Vasking av ull

*Frk.Rødhette*

Elsker forumet
Jadda. Aldri vaska ull før eg:P

Om det står at det skal håndvaskes, kan ein bruke "håndvask" funksjon på vaskemaskinen? eller må ein vaske det for hånd?[8D]

Kjenne eg har lite lyst og begynne på ullvaskingen, tippe alle dei fine ullklærne eg har fått av svigermor krympe og blir ødelagt....[:'(]

Sniker litt fra januar11 jeg [:)]
Jeg pleier å vaske all ull for hånd siden nøstebarnullen uansett må vaskes for hånd. Da bruker jeg eget ullvaskemiddel som jeg kjøper på helsekostforretning.
Men vet at folk vasker det i maskinen også, uten at den har blitt ødelagt.

vasker alt på ullprogram i vaskemaskinen med milo jeg... går helt fint det, aldri ødelagt noe på den måten... når sambo derimot skal hjelpe til så fikk han til å vakse en nattdrakt fra bånnsull fra str 80 til en 56-62. Han vasket det da på 60 grader og med ekstra sentrifugering i lag med klær som dongeri ol... oppkrift på å krympe ull med andre ord...

Nyere maskiner kan du bruke håndvaskprogrammet på med spesialvaskemiddelet. Men bare legg et par plagg i om gangen. Det gjelder de plaggene som er merka med håndvask.
Det er kun ubehandla ull som bør håndvaskes. Ex Nøstebarn... Men eg hadde brukthånsdvaskprogrammet på mi 2 år gamle maskin.

Mesteparten av ull idag er superwashbehandla, og babyull til håndstrikk er også behandla. Har du fått masse fint heimelaga ville eg ringt og spurt ka tråd som er brukt og om den er superwashbehandla. Det står alltid vaskeanvisning på merkelappene på tråd.
Ull som er superwashbehandla kan vaskast på ullprogram og vil ikkje krympe.

Jeg vasker all ull unntatt nøstebarn på ullprogram 40 grader i maskinen med milo parfymefri. Nøstebarn vasker jeg for hånd med ullsåpe fra nøstebarn. (blir ikke så ofte for har mest dresser, votter, luer, halser derfra).

ORIGINAL: *HelloKitty*

jeg har eget ull-vaskeprogram på vaskemaskinen, bruker det og vasker med milo :)

sign

ORIGINAL: *HelloKitty*

jeg har eget ull-vaskeprogram på vaskemaskinen, bruker det og vasker med milo :)

[:D]

Back
Topp