vaskedame kontra en sykepleier

Hjelpes.... lurer mange ganger på hvor den logiske tankegangen deres er. Og mest sannsynlig de uten høyskoleutdanning som tordner verst fordi de føler seg trokka på!
Er ikke snakk om å rakke ned på noen, men vil si det er litt forskjell på å vite hvilken såpemiddel du har på gulv og hvilken medisin du blander til en pasient!
-da kan det ikke rettferdiggjøres at en renholder har likens lønn som en sykepleier? Mener ikke at renholdere skal gå ned i lønn, men at sykepleierne ska få HØYERE!

Vasket selv når jeg gikk på høyskole, syns det var så koselig atte[:D]

Som en snill dame sa til meg engang

"du vet at du som godhjerta sykepleier får lønna di en dag, ikke her, men i himmelen"

-dumt at mannsdominerte bacheloreutdannelser får lønn på jorda, mens vi sykepleiere må vente til vi er i "himmelen"[&:]

Jeg lurer på Er det ikke sånn at 319000 er topplønna til vaskerne etter max ansinitet og 310 000 er start-lønna til en syke pleier? Da er det jo ikke snakk om samme lønn!

Jeg mener at høyskoleudannelse skal gi høyere lønn, men at folk må forstå at alle yrkesgrupper er viktige og at saken i forhold til streiken er likelønn for hver enkelt gruppe og tilnærmet lik utdannelse!

Skjønner ikke hvordan noen kan vri dette til å handle om at renholdere tjener for mye.. Lønnen deres er vel fortjent, men ut fra utdanning og ansvarsområder henger det ikke på greip at sykepleiere tjener mindre, hvilket betyr at sykepleierlønnen må opp!

Der jeg jobber kan en renholder komme bort til meg mens jeg står og prøver å redde livet til en pasient for å be meg om å fjerne avføring fra toalettsetet, for dette har ikke han lov til å gjøre.. Men ingen lov sier at sykepleiere ikke kan gjøre det, vi skal gjøre alt! Og portører får smusstillegg for å hente lukkede søppelsekker, mens vi som putter søpla oppi der kan se langt etter noe sånt.

Til de som prøver å trekke kjønnskamp inn i dette; hos oss er ni av ti renholdere menn..

ORIGINAL: Linnen83

ORIGINAL: Oles_mamma

ORIGINAL: Oles_mamma

Jeg vill stille ett spørsmål til dere som har gått på høyskole og mener dere har mer rett på høyere lønn enn noen andre.
Hvorfor må dere dra alle andre yrker inn i deres lønnskamp? Kan dere virkelig ikke jobbe for høyere lønn fordi dere fortjener det.
Enn at fordi en renholder har så bra lønn derfor bør vi ha mye bedre?Er det ikke snakk om LIK lønn for LIKT arbeid?
Jeg synes helt klart at sykepleier, førskolelærere, lærer osv skal ha høyere lønn, men jeg synes de fortjener det for den jobben de gjør ikke fordi noen andre har høyere lønn enn dem?
Hvordan tror dere det hadde vært vist alle yrker som ikke trengte tre år eller mer hadde vært ekstremt lavtlønnt?Og en med høyskoleutdanning hadde hatt mye mer? Tror dere virkelig at noen hadde valgt å være i disse yrkene da? For å ha 317000 i året er ikke mye og jeg kan ikke tenke meg at det er med null ansinitet?Heller full.
Vi trenger de også!

Nå må dere som kjemper for lønn holde fokus og kjempe fordi dere fortjener det, fordi dere gjør enn god jobb, fordi yrke deres er viktig. osv.

Etter å ha lest tråden kan jeg ikke si jeg ser noen som mener at yrker med lav utdanning fortjener lav lønn.
Poenget er vel at det snart må lønne seg å ta utdanning i dette landet. Det er en grunn til at det er voldsom nedgang i folk som vil bli lærere blant annet. Vi trenger folk med mye utdanning også.

