Vaskemiddel?

FirstTimeDad

Andre møte med forumet
Rådene man leser på nett sier at barnehuden er sårbar mot sterke vaske-og skyllemidler. Klærne de minste bruker bør derfor vaskes så varsomt som mulig med et mildt vaskemiddel. Bruk parfymefrie vaskeprodukter, som Blenda Sensitive og Milo. Bodyer, pysjamaser og andre klær som er tett på kroppen bør vaskes på minst 60 grader for å bli hygienisk rent.

Men er parfymert vaskemiddel plagsomt for barna og er det noen forskjell på vaskemiddel med og uten parfyme? Eller er det bare et triks fra produsentene for å tjene litt ekstra penger?

Del gjerne erfaringer.

Erfaringsmessig har mine barn tålt parfymert vaskemiddel (dvs, jeg har brukt det de gangene jeg har vært tom for uparfymert vaskemiddel), men til vanlig har jeg brukt neutral nettopp fordi det er anbefalt. Det er jo også voksne som ikke tåler parfyme (allergikere) og det er forsket på barn&hud etc :)

Jeg er litt der at jeg heller er føre var, har begynt å bruke "vanlig" vaskemiddel til barna ved 1-års alder omtrent. Skyllemiddel bruker jeg lite av.

Parfyme er jo allergifremkallende, i tillegg til at det overdøver hele den fine babylukta, og generelt lukter...billig og kvalmende (syns jeg). Vi bruker kun uparfymert, enten neutral eller rema 1000. Og bruker ikke skyllemiddel/tøymykner, kun en dæsj eddik innimellom.

Mine barna tåler det de få gangene det har skjedd. Men er jeg allergisk så er i grunn ikke noe annet alternativ. Vi har prøvd en del nye ting for å se om jeg reagerer, da er det kun jeg som har reagert og ikke barna. Men jeg er veldig nøye på det uansett. Jeg er ikke født med allergi men fikk det når jeg ble større. Så om det er fordi jeg ble tenåring eller om det er pga mye bruk av parfyme i klærne er det ingen som veit. Så da bruker ikke vi parfyme på klærne til barna heller i tilfelle.

Det er jo et godt spørsmål å stille seg, hvor bra de uparfymerte midlene faktisk er. Men de er bedre enn de parfymerte i alle fall. Og jeg er overbevist om at et annet viktig poeng er mengden man bruker. Bruker man for mye, og spesielt om det er pulver og ikke flytende, så risikerer man at det ikke skylles ordentlig ut av klærne. Opphopning av vaskemiddel i klærne er nok kjipt for huden selv om det er parfymefritt, og klærne kan bli stive og ekle.

Derfor er jeg nøye med å ikke dosere for mye, og så bruker jeg evt eddik som skyllemiddel. Det fjerner lukt om man har klær som lukter av noe, gir frisk luft, og er med på å løse opp kalk og såperester fra maskinen og klærne.

Parfyme er jo allergifremkallende, i tillegg til at det overdøver hele den fine babylukta, og generelt lukter...billig og kvalmende (syns jeg). Vi bruker kun uparfymert, enten neutral eller rema 1000. Og bruker ikke skyllemiddel/tøymykner, kun en dæsj eddik innimellom.
Eddiksmart

Det ER skadelig med kjemikaliene i vaskemidler. Spesielt skyllemiddel. Jeg bruker økologisk vaskemiddel. Sonett. Skyllemiddel bruker jeg ikke.

jeg har allergi, og tåler ikke alle vaskemidler, når mini kom byttet vi til neutral og blenda uten parfyme. Vi har holdt oss til dette siden da og ingen har fått noen reaksjoner.

Ser mini sliter med eksem på armer/bein, og det gjør jeg også, så hadde vi byttet ville nok dette gjort oss ennå mer dårlig.

Parfyme er allergifremkallende, så selv om barnet ikke er allergisk kan det utvikle allergi ved at det brukes parfymert vaskemiddel.

Jeg har selv utviklet den allergien, kom i 6-7 årsalderen. Mamma prøvde igjen da jeg var 11-12 (slutten av barneskolen) og da fikk jeg røde prikker og kløe.

Så her brukes kun Neutral :)

Parfyme er allergifremkallende, så selv om barnet ikke er allergisk kan det utvikle allergi ved at det brukes parfymert vaskemiddel.

Jeg har selv utviklet den allergien, kom i 6-7 årsalderen. Mamma prøvde igjen da jeg var 11-12 (slutten av barneskolen) og da fikk jeg røde prikker og kløe.

Så her brukes kun Neutral :)
^ det Kakedeig sa :)

Mamma utviklet allergi for håndsåpe og oppvaskmiddelsåpe.. jeg tåler ikke vaskemidler med parfyme lenger, det skjedde faktisk like før jeg ble gravid også. Passet fint det :p

Bruker kun Neutral. Har noen økologiske vaskemidler også, men føler Neutral vasker renere?

Har brukt Blenda sensitive (synes Neutral lukter mystisk og setter seg fast i vaskemaskinen) både vask og skyllemiddel men begynte gradvis å bruke Omo igjen etterhvert som han ble eldre og ikke fikke noe reaksjon. Vasker jeg kun hans klær bruker jeg fortsatt Blenda, men om det er både hans og våre klær bruker jeg omo. Regner med det blir bare omo og 'vanlig' tøymykner etterhvert.

Bruker blenda sensitive her. For å være føre var

Vi bruker bare Neutral

Svigemor setter så mye myke stoffer når hun vasker at jeg må vaske barnas klær minnst to ganger hvis hun har vasker klærene for hun sender barna hjem fra besøk

Back
Topp