Vaske hendene på mindre barn

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Jeg tar en våtserviett på hendene til frøkna når jeg kommer hjem, og hun har sittet i vogna og tatt på alt mulig ute.
Jeg vasker hendene hennes når de er klissete av grøt eller frukt osv.
Jeg vasker hendene hennes når jeg gir henne noe og spise når vi er utendørs.

Er jeg hysterisk da? Det er bare en våtserviett for å ta bort det verste, er ikke håndsprit og vasking tre ganger i vasken osv.

Fikk høre av ei venninne at hun vasket nå aldri hendene til barna. De badet jo etpar ganger i uka. Men hun tørket dersom de var klissete.
Hun sa at barn har godt av å bli utsatt for bakterier for å styrke immunforsvaret.
Jeg er jo enig i det, men om man tørker av hendene utendørs før mat og når man kommer hjem etter å ha vært ute er vel ikke det hysterisk?

Er det ikke vanlig å "vaske hendene" når man kommer hjem?

Her også tørkes mini når han kommer hjem, før han får mat etc.

Er jo bare normal hygiene. Jeg vasker mine egne hender etter å ha vært ute, så er for meg en selvfølge å vaske barnas og. Klart litt bakterier er bare sunt, men det får de jo i seg uansett. :) ikke noe hysteri, bare hygiene.

Vil si det er helt normal hygiene det der da ;)

Eh, et par ganger i uka?! Med tanke på at håndvask er beste tiltak mot smitte av sykdom er det helt normalt å vaske hendene flere ganger om dagen. Annet er vel unormalt, eller...? :p

Syns ikke det er hysterisk. Vasker henda før og etter hvert måltid, samt når de er grisete. Og etter hun har kost med hundene og kattene :)

Jeg pleier ikke vaske hendene bare vi kommer inn døra, men jeg vil ikke kalle det hysteri. Bakterier får dem som regel i seg uansett. Det er jo bare god hygiene å vaske over hendene før mat og når de er møkkete:p

Jeg vasker alltid mine egne og knærtens hender når vi kommer hjem fra jobb og bhg, etter handling og når vi har vært ute.

Jeg vasker alltid mine egne og knærtens hender når vi kommer hjem fra jobb og bhg, etter handling og når vi har vært ute.

Ja jeg også, og før mat og hvis de er klissete. Og på stellebordet om noen har rukket hånden ned i bleia før jeg fikk fatt i den :P

Synes også det er normal hygiene.

De plukker jo på alt mulig og jeg vasker jo mine egne hender :)

Jeg må innrømme at jeg bader ikke ungene ofte. En gang pr uke kanskje. Vasker de oftere med klut...

Men vi vasker hender når vi kommer inn etter å ha vært ute, før mat/matlaging ev også ved behov etter mat og self. etter dobesøk.

Minste er bare 5 mnd, bruker ikke våtservietter men tørker av hendene hans med våt klut eller skyller de i renende vann noen ganger iløpet av dagen.

Vasker aldri med våtservietter med mindre vi er på tur.

Men vasker ikke når vi kommer hjem fra bhg/skole/jobb.

Vasker oss som normalt ellers.

Jeg syns at å bade to ganger pr uke er greit, men man må jo vaske hendene flere ganger om dagen i tillegg? Ihvertfall før mat og etter å ha lekt ute, det er et minimum. Bakterier får de i seg uansett, trenger ikke å gå møkkete for det. :)

Edit: glemte å svare på spørsmålet - vi vasker hendene når vi kommer hjem fra jobb (i barnehage) og barnehage. :-)

Back
Topp