Vegetarisk middag

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Har dere det av og til? Er noen av dere vegetarianere/veganere?

Hva er deres favorittrett innen vegetarmat? :)

Vegetar? Altså ikke vegansk?
Vi spiser omelett med grønnsaker en gang i uka. Og jeg er veldig glad i falafel i pitabrød, men har rømme til. Og jeg lager en tomatgryte med kikerter som jeg noen ganger ikke har kylling i, da blir den vegansk :)

Blir dårlig med det da mannen er litt for glad i kjøtt og mini ikke liker endel av det jeg gjerne ville spist (feks grøt).
Men prøver å feks bruke for lite kjøttdeig og heller ekstra grønnsaker i lasagnen, men går jo fint an å lage den helt vegetarisk, gjort det noen ganger og.

Vegetar? Altså ikke vegansk?
Vi spiser omelett med grønnsaker en gang i uka. Og jeg er veldig glad i falafel i pitabrød, men har rømme til. Og jeg lager en tomatgryte med kikerter som jeg noen ganger ikke har kylling i, da blir den vegansk :)

Tar imot tips til veganske retter også. :)

Har du oppskrift på tomatgryten?

Tar imot tips til veganske retter også. :)

Har du oppskrift på tomatgryten?

2 bokser hakkede tomater
2 ss tomatpure
1 terning grønnsaksbuljong i 1 dl vann
2 hvitløksfedd presset
1 ts grov pepper
Litt pepper
Litt karri (smak til)
1 chili hakket (kan sløyfes)
Alt kokes opp og las småkoke i 1/2 time
Har i kikerter de siste 5 minuttene.

Imens lager jeg grønnsakscouscous med litt hakket gulrot, blomkål og brøkkoli og en buljongterning. :)

Er ikke vegetarianere men spiser av og til vegetariansk mat.

Vi spiser blant annet :

Kikerter i masala saus.
Linsesupper
Varme salater
Spinat lasagne
Kokt ris med potet, erter, blomkål og forskjellige krydder.
Ostesmørbrød med tomatbønner
Grønnsakssuppe og tomatsuppe
Falaffel
Blomkålpai og salat
Søtpotetpai og salat

For meg føles et middagsmåltid uten kjøtt/fisk nesten meningsløst ut :-P
Grøt går bra, men ellers er det alltid noe som mangler. Skulle gjerne ha funnet noe som kunne ha erstattet kjøtt, så kom gjerne med forslag.

Grøt går bra, men ellers er det alltid noe som mangler. Skulle gjerne ha funnet noe som kunne ha erstattet kjøtt, så kom gjerne med forslag.

Jeg er litt på samme måte, men det er ikke så rart da det er jo kjøtt i nesten ALT. Det er vel en tilvenningssak. :)

Vet ikke hva det er, men ser at tofu og falafel(?) blir brukt som substitutt for kjøtt.

Samme her :P
Kjøtt er liksom HOVEDDELEN i middagen for meg.
Men det er jo f.eks noen som bruker bønner istedenfor kjøttdeig i taco og slikt..? :) mulig det funker. Aldri prøvd.

Samme her :p
Kjøtt er liksom HOVEDDELEN i middagen for meg.
Men det er jo f.eks noen som bruker bønner istedenfor kjøttdeig i taco og slikt..? :) mulig det funker. Aldri prøvd.

Jeg har prøvd å blande bønner og kjøttdeig, men jeg kjenner godt forskjellen :-P

Jeg har prøvd å blande bønner og kjøttdeig, men jeg kjenner godt forskjellen :-P

Forskjell, ja. Det er det nok. Det ER jo ikke kjøtt :p Men om man synes bønner er OK, kan det sikkert erstatte i blant. Brodern synes i alle fall det funka som en erstatning i wok :p
Men har jo aldri prøvd selv. Jeg er for glad i kjøtt. :p

Forskjell, ja. Det er det nok. Det ER jo ikke kjøtt :p Men om man synes bønner er OK, kan det sikkert erstatte i blant. Brodern synes i alle fall det funka som en erstatning i wok :p
Men har jo aldri prøvd selv. Jeg er for glad i kjøtt. :p

Det er noe med konsistensen som ikke passer meg helt. Jeg er som deg, alt for glad i kjøtt :-D

Vi prøver å spise Vegetarisk/vegansk minimum to ganger i uka.
Grøt, hjemmelaget supper, vegetarburger, vegetartaco, falaffel, salater og indisk inspirerte gryter er gjengangere :)

Vi prøver å spise Vegetarisk/vegansk minimum to ganger i uka.
Grøt, hjemmelaget supper, vegetarburger, vegetartaco, falaffel, salater og indisk inspirerte gryter er gjengangere :)

Hva bruker du som alternativ til kjøtt i taco? :)

Back
Topp