Vasker på babytøy..

Lille sol

Betatt av forumet
Endelig hadde jeg tid til å finne frem babyklær jeg også....  jeg storkoser meg med å vaske, brette og stryke disse små plaggene. Gleder meg bare mer og mer til å holde vesla i armene!  Til og med storebroren gleder seg over å hjelpe til med babytøy-vask!

Vasker dere brukte dyner, tepper og alt? Saueskinnsfell også? Vognpose fylt med dun? Ser litt mørkt på akkurat det... har ikke tørketrommel selv...

Etter å ha lest tråden her inne om bakterier og gasser i gamle madrasser, vurderer jeg også å bytte ut madrassen i sprinkelsengen. Noe jeg overhodet ikke hadde kommet på hvis det ikke var for forumet her...
 

Jeg har ikke byttet ut madrassen i sengen, kommer ikke til å gjør det, har heller ikke vasket dynene, men selvfølgelig sengtøyet...

Saueskinnet hev jeg i vaskemaskinen... Det gikk fint, er som nytt...... 

Ellers har jeg alt vasket..... :) Jeg orker ikke å bli fanatisk, litt bakterier er det, og det får det bare vær...  Kjøpte "ny" vugge på Finn, den har fått ny madrass som storebroren ligger å gnur i hver dag, han elsker og hoppe oppi vugga og ligge der.. (2 år er han)

 
Dyner, puter og vognpose (dun) har kun blitt luftet hos oss. kjøpte vogn brukt, så den madrassen fikk en omgang i maskina. Madrassen i senga har vi kjøpt ny, så den har kun blitt luftet. Tror ærlig talt noe av vaskehysteriet er overdrevet.. En god lufting gjør underverker, og er du redd bakterier dør det meste i dypfryseren. Nå er riktignok fryseren min helt elendig til å få bort flekker, men det finnes sikkert de modellene som gjør det også... ;-) Sengetøy, klær og diverse trekk (ting som er enkle å vaske) har jeg vaska..
 
Ja, kanskje jeg rett og slett skal stappe madrassen i fryseren...?  Takk for tips!!
 

Enig med deg der, er nok endel vaskehysteri ute og går.... emoticon

Jeg har en softbag jeg har kjøpt brukt, den skal jeg på en eller annen måte få vasket, med det som en kjøper av andre vet en jo ikke hva er blitt brukt til.... 

Men den skal kun brukes når vi skal ut og reise.....

Jeg har bare fryseskap, tror jeg skal slite med å få ting inni der, hehe 

 
Enig i at det er mye hysteri, men jeg har takket nei til flere som har tilbudt brukt madrass. Hvis urin og gulp har trukket ned i den så er det visst noen gasser som ikke er bra... Men ellers har jeg bare lufta dynen og diverse.. Vasket sengetøy seff :)
 
Jeg har vasket alt av klær, sengesett og dyner. 

Har ikke vasket:
- Nye lammeskinn (bare luftet)
- Ny dunpose (har også hengt ute)
 


marutt skrev:
Enig i at det er mye hysteri, men jeg har takket nei til flere som har tilbudt brukt madrass. Hvis urin og gulp har trukket ned i den så er det visst noen gasser som ikke er bra... Men ellers har jeg bare lufta dynen og diverse.. Vasket sengetøy seff :)


Spør av nysgjerrighet; gjelder det alle typer madrasser? Tenker at det må være store forskjeller mtp hva madrassen er fylt med - skumplast vs fiber, for eks.  Gamle skumplastmadrasser som har fått trekke i gulp ser jeg for meg at kan bli ekkelt, fiber ser jeg for meg at skal kunne rengjøres helt utmerket..
 
Jeg har vasket alt av klær, dunpose og sengetøy/dyner. Vi har arvet et lammeskinn som er forsiktig vasket og har lagt en stund i frysen (anbefalt av nøstebarn). Har også kjøpt ny madrass og overmadrass til sprinkelsengen (en eldre seng som trengte ny madrass).
 
Åh det var bra denne tråden var startet  Jeg lurte litt på om folka her inne vasker nyinnkjøpte vognposer og dyner? Eller holder det bare å lufte de?
Jeg har også arvet et lammeskinnsteppe, men skal det fryses i tillegg til og vaskes og børstes?
Vi har også fått overta en sprinkelseng, og da fikk vi "streng beskjed" om å kjøpe ny madrass, dette pga faren for krybbedød...tror ikke vi tør gjøre noe annet selvom det godt mulig er å regne som hysteri., skal ikke være lett å vite alltid 

Et annet muligens dumt spørsmål...er det body uten føtter og strømpebukse som er "basisplagget" på de minste babyene, mens de bodyene som har føtter, er mer brukt til pysjamas?...Hva er mest anvendelig?
Og hvor mange bodyer trenger man egentlig av hver størrelse? =)
Jeg har også hørt at ull er det beste uansett, nærmest sommer som vinter=)! Men er det ikke risikabelt å kjøpe masse ull, hvis babyen reagerer på det? Har nemlig hørt at det er veldig vanlig at mange babyer klør av ull, og da må man likevel kjøpe bomull...

Må få kjøpt inn og gjort klar til lillemann kommer=) Er knappe fem uker igjen og jeg er en skikkelig forvirret førstegangsfødende...
 



Et annet muligens dumt spørsmål...er det body uten føtter og strømpebukse som er "basisplagget" på de minste babyene, mens de bodyene som har føtter, er mer brukt til pysjamas?...Hva er mest anvendelig?
Og hvor mange bodyer trenger man egentlig av hver størrelse? =)
Jeg har også hørt at ull er det beste uansett, nærmest sommer som vinter=)! Men er det ikke risikabelt å kjøpe masse ull, hvis babyen reagerer på det? Har nemlig hørt at det er veldig vanlig at mange babyer klør av ull, og da må man likevel kjøpe bomull...



Ingen spørsmål er dumme her inne, vel? emoticon
Jeg bruker mest bodyer og strømpebukser til babyen på dagtid, og hel dress (nattdrakt) om natten. Er vel det som er mest vanlig...  Når bodyen har føtter, er vel den strengt tatt ikke en body lenger....  emoticon Jeg tenker også at rent psykisk er det greit å veksle mellom nattklær og dagklær - slik at babyen etterhvert lærer seg å kjenne igjen følelsen av den løse og ledige nattdrakten.

Ettersom vi går inn i den kalde årstiden, sverger jeg til ull underst. Men man trenger jo ikke kjøpe inn ALT før babyen er født? Et par bodyer og strømpebukser, så kan man heller handle mer når man ser hvordan det går? Jeg har masse ull etter de forrige barna mine, og brukte det på begge to helt fra starten av. Reagerte ikke i det hele tatt... kommer til å gjøre det samme denne gangen.

Er jo uansett kos å dra babyen med seg på shopping i vogna så snart man er i form til det igjen, er det ikke? Vi må jo ut og vise fram gullene våre.. ?
emoticon
 
Back
Topp