Og jeg har ikke sagt noe om at de med utdannelse fortjener høyere lønn, men hvorfor kan dere ikke kjempe fordi dere fortjener det enn å rakke ned på andre yrker?
For det er det dere gjør uansett hva dere påstår. Hvordan tror norge hadde blitt vist alle tok utdanning? Vi trenger både og. Ikke bare høyt utdannende mennesker her i samfunnet.

Har ikke sagt at vi trenger bare utdannede folk. Den meningen har jeg ikke, så ikke legg på meg meninger jeg ikke har. Vi trenger alle yrkesgrupper, både med høy og lav utdanning. Noe annet har jeg ikke påstått. Det jeg mener er at det må lønne seg å ta utdanning i dette landet. Og dette mener jeg faktisk uavhengig av hva andre yrkesgupper måtte tjene.
Om HI sammenligner vaskedamer og sykepleiere, så er det ikke dermed sagt at alle som mener at høyere utdanning må tilsi mer lønn mener det samme som henne.
Alle yrkesgrupper burde få den lønnen de fortjener, enten det er kvinnedominerte yrker, yrker med stor belasting, yrker som krever høy utdanning osv.

Ja og da mener jeg at de bør kjempe for høyerre lønn fordi dem fortjener det. Jeg synes dette gjentar seg ofte og spesielt sykepleiere drar frem andre yrker for å vise til at de tjener dårlig. Hvorfor må de det, for de da rakker ned på andre med å å si at vi gjør enn bedre jobb en de derfor fortjener vi en høyere lønn. Det blir en barnslig lønnskamp.
I motsetningen til å si at vi fortjener mere lønn fordi, vi redder liv, vi blander viktig medesiner. Vi er derfor paientene våre.
Har de ikke mer yrkes stoltehet enn det, må de rakke ned på andre for å forhøy sin yrkesstolthet?
Nå tror jeg ikke du finner så mange som mener at sykepleiere ikke fortjener høyere lønn, så kjemp for lønn høyere lønn, men slutt å dra andre yrkes grupper inn i kampen.

Jeg har en sykepleier i familien og hun forteller meg stadig vekk om at det er så urettferdig at jeg har min lønn, samme med førskole lærere osv. Jeg blir egentlig veldig provosert og tilslutt synes jeg faktisk ikke at de fortjer høyere lønn, for mennesker som rakker ned på andre synes jeg ingenting om.
Du ser veldig sjeldent at mannsdomminerte yrker drar inn andre yrker i lønnskampen dems, de kjemper for sin lønn og driter i alle andre. Sånn det skal være.

Det er jo nøyaktig det vi sier.. Hvem i denne tråden mener du har rakket ned på renholdere eller andre yrkesgrupper?

Det heter ikke vaskedame, de er renholdspersonell eller renholdsbetjenter. Det kunne aldri falt meg inn å omtale renholdspersonalet på jobben min for "vaskekona". Det er en fordomsfull og nedlatende betegnelse på lik linje med barnehagetante og butikkdame etc.

ORIGINAL: Bdancer

hva med lønna til sykepleier vs hjelpepleier da?

Ja du sier noe, er det noen som virkelig står på OG er det hjelpepleierne, de har en veldig viktig rolle de og.

Min erfaring er at det er typisk sykepleier å tro at de "er best". Husker på et sted jeg jobba der avd.lederen sa at alle måtte repsektere jobben som sykepleierne gjør og ta hensyn til de. Da klarte jeg ikke å la være å si at jeg har respekt for alle som jobber for alle arbeidsoppgaver er viktig, og i mange tilfeller gjør vi den samme jobben. Vi hadde ikke klart å få tinga til å gå rundt uten samtlige ansatte. Blei bra paff da. Lurer nesten på om de har et eget semester der egoet blir peppa[8D] Hilsen en med 3 årig høgskole, bachelor innen helse- og sosial, og som ligger på samme lønnstrinn som sykepleiere.

når folk velger en utdannelse vet de som oftest hvilken lønn de går til også...... 

