Vegetarkosthold og graviditet

Spinnelill

Forumet er livet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
JuniJubel2021
Juligull2021
Septemberlykke 2024
Hei,
Er det noen andre som har erfaring med vegetarkosthold under graviditeten? Er det for eksempel noe man må passe ekstra godt på når man har én ekstra ombord? Skulle spørre fastlegen, men fikk ikke time før jeg dro på utenlandsopphold med jobben, og nå har jeg ikke time før 4. november. Litt lenge til...

Jern vil jeg anta iallfall, kommer jo litt ann på hva du inkluderer i kostholdet ditt. Men der er vi jo litt i risiko alle sammen når man er gravid :)

Ta en telefon hjem til jordmoren i din kommune :)

Oi, det har jeg ikke engang tenkt på at man kan gjøre :) jordmor er liksom ikke et yrke jeg har forholdt meg så mye til så langt i livet. Takk for tipset!

Jern vil jeg anta iallfall, kommer jo litt ann på hva du inkluderer i kostholdet ditt. Men der er vi jo litt i risiko alle sammen når man er gravid :)

Tar allerede jern og b-vitamin fra før graviditeten, så håper jeg skal være dekket på det feltet :)

Tar allerede jern og b-vitamin fra før graviditeten, så håper jeg skal være dekket på det feltet :)
Så bra :) Men enig med kommentar over her også, hør med jordmor. Sånn ellers så er jo lavt jodinntak vanlig hos unge kvinner generelt, vet ikke om du bruker melkeprodukter og spiser fisk?

Så bra :) Men enig med kommentar over her også, hør med jordmor. Sånn ellers så er jo lavt jodinntak vanlig hos unge kvinner generelt, vet ikke om du bruker melkeprodukter og spiser fisk?

Bruker melkeprodukter, og kan spise litt fisk av og til, men etter jeg ble gravid så har jeg blitt skikkelig fort kvalm av fisk dessverre, så nå blir det mye helvegetarisk :/

Bruker melkeprodukter, og kan spise litt fisk av og til, men etter jeg ble gravid så har jeg blitt skikkelig fort kvalm av fisk dessverre, så nå blir det mye helvegetarisk :/
Mulig det kunne vært greit med en multivitamin bare da, greit både for omega 3 og jod :)

Mulig det kunne vært greit med en multivitamin bare da, greit både for omega 3 og jod :)

Det kan tenkes. Hadde sikkert vært lurere enn de 5! Ulike pilletypene jeg har nå :p (folat, b-vitamin, jern, D-vitamin og omega-3) har snart flere piller enn mormor jo!

Jeg har ganske likt kosthold som deg! Foreløpig merker jeg ingen spesielle endringer, men har blitt flinkere til å ta vitaminer og tran/omega3. Har kjøpt jerntabletter, men har bare tatt noen få for noen uker siden. Nå er jeg 9+3. Spiser mye frukt og grønt. Brokkoli og spinat inneholder mye jern! Tar også B12 vitaminer, men tror egentlig jeg får i meg nok B12 gjennom kosten siden jeg spiser egg og ost/melk.

Jeg har ganske likt kosthold som deg! Foreløpig merker jeg ingen spesielle endringer, men har blitt flinkere til å ta vitaminer og tran/omega3. Har kjøpt jerntabletter, men har bare tatt noen få for noen uker siden. Nå er jeg 9+3. Spiser mye frukt og grønt. Brokkoli og spinat inneholder mye jern! Tar også B12 vitaminer, men tror egentlig jeg får i meg nok B12 gjennom kosten siden jeg spiser egg og ost/melk.

Å, så godt å høre at noen andre også driver med det samme som meg! Spiser også mye frukt og grønt for tiden, og satser på at når kvalmen gir seg blir det lettere med melkeprodukter og fisk igjen også. Er 8+6 nå, så kanskje ikke såååå lenge igjen til det slipper litt :)

Back
Topp