Vaske babyutstyr og klær

Førstegangsmammaoktober2020

Blir kjent med forumet
Hei,

jeg er førstegangsfødende og prøver å forstå alt som må gjøres. Alt av klær, både nytt og arvet har jeg skjønt bør vaskes. Regner med at det samme gjelder sengekant? Hva med madrasser? vognpose og lammeskinn? Bør dette også vaskes etter kjøp?
 
Hei,

jeg er førstegangsfødende og prøver å forstå alt som må gjøres. Alt av klær, både nytt og arvet har jeg skjønt bør vaskes. Regner med at det samme gjelder sengekant? Hva med madrasser? vognpose og lammeskinn? Bør dette også vaskes etter kjøp?
Sniker fra juli
Nytt tøy bør vaskes for å få ut rester av farge osv. Brukt tøy kan jo vaskes for å få ut lukt osv fra forrige eier, men ikke like viktig tenker jeg.
Vognpose kan være en ide å vaske, men er kanskje ikke så ofte man har den rett på huden? Selv lufter jeg bare vognpose, madrass og lammeskinn.

PS. Ref Lub bør man ikke bruke sengekant.
 
Sniker fra juli
Nytt tøy bør vaskes for å få ut rester av farge osv. Brukt tøy kan jo vaskes for å få ut lukt osv fra forrige eier, men ikke like viktig tenker jeg.
Vognpose kan være en ide å vaske, men er kanskje ikke så ofte man har den rett på huden? Selv lufter jeg bare vognpose, madrass og lammeskinn.

PS. Ref Lub bør man ikke bruke sengekant.


Takk for svar, høres fornuftig ut med lufting av de tingene ja. :)

Angående sengekant har jeg kjøpt sånn flettekant for den skal være vanskeligere å tukle seg inn i, men det anbefales ikke i det hele tatt altså? Vil jo ikke ha noen ulykker, men trodde ikke det var bra å ikke ha noenting langs springklene heller?
 
Takk for svar, høres fornuftig ut med lufting av de tingene ja. :)

Angående sengekant har jeg kjøpt sånn flettekant for den skal være vanskeligere å tukle seg inn i, men det anbefales ikke i det hele tatt altså? Vil jo ikke ha noen ulykker, men trodde ikke det var bra å ikke ha noenting langs springklene heller?
Jeg vil ikke anbefale/fraråde deg noe. Selv har jeg lest meg opp på Lub sine sider og følger rådene der :)
 
Takk for svar, høres fornuftig ut med lufting av de tingene ja. :)

Angående sengekant har jeg kjøpt sånn flettekant for den skal være vanskeligere å tukle seg inn i, men det anbefales ikke i det hele tatt altså? Vil jo ikke ha noen ulykker, men trodde ikke det var bra å ikke ha noenting langs springklene heller?

dette med kantene handler vell mest om at baby kan ende opp i en stilling hvor de ligger inn mot kanten og da ikke får puste har jeg forstått det, vi droppet det helt når snuppa var mindre av den grunn(lub anbefalinger).


Bår det gjelder vask så vasket jeg alt av tøy og tekstil som kunne vaskes før baby kom, evnt luftet jeg litt ulike ting:)
 
Jeg vasker alt kjøpt og arvet! Klær, vognposer og diverse, alt som baby skal bruke. Jeg har en mamma og mormor som er kjempe nøden på det at alt skal alltid vaskes. Så de har fordelt hver for seg og har alt hjemme oss seg de selv, og vasker det for meg en liten stund før frøkna kommer:Heartpink:hilarious: de har vasket noe alt, som ligger i bokser som er tette tror jeg, for og ikke tiltrekke seg støv og divo_O jeg er da laaaangt ifra og begynt på noe barnerom til minste enda da, så derfor de ville ta seg av dette:hilarious:
 
Vi har ikke kjøpt noe brukt. Vi vasker klær, tepper, laken osv. Lufter madrass og lammeskinn.
 
Jeg vasker alt kjøpt/arvet, utenom det jeg får fra min mor for hun vasker alt hun kjøper/lager.
Madrass, vognpose, dyne og sengekant tenker jeg å bare lufte?

Angående sengekant så er det opp til hver enkelt og en privat sak, samme som med bruk av smokker og flasker.
 
Back
Topp