Vasketips til saltede gulv

Er salt og ikke lakken, da det løser seg fint opp, men ikke kommer ordentlig av gulvet da det er så mye at det metter vannet og kluten (og jeg vasker kluten etter bruk og bruker rent vann og skyller kluten godt underveis), og dermed spres med kluten og lager matte striper.

Snakket med renholdsleder på jobb (vi har mørkt steingulv i ene resepsjonen og der er samme problemet) og han tipset om å bare vaske ofte og unngå å få inn mer salt, så vil det forsvinne til slutt. Det er rett og slett bare så mye at vann og klut mettes og ikke får opp alt
Han sa forsåvidt også at jeg ikke måtte eksperimentere med vaskemiddel og eddik for gulvet sin del.

Vi har stor matte både innenfor og utenfor, samt at jeg kjøpte en ekstra på lørdag til å sette sko på, men sambo har en uvane med å trekke inn på gulvet for å kle av seg og legge fra seg nøkler, men det får han kjeft for nå :shifty: Og boretslaget har en uvane med å salte som bare fy daglig, med latterlige mengder grovsalt, så antar det ikke bare er hos oss det er ett problem....

Hvis der er salt, så er nok det beste rådet som en annen skrev å vaske ofte og gjerne med varmt vann.

Salt er ioner og de vaskemidler vi vanligvis bruker er ikke kjemisk bygget opp for å binde det, men heller fett, kanskje mest fordi vann er det beste løsemiddelet vi har for salt også(men det finnes sikkert spesialmidler der ute et sted:))

Back
Topp