt ventet pga lang ventetid. Vi kontaktet privat klinikk og angrer ikke på det. Er seff dyrt,men når man nå sitter her 5 mnd på vei,så betyr det ingenting :) ingen ventetid der:)
Gratulerer med graviditeten☺️
 
Jeg håper bare det er noe som kan fikses. Jeg bryr meg nesten ikke om resultatet, vil bare vite hva det er! Da vet jeg på en måte hva vi må gjøre videre. Hvor dyrt ble det? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil☺️
Ble sikkert rundt 30-40 tusen, man betaler litt her og litt der og medisiner utenom :)
Vi tok bare ett forsøk. Man kan også velge pakke med tre forsøk, som seff er dyrere.
 
Ser du tilhører Ahus. Jeg vil anbefale deg sethi , han holder til på metrosenteret. Vi har gått til han privat , fått pergo samt rekvisisjon på alle prøver vi trenger i forhold til ifv
 
Ser du tilhører Ahus. Jeg vil anbefale deg sethi , han holder til på metrosenteret. Vi har gått til han privat , fått pergo samt rekvisisjon på alle prøver vi trenger i forhold til ifv

Ahus, ja. Kan man bli henvist til Sethi, eller er det privat (dumt spm)?
 
Ser du tilhører Ahus. Jeg vil anbefale deg sethi , han holder til på metrosenteret. Vi har gått til han privat , fått pergo samt rekvisisjon på alle prøver vi trenger i forhold til ifv

Nå skal det sies at jeg ble henvist dit for andre ting, men da han tok ultralyd og forklarte alt ga han oss henvisning til sædprøve. Nå har jeg bestilt time hos fastlegen for å høre om hun vil ta hormonprøver av meg, da jeg fikk anbefalt det her inne :). Får håpe hun gjør det.
 
Np har mannen vært og hentet resultat av sædanalyse fordi de hadde sendt til feil adresse. De skulle sende kopi til gyn, mem jeg skjønner ikke noe av resultatet. Vi har bare tallene fordi gyn ikke har gårr gjennom alt. Så jeg spør dere mine damer☺️☺️ Hva er deres meninger/ erfaring rundt disse tallene:

Volum 2,800ml
Konsentrasjon 40,6 M/ml
Totalt antall spermier 113,7 M
Antall mobile spermier 95,5 M
Mobilitet 84
Rask mobilitet 75
Moderat mobilitet 9
Progressiv mobilitet 36

Setter pris på alle svar☺️☺️
 
Back
Topp