Vasking av bunadsjorte..

VestMamma

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Ha skal man vaske den på ? Grader og program?
Linsjorte btw

Eg har vert så heldig å kunne levere den til bestemoren min hvert år å få den tilbake rein og strøket [8|] [;)] men i år eg hun bortreist, såå trenger hjelp [8D]

google [:)]
Det blir lagt ut tips i de store avisene hvert år. Husk bare å sjekke hvilket stoff det er i skjorta, slik at du ikke ødelegger den med feil vask (slik venninna mi gjorde)...

ORIGINAL: Burger

Jeg bare vasker i maskinen på 40 grader.. men vet jo ikke hvordan stoff det er i din skjorte

linsjorte, så den kan vell ikkje vaskes på vanlig program?

ORIGINAL: Fesasmekjo

ullprogram uten skyllemiddel!!! heng den på en kleshenger når den skal tørkes, så blir den mindre skrukkete[;)]

takk takk [:D] på 30 eller 40 grader ?

Lin kan vaskes på 60 grader.

Ett tips som jeg fikk av min bestemor til etter at du har vasket skjorten er å brette den fint sammen, putte den i en pose for så putte den i fryseren. Og så tar du den opp og stryker den dagen før dagen.

Da blir strykingen best visstnok

Jeg har også linskjorte og vasker den på 40 grader,gjerne et kortprogram.Eller spruter jeg på vann på den når jeg stryker,da blir den fin!!

ORIGINAL: Sunnipunni

ORIGINAL: Panzerpels

nei[8|][:-]

Jo.

Pg bruk for all del ikke skyllemiddel, da blir den umulig å stryke. og stryk den snarest mulig etter den er tørr, jo lengre man venter med å stryke ting, jo verre blir det.[&:]
Det sier min mor, renserieieren..[:D]

Kan du ikke spørre bestemoren din hva hun gjør?

jeg vasker min for hånd med nylonvask, tørker den på en kleshenger og oppbevarer den i en håndduk i skapet når den ikke er i bruk.

Vil aldri i verden har den i maskinen så mye broderi det er på den. Da tar jeg gledelig den håndvasken.

ORIGINAL: Panzerpels

Tror det hender bestemor koker linskjortene også jeg. gjorde mye det før vet jeg.

men linskjorta mi er stygg gammal å går fint på 40 grader[:)]

Svigermor fikk beskjed av ei som syr dem.. At de kan gå i vaskemaskin på 60 grader..

Bunadskjorten er av lin...  Hun har alltid vært usikker på om dette stemte, men fikk samme beskjeden av flere. Så sist vi var på besøk der, vasket hun dem på 60 grader mens jeg så på. Og det gikk helt fint. Søsteren hennes har alltid vasket dem på 60 grader i flere år, og alltid gått kjempe fint

Jeg har fått grei beskjed om at den IKKE skal i vaskemaskinen.. den skal vaskes for hånd.. [:-]

Lin tåler høye temperaturer og kan vaskes på 60 grader. Om den skal vaskes i maskin, så velg et skånsomt program og bruk kort eller ingen sentrifuge. Ikke bruk skylle eller blekemidler og ikke bruk tørketrommel, det kan skade fibrene. Strekk tøyet og heng opp til tørk. Du bør ikke stryke skjorten før du legger den bort, da blir den gul over tid. Stryk den når du skal bruke den! Og den må ikke strykes i helt tørr tilstand, så bruk sprayflaske med vann.

ORIGINAL: FruGull

Pg bruk for all del ikke skyllemiddel, da blir den umulig å stryke. og stryk den snarest mulig etter den er tørr, jo lengre man venter med å stryke ting, jo verre blir det.[&:]
Det sier min mor, renserieieren..[:D]

For det første skal ikke lin strykes i tørr tilstand, og for det andre bør den ikke strykes før den skal brukes. Lin som blir oppbevart i strøket tilstand blir fort gul over tid.

Hvilken skjorte er det? Er det bare ei hvit skjorte i lin, eller har du broderier på den??

Om du ikke har noen broderier e.l. så kan du nok ha den i maskin.
Men på min skjorte er det hardangersøm, så hadde ALDRI putta den i maskin!
Vasker alt sånt for hånd. Om det har gulna i skapet så bruker en biotex white og henger det ut i sola. Da blir det skikkelig hvitt!!![:D]

Lykke til!

Jeg bruker håndvaskprogrammet på maskinen vår [:)] 30 grader og så bare står den og ruller fra side til side, trommelen går aldri helt rundt. Veldig skånsomt og fint!

Henger skjorten til drypptørking på en henger.

Før stryking så sprayer jeg den med vann og lar den vente noen minutter slik at fukten trekker godt inn. Kan også fryse den halvtørr.

Vasker den igjen etter bruk og oppbevarer den i en stoffpose. [:)]

Jeg har vokst opp og trodd at det å stryke bunadskjorter var veldig vanskelig! Mamma brukte alltid å gjøre det. Men det er jo ikke vanskelig, bare litt tidkrevende! [:)]

Back
Topp