Vasker dere ny ull før bruk?

Mammamummi

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Jeg har alltid vasket alle babyklær før bruk og klippet bort merkelapper for at de ikke skal klø. Skal vaske det jeg har kjøpt nytt til lillegull i magen nå tenkte jeg.

Men lurer litt på om det er nødvendig å vaske nye ullklær? Med de ande var det ikke så mye fin kløfri ull som det er nå, så det gikk mest i bomull. Hva gjør dere?
 
Jeg har vasket alt av klær, men om det er nødvendig aner jeg ikke. :p
 
Ja det er vel det tryggeste. Vet ikke hvorfor jeg innbiller meg at det ikke er like mye støv etc i ull, kanskje fordi det til en viss grad er selvrensende. Så virker det litt dumt å vaske/slite på de fine små plaggene
 
Jeg vasker alt :)
 
Ull fra nøstebarn skal vel ikke vaskes først. Det står i alle fall det;)
 
Sniker.

Jeg vasket all ull på lik linje med andre klær :)
 
Et lite spørsmål litt utenom. Bruker dere parfymefri milo på ullen? Har en stor dunk med vanlig milo og lurer på når jeg skal få brukt denne opp...
 
Et lite spørsmål litt utenom. Bruker dere parfymefri milo på ullen? Har en stor dunk med vanlig milo og lurer på når jeg skal få brukt denne opp...
Har en dunk med vanlig milo her også, tenker å bare gi den til familie for vi kommer ikke til å bruke den [emoji28] kjøpte parfymefri milo da jeg så det på butikken.
 
Vasker all ull ja, ikke Nøstebarn eller annen ubehandlet ull hvis den er myk og god. Nøstebarns ullvaskemiddel liker jeg mye bedre enn Milo, vanvittig drøyt og lukter godt, syns både vanlig og uparfymert lukter litt heftig. Bruker også Soak innimellom men mest til hjemmestrikk (bare google så finner dere).
 
Vasker all ull ja, ikke Nøstebarn eller annen ubehandlet ull hvis den er myk og god. Nøstebarns ullvaskemiddel liker jeg mye bedre enn Milo, vanvittig drøyt og lukter godt, syns både vanlig og uparfymert lukter litt heftig. Bruker også Soak innimellom men mest til hjemmestrikk (bare google så finner dere).
Takk for tips! Skal forsøke nøstebarn sitt vaskemiddel neste gang
 
Et lite spørsmål litt utenom. Bruker dere parfymefri milo på ullen? Har en stor dunk med vanlig milo og lurer på når jeg skal få brukt denne opp...

Ja, jeg bruker kun parfymefritt, både på ull og bomull.
 
Jeg forsøker å vaske nøstebarn ull (og annen ull) minst mulig for at plaggene skal vare lengst mulig og holde seg fine. Vasker selvsagt når de er skitne, men unngår å vaske unødig. Nå håper jeg at lillebror kan bruke arvet ull lengst mulig
 
Vasker dere babyullen i maskin på ullprogram? Eller tar dere det for hånd? Og tørker dere det i håndkle først eller bare rett på tørkestativ?

Tenkte å begynne vaskingen denne uken, men kjenner jeg er litt redd for å ødelegge ullen allerede før frøkna har fått prøve den.
 
Vasker dere babyullen i maskin på ullprogram? Eller tar dere det for hånd? Og tørker dere det i håndkle først eller bare rett på tørkestativ?

Tenkte å begynne vaskingen denne uken, men kjenner jeg er litt redd for å ødelegge ullen allerede før frøkna har fått prøve den.

Nøstebarn for hånd. Resten på ullprogram. Tørker enten flatt på håndkle eller på håndkletørkeren på badet (genial oppfinnelse!!) viktig å sentrifugere hvis du vasker for hånd så ikke plaggene strekker seg veldig ved tørking. Med mindre du har noe du ønsker å forlenge varigheten til da- da er våt strekking genialt :)
 
Jeg vasker i maskin (også nøstebarn) på ullprogram og henger på tørkestativ etterpå. Det går helt fint, kunne sikkert ha vært mer "varsom", men med tre barn som utelukkende bruker ull under hele vinteren må man være litt praktisk også ;-) Blir en del maskiner med ull i løpet av en uke..
 
Nøstebarn for hånd. Resten på ullprogram. Tørker enten flatt på håndkle eller på håndkletørkeren på badet (genial oppfinnelse!!) viktig å sentrifugere hvis du vasker for hånd så ikke plaggene strekker seg veldig ved tørking. Med mindre du har noe du ønsker å forlenge varigheten til da- da er våt strekking genialt :)

Vasker du da for hånd og så putter det i trommelen for sentrifugering? Hvor mange rotasjoner bruker du da?

Takk for svar! :)Jeg er ikke noen stor vaskemester, så veldig greit med tips og triks :)
 
Vasker du da for hånd og så putter det i trommelen for sentrifugering? Hvor mange rotasjoner bruker du da?

Takk for svar! :)Jeg er ikke noen stor vaskemester, så veldig greit med tips og triks :)
Ja, vanlig håndvask. og så sentrifuge, hm, aner ikke rotasjoner...men har aldri fått noe tovet på den måten, heldigvis.
 
Back
Topp