Vask av ull:-)

Frøken Ustrøken

Gift med forumet
Må bare dele denne linken til en artikkel jeg kom over!:-)

http://www.plusstid.no/Klesvask/Artikler/Ulltoey/Vask-av-ull-Best-i-maskin

Kan tro jeg ble GLAD!!!:D Jeg mildt sagt HATER å vaske ting for hånd, for jeg føler ikke det blir ordentlig rent av det.. Vel, nå kommer ALT av babystrikk til å havne i maskina også!;) (Måtte dele linken på Facebook også, slik at svigermor kan se den :-P Hun påstod at ullvaskeprogram på maskina ikke var brukbart, og at all ull måtte vaskes for hånd. Litt gøy for meg å ha rett, haha;) ). Så damer, vask ull i maskina med god samvittighet! :-)

Så utrolig greit! Har aldri vasket ull før og det som har "vært" ull havnet med vanlige klær :o men nå er milo kjøpt inn og programmet har vi på maskinen så får starte å sortere nå som det begynner bli mer ull i hus :P

Ja ikke vær redd for det. Men din svigermor har nok vokst opp med vaskemaskiner som ødela ullplagg, så det er ikke så rart at hun er forsiktig. Vår generasjons vaskemaskiner har skånetrommel og forsiktige ullprogram, så det er bare å hive alt i maskina. Men pass på å bruke milo og vær forsiktig med vanntemperaturen. Og ikke vask ull før det virkelig er nødvendig.

Kan det som er strikket også vaskes i maskin? Hjemmestrikket teppe eller genser F.eks? Såå redd for å ødelegge :p

Ull i maskin funker supert ja
Angående strikkede klær har jeg vært så usikker, men nå har jeg vasket opp hjemmestrikk fra førstemann også, på ullprogram med ullvask, og det fungerte heelt supert☺️ Vaskemaskinene i dag er skånsomme og effektive så jeg vasker alt som kan, bare bruke rett program

Jeg tror ullprogrammet mitt er dårlig jeg asså.. Det blir ikke rent på 40 grader på ullprogrammet som er 43 min. Noen som har erfaring med ullvask på vanlig program men med milo? Har en 3åring og 1åring som bruker minst ett sett hver om dagen.

Kan det som er strikket også vaskes i maskin? Hjemmestrikket teppe eller genser F.eks? Såå redd for å ødelegge :p
Ja, men ville stilt ned temperaturen til 30:-) Hjemmestrikk skal tørkes flatt, så det ikke strekkes når det er vått. Jeg pleier å enten legge det på en håndduk på tørkestativet, eller på en håndduk på flisene på badet.

Ja, men ville stilt ned temperaturen til 30:-) Hjemmestrikk skal tørkes flatt, så det ikke strekkes når det er vått. Jeg pleier å enten legge det på en håndduk på tørkestativet, eller på en håndduk på flisene på badet.

Enig. Særlig alpakkaull må ikke henge. Og hvis ikke trådene er festet skikkelig kan du risikere at de løsner. Men det kan jo likegodt skje under bruk. Er jo bare å feste de igjen.

Jeg tror ullprogrammet mitt er dårlig jeg asså.. Det blir ikke rent på 40 grader på ullprogrammet som er 43 min. Noen som har erfaring med ullvask på vanlig program men med milo? Har en 3åring og 1åring som bruker minst ett sett hver om dagen.
Her brukes det også mye ull og jeg kan ikke si ull blir rent med ull programmet. Da må jeg vaske det på fint program men jeg synes det er veldig vanskelig å få det rent. Min verden er ikke som det står i artikkelen iallfall.

Vasker alt av ull i maskinen og det blir alltid rent. Ennå til gode at noe blir ødelagt eller stygt. Men når er vaskemaskinen vår bare et halvt år gammel. Og den før var også ganske ny (noe feil med den som gjorde at vi fikk ny på forsikringa). Så det kan jo ha noe med at nye maskiner er bedre på ullprogram?

Mener du at det er flekkete etter vask?

Det meste kan det, så lenge det ikke er strikket med alpaca :) sjekk opp hvilket garn som er brukt, så fikker du ut temperatur og alt!
Er det sølt på ett lite hjørne på teppet, så skyll heller med vann, ikke gnu, så slipper du vaske hele teppet og du slipper at det tover seg :) jeg vasker all hjemmestrikket i ull på 30-40grader, alt etter hvor mye det er vasket før. Ingen sentrifugering. Å legger det så det får tørke, hvis ikke siger det og blir langt :)

Men husk på at alle maskiner er forskjellige, så man må nesten prøve seg litt frem, ikke bruk mer enn 30 grader til å begynne med i alle fall :)

Bruker enten håndvask/ullprogram på maskinen :)

Det er litt skummelt å stole blindt på dette da. Jeg jobbet noen år på nøstebarn, og ulla vår og annen ubehandlet ull vil ikke tåle maskinvask på 40 grader. Ubehandlet ull bør heller ikke vaskes med milo, da dette er så sterkt at det tørker ut all lanolinen (det naturlige ullfettet) i plagget slik at det mister de gode egenskapene sine. Bruk heller naturlig ullvask som kan kjøpes på de fleste helsekostbutikker og selvfølgelig på nøstebarn :-) babyshampoo kan også fint brukes!

