Vasker dere nye babyklærne før bruk?

firetretoen

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Septemberlykke 2015
Har sett på det som en selvfølge og vaske alle klær og tepper som jeg har handlet inn før baby'n skal bruke det, men fikk et annet inntrykk i dag av ei venninne, så ble litt usikker....?

Ja, jeg skal gjøre det. De klærne har jo vært på en lang reise, og blitt tatt på av mange mennesker i flere land. ;) Trur det kan sitte igjen litt diverse stoffer i nytt tøy, som det også er greit å få vaska av.

Jeg vasker det vertfall. Ikke på lengste program og med masse vaskemiddel, men mest for å få skylt godt gjennom dem. Gjør det samme med håndklær, sengklær, gulpekluter, tepper/pledd... Blir mye vasking men jeg har heldigvis god tid i sommer:p

Vasker såklart alt som skal i kontakt med baby før bruk. Er mye dritt(kjemikalier, parfyme, folk har gått å tatt på dette i butikken osv) på nytt tøy og nye ting!

Alt vaskes her. Vasker nye klær og sengetøy osv til meg selv og jeg. Er ofte kjemikalier og parfyme osv som kan være sår for ømfintlig hud, og så lenge jeg selv reagerer på mye av det så vasker jeg ihvertfall det som skal i kontakt med babyhuden:)

Har tidligere klødd på meg blåmerker o.l fordi jeg ikke har vasket strømpebuksene mine f.eks:p

Last edited:
Jepp, jeg vasker alt. Det er jo som sola90 sier ;)
Minstemann her har reagert på nye uvaskede klær så det er tydelig ting og tang i klærne som det kan være greit å få vaska bort :)

Jeg er tydeligvis ikke fullt så nøye på det som dere er. Jeg vasker alt av sengetøy, håndklær og vaskekluter. Det gjør jeg alltid også til oss voksne. Synes liksom de er så stive når man tar de ut av pakken. Når det gjelder klær til baby så ser jeg det litt an. Jeg vasker alltid de klærne som skal inn mot huden, men gjør ikke alltid det med feks bukser som blir utenpå strømpebukser. Dersom jeg skal sette på en vask med samme farge så hiver jeg den med. Men hvis det er en stund til neste vask i den fargen så kan det godt hende at buksa blir brukt før vask.

Ok, takk for mange svar :) da var jeg ikke så gal som jeg ble betrodd i dag allikevel ;) Har liksom bare tenkt at alt skal vaskes til baby'n før bruk! Men vasker aldri mine egne klær før bruk, kun håndklær og sengetøy, og tenker at når han begynner med strømpebukse og body og har bukser på utsiden av det igjen, så kommer jeg sikkert ikke til og vaske alt det ytterste først..., men rart med det når de er så små... :)

Ja jeg vasker alt som skal være nær babyens hud på 30 grader med sensitiv tøyvask :) alt sengetøy, kosebamser, klær, håndklær, saueskinn osv osv. Ble klar med siste vask i dag :D

Har vasket alt. Både nye klær vi har kjøpt inn, klær/sengetøy/dyner/tøyleker osv som vi har arvet, nye sengetøy/handduker/vaskekluter. Gjør det ikke bare for å være sikker på at alt er rent, men også for å få "vår" lukt i tingene. Hehe sikkert bare i mitt hodet at det skjer men men :p

Har vasket alt. Både nye klær vi har kjøpt inn, klær/sengetøy/dyner/tøyleker osv som vi har arvet, nye sengetøy/handduker/vaskekluter. Gjør det ikke bare for å være sikker på at alt er rent, men også for å få "vår" lukt i tingene. Hehe sikkert bare i mitt hodet at det skjer men men :p
Neida... Egen lukt på ting er viktig det!! :D

Her er alt vasket. Både nytt og gammelt. Vet ikke hvorfor men har gjort det med de andre ungene. Føler kanskje at baby skal ha god start og er kanskje litt små gravid gal

Vasker alt til babyen her, både det som er nytt og det som er arvet :)

Vasker alt som er nytt til babyen ja:-) Og det gamle som vi pakker opp fra eskene til storebror! Er ikke så nøye på det alltid til storebror lenger, men han har aldri hatt et eneste utslett, og er ikke spesielt sensitiv i huden, så av og til tar jeg meg ikke tid til det... Men føler det er litt annerledes med små nyfødte som aldri har vært eksponert for noe annet, så er det litt godt at ting hvertfall er helt rent, og uten kjemikalier:) Det eneste jeg ikke vasker (som jeg sikkert burde...) er søte nye bamser, for man får ikke samme glansen i pelsen eller mykheten når de blir vasket... Har prøvd meg på et par av storebror sine, men de blir ikke like gode! Tørker evt av de med en fuktig klut;)

Hvis jeg hadde hatt masse nytt, så hadde jeg i hvert fall satt det i vaskemaskin på skylleprogram før bruk. Nå har vi da mye brukt fra før, så jeg vasker nytt og gammelt sammen.

Skal vaske alt han skal bruke første månedene, for om han har ømfintlig hud, så er det greit å ha klærene rene og klar :) etter det kommer jeg til å se det an.

Vasker og alt annet av stoff som han skal være ani, sengetøy, trekk på vippestol, newborn seat, vogn, bilstol. Men har kjøpt ting brukt da, stoler ikke på at tidligere eiere alltid vasker før salg :p

Back
Topp