Vaskemidler farlig?

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Hvordan vasker dere badet?
Jif baderomsspray er absolutt det beste å vaske dusjen med.
Og salmiakkvann (utvask av leilighet før utflytting) er så effektivt å vaske vegger og lister med.

Er dette farlig? Med full baderomsvifte på (ingen vindu på badet), og full utlufting mens vegger og lister vaskes, er det farlig for fosteret?

Det lukter også litt oljemaling i leiligheten etter dørene ble malt. Er redd dette også er skadelig.

Hva gjør dere?
 
Jeg pleier bruke eddik og zalo blanding på badet, lar det stå. over natta og det meste med kalkbelegg er løsnet neste dag. Kan lukte litt i ettertid men det går bort.

Apropo malingslukt, salmiakk osv så står det jo man ska lufte godt. Altså ikke bra å puste inn. Er det mulighet for å lufte godt evt bruke andre midler?

Jeg selv har unngått alt slikt i svangerskapet.
 
Bruker nylonvask til speil og dusjdører. Og jif skurekrem om det er noen flekker som er vanskelig å få bort. Bruker svamp, og spyler av med vann.
Salmiakk brukte jeg til kjapp gulvvask for noen uker siden. Angrer etter å ha googlet det, så kommer nok ikke til å puste inn mer av det før baby er ute.
 
Her vasker samboeren badet og har gjort det siden jeg var gravid med førstemann :laughing002

Vet ikke om det er farlig for babyen, men det føles ikke helt bra å puste inn sånn spray. Unngår også salmiakk. Bruker Zalo og Jif Allrent når jeg vasker ellers. Kommer til å leie vaskebyrå når vi selv skal flytte i løpet av sommeren :happy:
 
Hehe.. Folk vasker med så mye rart.
Salmiakk er ikke så bra å vaske med, pga ammoniakk er det skadelig for luftveiene og det åpner opp porene på overflater slik at dritten setter seg bedre fast neste gang.
Derimot perfekt å vaske med før man skal male. Ellers burde man ikke vaske med det.

Eddik er også noe som kan være både allergi fremkallende og uheldig for luftveiene.

Eddik er syre og salmiakk basisk. Må aldri blandes.

Zalo eller oppvaskmiddel er helt ph nøytralt og man kan i utgangspunktet vaske hele huset uten skade på inventar. Men pga. Virkningen til oppvaskmiddel så fungerer det best på steder man kan bruke mye vann. Zalo bruker jeg ikke lengere pga. Den har et svært allergifremkallende stoff i seg, bruker annet oppvaskmiddel nå.

Jeg kjøper mine vaskemidler til proff bruk. Feks. Fra norengros butikken.
Til dagligrent i huset bruker jeg nøytralt parfymefritt vaskemiddel. Noe sterkere er ikke nødvendig for oss, det er ikke så skittent:p
Til badet bruker jeg også ukentlig et mildere middel. Men så har jeg et sterkere et jeg skrubber dusjen med par ganger i året.
 
Her vasker mannen baderom og toilet,vi gjorde det slik i alle graviditeter :)
 
Vi pussa nettopp opp begge bad, og fekk beskjed om at flisene burde vaskes med ph-nøytralt vaskemiddel for å ikkje skade overflaten. Vi har kjøpt inn jiff allrent til badene, den er ph- nøytral. Kommer sikkert til å bruke den til heile resten av huset og framover :)
 
Jeg har tenkt på det samme, men det var ikke lett å unngå da jeg vasket ut av hele leiligheten vi flyttet fra for en og en halv måned siden. Og jeg har brukt salmiak noen ganger siden. Men jeg prøver å tenke at det går bra, det er ikke sånn at jeg puster inn løsemidler gjennom f. eks jobb hele dagen. Da hadde det vært skadelig. Å puste inn slikt over tid er ikke bra.
 
Back
Topp