ORIGINAL: MathiasOgMamma

ORIGINAL: Renate Røverdatter

ORIGINAL: engle_mamma

jeg bare lurer på en ting, om du hadde hørt på nyhetene at det var vaskedamene som fikk 310 og sykepleierene 319 hadde du da blitt max provosert????

Nei antageligvis ikke for en vaske dame har jo ikke tre års utdannelse så hun fortjener ikke å få høy lønn.Men det ingen tenker på her er at slike yrker må lønnes godt for å få folk til å jobbe med dette! Hvordan tror dere sykehusene hadde sett ut vist ikke dere hadde hatt noen til å vaske der?
Helt klart fortjener sykepleierene høyere lønn, men kjemp for de dere fortjener det ikke fordi vaskedama har høyere.
En slik misunnelse gjør faktisk så jeg blir litt provosert og til slutt så synes jeg faktisk ikke synd på sykepleierene til slutt.
Og synes de er er da en gjeng med sytekopper.

Nei, en Renholdsoperatør (fagarbeider) har faktisk 4 års utdannelse: Grunnkurs Helse - og sosialfag, VK1 Renholdsfag, samt 2 års lærlingetid. Er egentlig utdannet renholdsoperatør. Var en av de 3 første i Norge som tok fagbrev innenfor faget, så vet veldig godt hvilken utdannelse man må ha.

Jobber man som renholder uten fagbrev har man mye lavere lønn, husker ikke hvor mye i farten.

Det stemmer, men en sykepleier har tre år etter vgs igjen. En lærer har fire år etter vgs.

Tror ikke det er selve lønna til rengjøringsperonalet hun reagerer på, men at lønna til den som har tre års utdannelse er så liten. Er det ikke rettferdig at man i et yrke hvor man studerer i tre år(gjerne flere) tjener likt eller mer enn de som ikke har så lang utdannelse?
Jeg synes det er blodig urettferdig at jeg tjener 50 000 mindre i året enn broren min gjør. Jeg har fire år på høyskole, han tok yrkesfag på vgs.
Handler ikke om at den ene er mindre verdt.

Men en renholders topplønn er 319 000, mens en begynnerlønn for sykepleier er 310 000. Samtidig tjener en sykepleier mer nyutdanna fordi de har mer ubekvemme arbeidstider - les natt, kveld, helg. Og klart jeg synes sykepleier fortjener de tilleggene. En renholder har stort sett en 8 - 16 jobb.
Så en sykepleier stiger i lønna gjennom årene og passerer topplønna til en renholder.

Husk at topplønna til en sykepleier ligger på 355 000 kr.. Dvs 36 000 mer enn topplønna til en renholder... Er det god uttelling for 3 års høyere utdannelse og studielån synes du???? Og tilleggene man får er elendige men 110% fortjente, skulle bare mangle at man fikk betalt for ubekvem jobbing!!!!! Max 56 kr ekstra timen for arbeid mellom 17 og 06, og 31 (!!!!!!!!!!!) kr ekstra i timen for helgejobbing er ikke akkurat noe å bli rik av....

ORIGINAL: nancy drew

det som irriterer med ang vaskedamer vs sykepleier er at de pga arbeidsmiljø lov ikke kan flytte på en ting når de vasker eller gå opp på en krakk, mens sykepleier drasser rundt på 80kg tunge mennesker som nekter for heis og andre hjelpemidler, må gå på tilsyn til folk som kommer med trusler om skade osv for helsehjelp kan vi ikke nekte å gi, da må vi skifte yrke (hjemmesykepleien)

[:@] Kunne ikke vært mer enig. Det suger! Men det er jo ikke lett å gjøre noe med[>:]

