Vasketips til saltede gulv

Kykkelykkeliky

Elsker forumet
Juligull2021
Augustbarna 2021
Noen som sitter på en mirakeloppskrift for å få bort saltbelegg fra gulvet?

Nå som det er så kaldt og strøs over en lav sko er gulvet i gangen helt grått av saltbelegg og selv med daglig støvsuging og 2x gulvvask på en uke får jeg ikke bort det grålige, matte belegget. Bruker lunket vann med pittelitt ajax, ren klut som skylles grundig og vasker kun gangen for seg for å ikke spre det, men blir litt smågal :banghead:

Tips? kjerringråd?

Noen som sitter på en mirakeloppskrift for å få bort saltbelegg fra gulvet?

Nå som det er så kaldt og strøs over en lav sko er gulvet i gangen helt grått av saltbelegg og selv med daglig støvsuging og 2x gulvvask på en uke får jeg ikke bort det grålige, matte belegget. Bruker lunket vann med pittelitt ajax, ren klut som skylles grundig og vasker kun gangen for seg for å ikke spre det, men blir litt smågal :banghead:

Tips? kjerringråd?
Prøvd vann og eddik?

Salmiakk skal man ikke bruke på gulv. Generelt Ikke bruk alkaliske rengjøringsmidler som soda, lut, grønnsåpe og salmiakk, de kan ødelegge linoleumens overflate.

Nå er jo ikke alle gulv av linoleum da

Salmiakk skal man ikke bruke på gulv. Generelt Ikke bruk alkaliske rengjøringsmidler som soda, lut, grønnsåpe og salmiakk, de kan ødelegge linoleumens overflate.
Hæ, ikke grønnsåpe på gulv??? Da har jeg gjort og lært feil i alle år i alle fall... :hilarious:

Til TS; ville kanskje prøvd eddik som en annen sier! Noe herk med salt...

Nå er jo ikke alle gulv av linoleum da
Neida, men uten å henge seg opp i akkurat linoleum. Så er det alle gulv unntatt sten kanskje.

Har erfaring med dette, så vil virkelig fraråde folk å bruke salmiakk til vanlig renhold. Selvfølgelig med unntak av de bruksområder som den er ment for.

Hvis man føler vanlige vaskemidler ikke er godt nok til hjemmebruk, kan man kjøpe proffe rengjøringsmidler og samtidig få råd fra butikker som norengros feks. til hvor den kan brukes.

River meg i håret når jeg leser på forum og Facebook folk gi vaskeråd som kan forårsake skader for tusenvis av kroner til den som ber om råd.

En ting som er greit å vite med salmiakk er at den bla rådføres til å brukes på malte flater før du skal male igjen, da den vil matte og åpne porene i den gamle malingen slik at den nye fester seg godt i den gamle. Altså overflaten blir ru, og skit vil feste seg bedre.
selvsagt er også salmiakk effektivt svært mot skitt og fett. Men hvor skittent har man det egentlig hvis man må bruke et så kraftig middel. man kan sikkert også gjerne bruke det en og annen ganger uten skade, da det også handler om utgangspunktet på hvor du bruker det. Mens et annet utgangspunkt blir ødelagt umiddelbart.
En huskeregel er egentlig alltid forsøke med mildest mulig.

Hæ, ikke grønnsåpe på gulv??? Da har jeg gjort og lært feil i alle år i alle fall... :hilarious:

Til TS; ville kanskje prøvd eddik som en annen sier! Noe herk med salt...
Kommer ann på hvilket gulv du har?
Salmiakk bør ikke brukes på gulv. Og var egentlig rådet om å vaske med salmiakk jeg henviste til.

Hvis du feks har vinylgulv så er grønnsåpe helt greit å bruke.

Bruker grønnsåpe og salmiakk når eg vasker ned hus, type flytting ol. Det løse opp fett og mykje anna. Og huset luktar reint:D

Vi bruker vel egentlig bare salmiakk til å vaske innsiden av bilrutene av og til. Kommer ikke på noe annet.

Men så saltes det lite i området så vi sliter ikke med så mye salt i hus heller. Vanndammer fra snø, egentlig. Ungenes skolevei brøytes, og strøs ved behov, men den saltes ikke annet enn hovedveien de går over like ved skolen, så de drar ikke inn salt, så jeg har ikke erfaring med hva som varsker bort det.

Er parkett btw!

Prøvde med varmt vann, pittelitt zalo og godt vridd klut i dag, men er fortsatt matt og fult i striper fra saltet :banghead:

Bruker ikke grønnsåpe da det legger matt belegg som lett får merker av bare føtter og poter.

Om det bare er salt så skal jo vann ta det. Kanskje prøv å vask med mer vann enn normalt, vri opp ofte og selvfølgelig tørk av etterpå. Salt løser seg lettere opp i varmt vann. :)

jwg hadde brukt, og bruker salmiakk uansett hva du sier. Det blir mye renere med salmiakk, det ser man på vannet i bøtta. Har aldri skjønt de som sier det blir like rent med mikrofiberklut og lunkent vann :p

Om det bare er salt så skal jo vann ta det. Kanskje prøv å vask med mer vann enn normalt, vri opp ofte og selvfølgelig tørk av etterpå. Salt løser seg lettere opp i varmt vann. :)

Parkett skal ha minst mulig vann og nå som det saltes over lav sko må jeg vaske oftere, noe som i seg selv gir mer vann og potensiell slitasje på gulvet. Tørrmopping er anbefalt til regelmessig rengjøring men gjør ikke noe for alt saltet.

Parkett skal ha minst mulig vann og nå som det saltes over lav sko må jeg vaske oftere, noe som i seg selv gir mer vann og potensiell slitasje på gulvet. Tørrmopping er anbefalt til regelmessig rengjøring men gjør ikke noe for alt saltet.

Ja, vet. Men tenkte for å få vekk saltet i utgangspunktet. Når du har fått det vekk bør du nok gjøre noen tiltak for å hindre at det kommer mer salt på gulvet.

Hva med å få lagt ut en stor matte på gangen slik at dere slipper å få salt på parketten? Får kjøpt rimelige og store vanntette matter på ikea. :)

Kommer ann på hvilket gulv du har?
Salmiakk bør ikke brukes på gulv. Og var egentlig rådet om å vaske med salmiakk jeg henviste til.

Hvis du feks har vinylgulv så er grønnsåpe helt greit å bruke.
Flaks at jeg faktisk har vinyl da :p Salmiakk bruker jeg ikke til gulv. Men siden du har litt greie på sånt, hva tenker du om eddik for TS sitt problem?

Sikker på at det er saltbelegg og ikke lakken eller øverste laget på parketten som er skadet? Salt i seg selv er en av de flekkene det er lettest å fjerne. Det løser seg fint opp med kun vann. Hvis flekkene kommer av fett eller olje så kan det være behov for vaskemidler.

Beste rådet jeg kan komme med for ikke å gjøre problemet verre er plastmatter som beskytter gulvet. Der hvor saltet kommer på parketten likevel ville jeg tørket over daglig med en godt oppvridd klut med rent vann.

Back
Topp