Vask av ull:-)

Da må jeg bare spørre, har du unger fra før? Ullsokker og ullstrømper blir ganske skitne her hos oss , ullgensere blir spesilet skitne på armene og ulltitghs blir skitne på knær da de ofte får hull på buksene. At ullklær ikke blir skitne har jeg enda ikke opplevd.
Ja, jeg har en aktiv treåring ;) alt av ullundertøy er stort sett behandlet og vaskes på 40. Alle tykkere ullklær (hjemmestrikket eller kjøpte ulldresser) er jo under dress og regntøy. Sjeldent det blir skittent her ;) Om det kommet sand på så synes jeg det er det beste å la det tørke og gi ullklærne en skikkelig rist. Så slipper man unna å vaske for ofte. Kun ved uhell jeg vasker med en gang. Ull har jo selvrensende egenskaper;)

http://www.plusstid.no/Klesvask/Artikler/Ulltoey/Smart-aa-vite-om-ull

Her brukes det også mye ull og jeg kan ikke si ull blir rent med ull programmet. Da må jeg vaske det på fint program men jeg synes det er veldig vanskelig å få det rent. Min verden er ikke som det står i artikkelen iallfall.
Nei jeg kan gnikke og gni med gallesåpe før jeg legger i maskina på ullvask også, men er ikke helt fornøyd med resultatet..

Kan det som er strikket også vaskes i maskin? Hjemmestrikket teppe eller genser F.eks? Såå redd for å ødelegge :p

Spørs hva det er strikket av. Er det superwash-ull tåler det maskin, ren, ubehandlet ull tover. Men det bruker man normalt ikke til å strikke genser av altså, det bruker man til ting som planlegges å tove. Bortsett fra at jeg har strikket sånne tynne nøstebarntepper til ungene, i ubehandlet ull. Og lillesøster sitt er vasket forsiktig i maskin sikekrt 20-30 ganger.... det tåler faktisk det. Alternativet var å kaste det, hun gulpet tran på det.

Da må jeg bare spørre, har du unger fra før? Ullsokker og ullstrømper blir ganske skitne her hos oss , ullgensere blir spesilet skitne på armene og ulltitghs blir skitne på knær da de ofte får hull på buksene. At ullklær ikke blir skitne har jeg enda ikke opplevd.

Altså, flekker "utenfra" får ull like mye som annet. Utsettes det for mat og søl og bruk, ja så blir det skittent. Men på en liten baby, såfremt man da altså unngår gulping på det (og bleielekkasjer) så trengs ikke ull vaskes så ofte.

Ullgenser på bhg unger bør brukes under noe i bomull, både pga vask og de ulike stoffenes egenskaper, så den måten trengs ikke ulltrøya vaskes like ofte. At de sliter hull på bukser er dog et evigvarende problem, jeg klarer ikke lappe buksene i samme fart som storebror sliter hull, så det er stadig en haug som ligger og vener på lapping...

forøvring, man kan bare flekkvaske også da. TRENGER ikke vaske hele ulltrøya fordi det er kommet mat på ene ermet. (inngrodd mat fra bhg må jo løses opp i vann uansett, ellers tar ikke den skånsomme ullvasken i maskina det altså, så da kan man likegodt bare fjerne den og tørke)

Har lite ull som ikke kan vaskes på ullvask i maskin. Det er isåfall hjemmestrikket av svigerinne og svigermor, og det blir bare brukt utenpå ullundertøy før yttertøy og blir aldri skittent. Med snart 3 unger i hus, hvorav et er hyperaktivt og gjerne bader i søle osv + en mann som jobber i barnehage og bruker mer klær enn ungene til tider, så er klær som må håndvaskes bannlyst her i huset. Alt må kunne tas i maskin på et eller annet program :) Unntaket er det hjemmestrikkede som ikke blir skittent

Jeg har nå hatt unger i 11 år og har aldri vasket ull for hånd. Vaskemaskinenes ullprogram har alltid fungert supert til det. Eneste som er veldig vanskelig å få bort er bæsj og tran på bodyer. Ser ikke så fint ut heller....... Må nok være god denne gangen å få lagt plaggene i bløt med en gang og ha på milo. Får se om det kan hjelpe. Har alltid vasket hjemmestrikket ullklær også. Klærne holder seg like fine etter vask. Synes hjemmestrikket klær i bomullsgarn blir mye fortere stygge etter vask, så nå vaskes de også sammen med ullklær på ullprogram. Det holder de mye lengre fine har jeg funnet ut:)

Back
Topp