Vasking av frukt/bær/grønnsaker

xoxojallagirl

Glad i forumet
Himmelbarn
Sensommerbarna 2019
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
hvordan vasker dere frukten/bær/grønnsaker? Jeg vet ikke alltid hva som er godt nok, så spør her hvordan dere gjør det :)

Spiste jordbær i sta og gjorde det sånn; jeg skjærer opp jordbær, putter det i et sånn dørslag og holder under kaldt vann fra springen, rister litt sånn at det flytter litt på seg, og så skyller under igjen. Vil tro dette er godt nok, eller bør man skylle hver bit?
 
Tenkte det samme i dag når jeg vasker epla. Skyller den og gnur den i vann en stund, så tar jeg papir og "pusser" den. Men ja, hva er bra nok:wtf:
 
Bær skyller jeg alltid i korga eller i dørslag. Så hiver jeg de av og til nedpå tørKepapir og ruller de litt i papiret. Men ikke alltid jeg gjør det :p
Epler skyller jeg for hånd og tørker godt.
 
Tenkte det samme i dag når jeg vasker epla. Skyller den og gnur den i vann en stund, så tar jeg papir og "pusser" den. Men ja, hva er bra nok:wtf:

Ja det er vanskelig! Leser jo ofte at å skylle er nok, men vil bakterien fjernes så lett? Haha uff
 
Bær skyller jeg alltid i korga eller i dørslag. Så hiver jeg de av og til nedpå tørKepapir og ruller de litt i papiret. Men ikke alltid jeg gjør det :p
Epler skyller jeg for hånd og tørker godt.

Ahh du er smart med tørkepapir!! Neei regner med skylling må være godt nok da. Tungvindt å må gnu på hvert bær
 
Ahh du er smart med tørkepapir!! Neei regner med skylling må være godt nok da. Tungvindt å må gnu på hvert bær
Ja, det gidder jeg ikke:p så jeg gnir liksom bare over med et papir i mens de ligger på et annet.
 
hvordan vasker dere frukten/bær/grønnsaker? Jeg vet ikke alltid hva som er godt nok, så spør her hvordan dere gjør det :)

Spiste jordbær i sta og gjorde det sånn; jeg skjærer opp jordbær, putter det i et sånn dørslag og holder under kaldt vann fra springen, rister litt sånn at det flytter litt på seg, og så skyller under igjen. Vil tro dette er godt nok, eller bør man skylle hver bit?

Jeg får svare jeg også :p
Det høres ut som veldig bra vask. Viktigste er at du skl vaske vekk det som evt er av jord på frukt og grønt. Du behøver ikke å tørke av vann, hvis ikke du synes det gjør noe med litt vann på.
 
hvordan vasker dere frukten/bær/grønnsaker? Jeg vet ikke alltid hva som er godt nok, så spør her hvordan dere gjør det :)

Spiste jordbær i sta og gjorde det sånn; jeg skjærer opp jordbær, putter det i et sånn dørslag og holder under kaldt vann fra springen, rister litt sånn at det flytter litt på seg, og så skyller under igjen. Vil tro dette er godt nok, eller bør man skylle hver bit?
Jeg gjør som deg, men bare skjærer dem etterpå. Fordi jeg tenker at det er bedre å vaske dem utvending først hvor det kan være jord, slik at den jorda ikke kommer inn. :)
 
hvordan vasker dere frukten/bær/grønnsaker? Jeg vet ikke alltid hva som er godt nok, så spør her hvordan dere gjør det :)

Spiste jordbær i sta og gjorde det sånn; jeg skjærer opp jordbær, putter det i et sånn dørslag og holder under kaldt vann fra springen, rister litt sånn at det flytter litt på seg, og så skyller under igjen. Vil tro dette er godt nok, eller bør man skylle hver bit?
Jeg gjør det samme..
 
Jeg skyller først alt i vann. Så legger jeg det i eddikløsning slik som anbefalt her:
https://www.tv2.no/a/9415428/

Det er bittelitt styrete, men ikke så ille som jeg trodde. Tar bare masse på en gang. Skal kanskje fortsette med det etter graviditeten også :happy:
 
hvordan vasker dere frukten/bær/grønnsaker? Jeg vet ikke alltid hva som er godt nok, så spør her hvordan dere gjør det :)

Spiste jordbær i sta og gjorde det sånn; jeg skjærer opp jordbær, putter det i et sånn dørslag og holder under kaldt vann fra springen, rister litt sånn at det flytter litt på seg, og så skyller under igjen. Vil tro dette er godt nok, eller bør man skylle hver bit?

jordbær bør vaskes med stilken på, ellers trekker de vann. Men la de gjerne ligge litt i eddikvann først, skyld dem igjen og tørke før det kuttes opp :happy:
 
Back
Topp