Vaskemiddel og tøymykner?

Trollemor

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Noen har kanskje begynt å vakse klær, tepper, sengetøy osv. Selv kjenner jeg at jeg har veldig lyst å begynne med det snart, går hjemme i 100% sykemelding, så godt å ha noe å stime med.
Men hvilke vaskemiddel og tøymykner bruker dere? Jeg liker litt lukt på tøyet, men vet jo at det ikke er så bra for sart babyhud. Til vanlig bruker jeg også sånne duftperler i vasken, men det er sikkert heller ikke bra for babyhuden…
Forslag til vaskemiddel jeg kan bruke?

Blenda Sensitiv vaskepulver, På Stell Sitronsåpe, Comfort Sensitiv tøymykner (litt parfyme, mild bomullsduft). Finst òg tøymykner uten parfyme, men syns ikkje den er så god.

Bruker blenda sensitiv flytende vaskemiddel og tøymykner i samme serie til håndklær og sengetøy. Milo uten parfyme på ull. Har en datter som fort får tørr og irritert hud så her har det kun gått i parfymefritt vaskemiddel de siste 12årene.

Sniker. Bruker stort sett Sonett og Ecover. De finnes uten parfyme. Vil jeg ha duft, så tilsetter jeg duftoljedråper. Kjøper alt på helsekost eller Normal.

Jeg tåler ikke parfyme selv, så her er det bare Neutral. Tøymykner legger et belegg utenpå klær, så spesielt håndklær og lignende mister evnen til å absorbere etter hvert, så bruker kun vaskemiddel og ikke tøymykner :) Praktisk at alle kan bruke samme vaskemiddel.

Sniker... Bruker fremdeles mest neutral og blenda, jeg, selv om siste ungen er halvannet. Tøymykner har jeg sluttet med. Bruker innimellom klar, men når jeg skal begynne med babytøyet igjen, blir det nok Neutral eller Blenda på farget vask også.

Jeg tåler ikke så mye lukt som høygravid eller i barsel uansett, og synes faktisk parfymefritt lukter bra nok jeg, da :p

Her går det mest i neutral, både for babytøy, og alle andre sitt tøy. Og ikke skyllemiddel. Helt ærlig, det værste jeg vet, er når jeg kjøper brukte klær og det stinker så fælt at selv om du vasker det flere runder, så sitter lukta enda igjen. Ja, jeg har kasta klær pga lukt. Noen bruker så sterk lukt i vaskemaskin at det er ekkelt :hungover:

Dere som ikke bruker tøymykner, blir ikke klærne og håndklærne stive? Eller bruker dere tørketrommel? Jeg har ikke tørketrommel, så føler meg nesten avhengig av tøymykner :shy:

Dere som ikke bruker tøymykner, blir ikke klærne og håndklærne stive? Eller bruker dere tørketrommel? Jeg har ikke tørketrommel, så føler meg nesten avhengig av tøymykner :shy:
Jeg sluttet med skyllemiddel for mange år siden( type Softlan o.l) mye pga utslett jeg fikk som forsvant med en gang jeg sluttet med det. Syntes også lukten av den er ganske kvalmende nå..Men De siste par år siden begynte vi å bruke Neutral skyllemiddel som ingen i familien har reagert på :happy:

Jeg har ikke tørketrommel og synes ikke tøyet blir stivt. For mye såpe i maskinen kan bidra til stivt tøy, så man må hvert fall passe på mengden der. Tøymykner tetter fibrene i tøyet, så det gir treningstøy dårligere pusteegenskaper og håndklærne dårligere oppsugingsevne. Sjeldent jeg vasker en maskin som verken inneholder treningstøy eller håndklær, så ender bare opp med at jeg aldri bruker tøymykner.

Her går håndklær og det som kan i tørketrommel da. Men ikke alt jeg tromler. Men sjelden opplevd at det blir stivt hos oss iallefall. Men merker om jeg eks er til svigermor hvor stive. Særlig håndklær er. Så skjønner tankegangen din. Hadde iallefall brukt en type som ikke gir lukt etterpå.

Back
Topp