Når det er sagt, så er det helt greit å vaske superwashbehandlet ull på opp til 40 grader med milo :-)

Det er litt skummelt å stole blindt på dette da. Jeg jobbet noen år på nøstebarn, og ulla vår og annen ubehandlet ull vil ikke tåle maskinvask på 40 grader. Ubehandlet ull bør heller ikke vaskes med milo, da dette er så sterkt at det tørker ut all lanolinen (det naturlige ullfettet) i plagget slik at det mister de gode egenskapene sine. Bruk heller naturlig ullvask som kan kjøpes på de fleste helsekostbutikker og selvfølgelig på nøstebarn :-) babyshampoo kan også fint brukes!

Når det er sagt, så er det helt greit å vaske superwashbehandlet ull på opp til 40 grader med milo :-)
Det er et viktig poeng. Også må man ikke glemte at ull sjeldent blir skittent. Så det trenger ikke vaskes så ofte som man tror;)

Det meste kan det, så lenge det ikke er strikket med alpaca :) sjekk opp hvilket garn som er brukt, så fikker du ut temperatur og alt!
Er det sølt på ett lite hjørne på teppet, så skyll heller med vann, ikke gnu, så slipper du vaske hele teppet og du slipper at det tover seg :) jeg vasker all hjemmestrikket i ull på 30-40grader, alt etter hvor mye det er vasket før. Ingen sentrifugering. Å legger det så det får tørke, hvis ikke siger det og blir langt :)

Men husk på at alle maskiner er forskjellige, så man må nesten prøve seg litt frem, ikke bruk mer enn 30 grader til å begynne med i alle fall :)

Bruker enten håndvask/ullprogram på maskinen :)
Det meste jeg har strikket er alpakka da :p hvordan vasker man det?

Ja ikke vær redd for det. Men din svigermor har nok vokst opp med vaskemaskiner som ødela ullplagg, så det er ikke så rart at hun er forsiktig. Vår generasjons vaskemaskiner har skånetrommel og forsiktige ullprogram, så det er bare å hive alt i maskina. Men pass på å bruke milo og vær forsiktig med vanntemperaturen. Og ikke vask ull før det virkelig er nødvendig.
Spørs nok det:-) Bruker kun Milo på ull ja, og på mitt ullprogram har jeg en innstilling som heter * på temperatur, den er under 30° også, så jeg kaller den bare "kaldvask":-P Regner med at det er det den * betyr, ellers hadde det vel stått f.eks. 20°;)

Det er litt skummelt å stole blindt på dette da. Jeg jobbet noen år på nøstebarn, og ulla vår og annen ubehandlet ull vil ikke tåle maskinvask på 40 grader. Ubehandlet ull bør heller ikke vaskes med milo, da dette er så sterkt at det tørker ut all lanolinen (det naturlige ullfettet) i plagget slik at det mister de gode egenskapene sine. Bruk heller naturlig ullvask som kan kjøpes på de fleste helsekostbutikker og selvfølgelig på nøstebarn :) babyshampoo kan også fint brukes!

Når det er sagt, så er det helt greit å vaske superwashbehandlet ull på opp til 40 grader med milo :)
Kommer ikke til å vaske ulla på 40° uansett jeg altså, bare så det er sagt;) Har en "kaldvaskinnstilling" på ullprogrammet på maskina mi, er bare merket som en *, og står under 30°, så vil tro den er ganske safe:-) Men kommer jo ikke til å overdrive vasken av ullklærne, selv om det kanskje så sånn ut da jeg la ut dette her, hehe!:-P Ble bare glad for å se at jeg faktisk kan kjøre det i maskina de gangene det blir behov:-)

Det er et viktig poeng. Også må man ikke glemte at ull sjeldent blir skittent. Så det trenger ikke vaskes så ofte som man tror;)
Da må jeg bare spørre, har du unger fra før? Ullsokker og ullstrømper blir ganske skitne her hos oss , ullgensere blir spesilet skitne på armene og ulltitghs blir skitne på knær da de ofte får hull på buksene. At ullklær ikke blir skitne har jeg enda ikke opplevd.

Back
Topp