Jeg ble superprovosert! Er ikke sykepleier men har jo tatt en bachelor og har da ikke så mye mer enn en vaskedame som ikke har studielån eller noe! Det skal da være slik at har man gått skole så skal det lønnes!!hvorfor i alle dager skal jeg gå på skole og ta opp masse lån hvis jeg tjener så mye uten skole?? Husk alle årene man som vaskedame har tjent full lønn mens du har gått på skole og bare hatt lån!!! la oss si at hun tjente 300 000 i året også ganger du det med 3 som er en normal høyere utdannelse så blir da det 900 000 som hun allerede har tjent mens du som student har tjent 0 og fordel det utover de årene dere har igjen å jobbe! Da skal vi snakke om en høyere timespris! Legg også til at man som student også har studielån som kan trekkes fra!!

jeg bare lurer på en ting, om du hadde hørt på nyhetene at det var vaskedamene som fikk 310 og sykepleierene 319 hadde du da blitt max provosert????

Nei antageligvis ikke for en vaske dame har jo ikke tre års utdannelse så hun fortjener ikke å få høy lønn.Men det ingen tenker på her er at slike yrker må lønnes godt for å få folk til å jobbe med dette! Hvordan tror dere sykehusene hadde sett ut vist ikke dere hadde hatt noen til å vaske der?
Helt klart fortjener sykepleierene høyere lønn, men kjemp for de dere fortjener det ikke fordi vaskedama har høyere.
En slik misunnelse gjør faktisk så jeg blir litt provosert og til slutt så synes jeg faktisk ikke synd på sykepleierene til slutt.

Nei, en Renholdsoperatør (fagarbeider) har faktisk 4 års utdannelse: Grunnkurs Helse - og sosialfag, VK1 Renholdsfag, samt 2 års lærlingetid. Er egentlig utdannet renholdsoperatør. Var en av de 3 første i Norge som tok fagbrev innenfor faget, så vet veldig godt hvilken utdannelse man må ha.

Jobber man som renholder uten fagbrev har man mye lavere lønn, husker ikke hvor mye i farten.

Jeg er renholder uten fagbrev(har skolen og praksisen så er i grunn bare å ta fagprøven) og min timelønn er 147kr timen med 4-10års ansinitet. En med fagbrev har 152kr timen med samme ansinitet.(ansett i privat firma) Det er og vanskelig å få 100% stilling innen renhold. Det høyeste jeg har hatt i stillingsprosent er 70%. En må heller ikke glemme at kveldstillegg,helgetillegg og natt tilegg er dårlig innenfor renhold. Det er ytters sjelden en renholder får 100% tilegg på lønnen sin. Når jeg jobbet natt så hadde jeg usle 17kr ekstra i timen.
Å sammenligne topplønnen til en renholder m fagbrev med startlønnen til en sykepleier blir feil. Og hvorfor hyle ut på renholderens si lønn, hva med lønna til bilmekanikere, sveisere osv..typisk manndominerte yrker som og er "bare" en vidergående utdannelse som har mye bedre betalt enn renholdere? har jo ikke høyere utdanning de heller.

ORIGINAL: Tamiria

Jeg er renholder uten fagbrev(har skolen og praksisen så er i grunn bare å ta fagprøven) og min timelønn er 147kr timen med 4-10års ansinitet. En med fagbrev har 152kr timen med samme ansinitet.(ansett i privat firma) Det er og vanskelig å få 100% stilling innen renhold. Det høyeste jeg har hatt i stillingsprosent er 70%. En må heller ikke glemme at kveldstillegg,helgetillegg og natt tilegg er dårlig innenfor renhold. Det er ytters sjelden en renholder får 100% tilegg på lønnen sin. Når jeg jobbet natt så hadde jeg usle 17kr ekstra i timen.
Å sammenligne topplønnen til en renholder m fagbrev med startlønnen til en sykepleier blir feil. Og hvorfor hyle ut på renholderens si lønn, hva med lønna til bilmekanikere, sveisere osv..typisk manndominerte yrker som og er "bare" en vidergående utdannelse som har mye bedre betalt enn renholdere? har jo ikke høyere utdanning de heller.

