Vaske kosebamser !?

Cachee

November 2014 <3
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Hvordan vasker dere kosebamser/kosedyr ? Kan de tørkes i tørketrommelen ?

Her trengs det en vask av både leker og kosedyr, men lekene går i dusjen/oppvaskmaskinen alt etter hva de tåler. Har derimot lite lyst til å vaske et par dusiner kosedyr for hånd......... ;)

Har flere bamser som har trengt en tur i vaskemaskinen. Noen blir litt "tovede" i pelsen, men så lenge de ikke lenger stinker eller er fulle av mat/oppkast/sand eller hva enn ellers, så er jeg fornøyd. Pleier ikke å ha dem i tørketrommelen da, tenker det sliter mer enn nødvendig.

Har flere bamser som har trengt en tur i vaskemaskinen. Noen blir litt "tovede" i pelsen, men så lenge de ikke lenger stinker eller er fulle av mat/oppkast/sand eller hva enn ellers, så er jeg fornøyd. Pleier ikke å ha dem i tørketrommelen da, tenker det sliter mer enn nødvendig.

Ok, får prøve meg frem ! ;p Mener å ha lest i instruksjonene til tørketrommelen at det var et program der som egnet seg godt for bamser - må nok lete det frem å sjekke, så kanskje jeg prøver meg på trommeltørking :)

Ok, får prøve meg frem ! ;p Mener å ha lest i instruksjonene til tørketrommelen at det var et program der som egnet seg godt for bamser - må nok lete det frem å sjekke, så kanskje jeg prøver meg på trommeltørking :)

Men bamsene tørker fint liggende på stativ også, og dersom du er interessert i å bevare bamsene lengst mulig så tror jeg at jeg ville droppet det. Tromling gir mye mer slitasje på klesvasken. Alt som man plukker ut av lofiltret i trommelen kommer jo fra klærne man har inni.

Vi vasket nye kosebamser i vaskemaskina før lillegutt fikk dem, det gikk supert. Mener å huske at jeg tok de på finprogrammet, tok de ikke i trommelen.

Men bamsene tørker fint liggende på stativ også, og dersom du er interessert i å bevare bamsene lengst mulig så tror jeg at jeg ville droppet det. Tromling gir mye mer slitasje på klesvasken. Alt som man plukker ut av lofiltret i trommelen kommer jo fra klærne man har inni.

Ja det man plukker ut fra lofilter kommer fra klærne.... men der er løse fiber som var løse før de havna i trommelen så er ikke trommelen som sliter på klærne ;)

Ja det man plukker ut fra lofilter kommer fra klærne.... men der er løse fiber som var løse før de havna i trommelen så er ikke trommelen som sliter på klærne ;)

Ikke alt var løst, det løsner jo også når klærne gnis mot hverandre i maskinen. Man kan ikke argumentere at ikke tromling sliter mer på klærne enn hengetørking gjør...

Ikke alt var løst, det løsner jo også når klærne gnis mot hverandre i maskinen. Man kan ikke argumentere at ikke tromling sliter mer på klærne enn hengetørking gjør...

klippet fra bosch myter om tørketromling:

– Klærne blir slitt i tørketrommelen, noe som vises på all loen som samles.
Det som sliter aller mest på klærne, er faktisk at vi har dem på oss (70-75 %). Deretter kommer slitasje fra nødvendig vask, hvor både vaskemiddel og maskin bidrar (20-25 %). Først på tredje plass kommer slitasje fra tørketrommel (mindre enn 10 %). Men du kan lett få inntrykk av noe annet når du rengjør filteret for lo. Tørketrommelen skiller effektivt ut de små løse fibrene i klærne allerede før tørkingen. På tøy som tørker hengende, blir de i stedet sittende på tøyet og faller av etter hvert. Det gjør at tekstiler som er tørketromlet, støver mindre.

klippet fra bosch myter om tørketromling:

– Klærne blir slitt i tørketrommelen, noe som vises på all loen som samles.
Det som sliter aller mest på klærne, er faktisk at vi har dem på oss (70-75 %). Deretter kommer slitasje fra nødvendig vask, hvor både vaskemiddel og maskin bidrar (20-25 %). Først på tredje plass kommer slitasje fra tørketrommel (mindre enn 10 %). Men du kan lett få inntrykk av noe annet når du rengjør filteret for lo. Tørketrommelen skiller effektivt ut de små løse fibrene i klærne allerede før tørkingen. På tøy som tørker hengende, blir de i stedet sittende på tøyet og faller av etter hvert. Det gjør at tekstiler som er tørketromlet, støver mindre.

Som igjen ikke trenger å tolkes som at alle fibrene som faller av under en runde tørketromling, ville falt av innenfor samme tidsintervall som mellom hver tromling. Og husk at bosh er jo litt partiske her da, de vil jo selge tørketromle. Her snakker du nok for relativt skeptiske og døve ører uansett. Jeg for det første ser forskjell på slitesje på t-skjortene til sambo etter at vi begynte å henge dem opp i stedet for å tromle dem slik jeg gjorde før, i tillegg bruker man unødvendig mye strøm på tromling, så har man statisk elektrisitet da. Men hver sin lyst, hvis man vil tromle så får man for guds skyld bare tromle.

Vasker i vaskemaskin, har brukt finvask + i trommel på kosedyrprogram :-)

Ville brukt trommel jo.. Vi prøvde å vaske Løvungen her, vi prøvde å lufttørke men det tok så lang tid at det ble luktende vondt før den ble tørr..

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vasker i maskin på ull og henger de til tørk på stativ.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Her har de kun kosebamser fra teddykompaniet, slike "kluter med hode" ;) Så de kjøres i vaskemaskina på 60 grader hver gang sengetøy skiftes :) ;)

Vasker jevnlig i maskin på finvask, med vaskemiddel og tøymykner. Tromler de største bamsene etterpå sia det blir fullt på stativet av at alle henger der.
Du kan putte bamsene i store vaskeposer eller bruke putevar for å beskytte de litt ekstra.

Jeg har ikke turt å vaske kosebamsene enda, men må jo få gjort det før lillegutt melder sin annkomst :P Fikk mange bra tips her til hvordan jeg skal vaske de :)

Har nettopp puttet kaninen i vaskemaskinen, på finvask. Håper det går bra! Foreløpig usikker på om jeg skal satse på at den blir luktfri ved tørk på snora, eller kort prosess i trommelen.

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Her ble kosedyrene vasket på finvask 30 grader (som mangler sentrifugering), og deretter satt på et 30-minuttersprogram på 30 grader med sentrifugering på 800. Gikk kjempefint ! Men tror jeg bare bruker det kortprogrammet med sentrifugering neste gang. De er jo ikke superskitne. Hadde dem i tørketrommelen på kosedyrprogram i 2-2,5 time og da var de tørre og supergode ! Ingen skavanker i det hele tatt! Kjempefornøyd, og kommer til å sende resten av bamsene på en runde senere :)

Back
Topp