Vasketips

Nr3påvei

Forelsket i forumet
Noen som vil dele med meg? Uansett hva :-) Hvordan man fjerner flekker, hvordan man får vekk lukter. Alt mulig. Fra kjøkken til bad og klær. Del med dere.

Gallesåpe tar bort flekker på ullklær.

ikke bruk glassvask på toaletter,det legger et belegg man ikke får bort etter en stund.

Jeg brukte litt salmiakk i vaskevannet i går når jeg skulle vaske murveggen i stua. Det funka fjell! Vet ikke om det er sunt da, men det funka ikke med krystall i vannet så :P

Og på parkett så hender det seg at jeg bruker pittelitt salmiakk og pittelitt zalo i vannet. Det er det eneste som tar bort de fordømte fettmerkene etter potene til bikkja.

vanish oxy action er suveren for å ta bort flekker! vi bruker sprayen på absolutt alle flekker. sølte rødvin over halve sofaen vår, den var helt ny, hvitt stoff. klinte på denne sprayen, lot virke i ti minutters tid og vasket av. god som ny og ingen kan se at det har vært rødvin på den. fjerner også bæsj fra bodyer, babymaten med tomat og sjokolade/fruktflekker!

ellers vasker vi alltid huset med Durance husvask med lavendelduft! Elsker den!:)

Nylonvask! Både til vinduspuss og flekkfjerning på klær.

Natron/bakepulver. Fjerner stygt belegg i f.eks vannkokere, fastbrente matrester i kjeler. Må virke i flere timer. Kan også brukes til så mye annet enn baking.

Ajax sin gulvvask, for parkett og laminatgulv. Genialt vaskemiddel, som lett fjerner flekker på gulv og etterlater ikke en synlig "hinne" på gulvet.

Vannbad med sitronskiver i microen. Etter oppvarming er den lett å rengjøre, samt den lukter friskt og godt.

Jeg bruker alltid Sactif vaskemiddel på toalett og vask. Spray på og tørk av UTEN at det legger belegg. Super- effektivt!!!

Ellers for de som har ekte parkett- gulv anbefaler jeg å få tak i olje - mopper / kluter til å dra over gulvet med i ny og ne. Vasker ikke rent, men " metter" gulvet litt slik at det blir lettere og vaske og ikke trekker til seg alt som blir sølt.

Det aller beste er varmt vann, microfiberklut og håndkraft ;-)

På kjøkkenet der det er veldig fett (komfyr, ventil osv) bruker jeg en litt Sunlight (mildere mot hendene enn Zalo) og litt salmiak.

Bruker det samme når jeg vasker vinduer, og bruker nal og tørr klut til slutt for å fjerne evt vannrester rundt karmen.

Gallesåpe (jeg bruker stykkesåpe, men det finnes også flytende) til flekkfjerning på tekstiler. Helt utmerket!

Ellers er blank eddik en fin ting i vaskevannet når man vasker kjøleskap. Fjerner evt lukt.

Takk for gode tips :-) flere??

Back
Topp