Vask av yttertøy

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Hvor ofte vasker dere yttertøy etter barnehagen/skolen? Nå er det snøsmelting på gang og ungenene er gjørmete fra topp til tå. Hvis jeg skal vaske yttertøy for tre unger hver ettermiddag får jeg ikke gjort mye annet.. men lite hyggelig å sende avgårde i møkkete klær om morgenen..

Jeg tørker ofte bare av størknet søle og diverse flekker med en klut siden det sliter sånn på tøyer å vaske for ofte.

Snøslaps er kanskje ikke så lett å få bort med klut, men så lenge det ikke er så møkkete at det er ubehagelig for barna å ha på hadde jeg i alle fall ventet til helga med å vaske. Noe av det lar seg kanskje børste eller gni av når det er tørt?

Tørker det, og børster av det verste. Skyller av regntøyet om det er altfor ille. Skal man vaske yttertøyet til en hver tid blir det ødelagt.

Skyller det hvis det er veldig gjørmete og vasker det ca en gang i uke den verste tiden. Men den er veldig ille i bhg til eldste. Der har de basseng av smeltevannog sandkasse på samme sted. Burde vært drenert bedre der.

Vasker aldri yttertøyet med såpe jeg. Spyler og henger det i dusjen slik at det tørker fortere. Noen ganger børster jeg av med en liten kost bare

Vasker bare i maskin om jeg er helt nødt, ellers så spyler jeg det med vann bare.

Vasket faktisk to dresser idag. Tok de sammen på kortprogram. 30 grader i 20 min uten såpe (har opplevd såpemerker en gang så sluttet med såpe etter det) og hang i dusjen til tørk. Ble fine igjen de:)

Jeg tar det med når det er møkkete nok til å stå av seg selv :P Neida, men så lenge det ikke er tisset i eller lignende får det være litt/mye møkkete :) Har ikke anledning til å vaske det hver dag (det tørker jo ikke skikkelig mellom hver gang)...

Tørker av med en klut til vanlig og vasker hvert sett et par ganger i løpet av året. For mye vask sliter på tøyet.

Jeg lurte faktisk på dette selv da jeg så den ene dressen til frøkna. Den er jevnt over tålig ren, men baken og knærne er ganske svarte :nailbiting: tørket over med fille, men det er jo fortsatt skittent på de stedene :p

Vasket det sjeldnere når hun gikk i barnehage, da tenker jeg det er greit å ha litt skittent yttertøy da det blir like skittent igjen dagen etter. Men gjorde som andre, spylte, børstet eller tørket av det verste.

Nå går eldste på skole, og der syns jeg ikke det er like greit å gå med veldig skittent yttertøy, så det vasker jeg ca 1 gang pr mnd.

Nå på denne tiden én gang i uka ca. Ellers når det er møkkete på innsiden.
Skyller og tørker i dusjen. Børster bort det verste. Sand og søle over alt for tiden.. kan virkelig ikke vaske i maskin hver dag. Har heldigvis to sett regntøy.

Spyler av det værste, tenker om man vasker for ofte ødelegger man impregneringen..

Børster/rister av det meste (så lenge det er tørt går mesteparten bort). Hvis den fremdeles er ille, noe som ikke er ofte, spyler jeg den enten med hageslangen eller i dusjen.

Back
Topp