Nå jobber det ganske mange renholdere i det offentlige og derfor blir det naturlig å sammenligne seg med dem.. De som jobber i det private som svisere og bilmekanikere får lønn etter hva markedet tilbyr, og noen steder er det bra betalt og andre steder ikke fullt så bra.. Renholdere i det private tjener vel dårligere enn i det offentlige slik jeg har forstått det... Har for lenge siden gitt opp å gremme meg over at jeg ikke ble noe innen håndverksfag istedet for sykepleier, da kunne jeg fått god lønn uten masse studier og studielån.. Men, gjort er gjort...
Hadde jeg blitt hjelpepleier i stedet for sykepleier kunne jeg gått to år på videregående og så tatt to år som lærling - i tiden som lærling ville jeg fått lønn og jeg ville ikke hatt studielån etter endt utdannelse.. Det vil ta meg maaaaaange år som sykepleier å "tjene inn" det jeg har tapt på å studere og ta opp studielån, rett og slett fordi forskjellen i lønn mellom hjelpepleier og sykepleier er så liten.. 130 000 i studielån + tapt inntekt i 4 år = mye penger .... Det er DET som er poenget her, hvordan i all verden skal man kunne oppfordre unge mennesker til å bli sykepleiere som Norge sårt trenger, når de økonomisk kommer langt bedre ut av det ved å heller ta en fagutdannelse på videregående???
Høyere utdanning MÅ lønne seg ellers kan vi jo likegodt alle bare bli renholdere eller hjelpepleiere - men det er vel kanskje ikke så lurt?????

Vil bare kommentere litt dette med at så mange mener at man ikke skal sammenligne seg med andre yrkesgrupper, men heller kjempe for en høyere lønn fordi man fortjener det. Det er en fin tanke, men den holder desverre ikke mål. I en lønnskamp MÅ man jo sammenligne seg med andre yrkesgrupper samtidig som man må se på prisnivået i landet både når det gjelder bolig, bil, matvarer, ferie og alt annet..

Det spiller ingen rolle om en sykepleier tjener 700 000 i året dersom "alle andre" tjener 1 000 000 i året.. Da fortjener sykepleierne likevel en høyere lønn selv om 700 000 er mye penger.. Derfor MÅ man sammenligne seg med andre yrkesgrupper, ikke bare renholdere men også ingeniører, lærere, elektrikere, mekanikere, arkitekter og rørleggere osv!!

ORIGINAL: Agrestic1

ORIGINAL: Bdancer

hva med lønna til sykepleier vs hjelpepleier da?

Ja du sier noe, er det noen som virkelig står på OG er det hjelpepleierne, de har en veldig viktig rolle de og.

Min erfaring er at det er typisk sykepleier å tro at de "er best". Husker på et sted jeg jobba der avd.lederen sa at alle måtte repsektere jobben som sykepleierne gjør og ta hensyn til de. Da klarte jeg ikke å la være å si at jeg har respekt for alle som jobber for alle arbeidsoppgaver er viktig, og i mange tilfeller gjør vi den samme jobben. Vi hadde ikke klart å få tinga til å gå rundt uten samtlige ansatte. Blei bra paff da. Lurer nesten på om de har et eget semester der egoet blir peppa[8D] Hilsen en med 3 årig høgskole, bachelor innen helse- og sosial, og som ligger på samme lønnstrinn som sykepleiere.

Det der får du sluke i deg altså. Selv om du har opplevd det en plass, kan du ikke sette hele gruppen inn under det. Dummeste jeg har hørt. Sykepleiere og hjelpepleiere er som et par sko, man klarer ikke å gå langt uten den andre....

Back
Topp