vask av tøybleier

sjanetta

Gift med forumet
Hm..
hvor lenge lar ndere tøybleiene ligge før dere vasker dem?
Jeg har latt mine ligge maks 3 dager, men til min store forundring oppdaget jeg at på 2 av bleiene er det kommet "jordslag" på dem etter vask! Altså slike mørke skjolder på det hvite stoffet som er opp mot barnets hud.

skal da ikke bli det vel?
Skyller dere alle bleiene før dere hiver dem i bøtten, noen som har noen gode tips ttil meg?

Eg vaska ca 3 kvar dag. Gjer da på denne måtem: Skylle alle bleiene før eg legg dei i posen. So kjøre eg ein skylling på maskina uten vaskemiddel, so eit 60 graders program med litt flytande vaskemiddel og ein ekstra skylling te slutt, med litt Edikk som skyllemiddel.

Har ikkje hatt problema med flekka då.

Ekje vatnet i maskina som e skittent då? Eller e da bleie da har vært avføring i??

3-4 dager kan jeg la mine ligge, vasker når posen er full.
Jeg skyller ikke bleiene, bare stapper dem i en wetbag med glidelås, og jeg har aldri fått jordslag på bleiene. [8|]

ORIGINAL: toneany

3-4 dager kan jeg la mine ligge, vasker når posen er full.
Jeg skyller ikke bleiene, bare stapper dem i en wetbag med glidelås, og jeg har aldri fått jordslag på bleiene. [8|]

Gjør det akkurat likt. Og alle bleien er hvite som snø inni ennå :-)

ORIGINAL: trusa

Om det er bæsjebleier, vasker jeg hver dag. Syns det er så enkelt å bare hive på en maskin for vi har alltid håndklær og sånt som må vaskes uansett. Vi har mer enn nok bleier til å klare oss et par dager uten vask, men med håndklær og kluter så er det forsvarlig å vaske oftere. Har faktisk ikke opplevd bæsjflekker på noen av bleiene enda. Jeg tørker over bleien før jeg legger den i bleiebøtta. Orker ikke bruke rispapir.

Vi bruker heller ikke rispapir. Hun bæsjer jo ikke så ofte, så jeg føler at det er bortkastet, selv om de tåler et par vask.
Dessuten så er jo bæsjen så fast at vi bare hiver den rett i do. De bremsesporene som er igjen forsvinner i vask, gjør ingenting med de.

Og så bruker jeg også forresten eddik som skyllemiddel i hver vask, for å motvirke lukt og sånn. [:)] Men det gjør jeg med vanlige klær også nå. [8D]

ORIGINAL: Marlu

skyller dem i kaldt vann å legger dem i pose/bøtte, bæsje bleier skyldes ekstra godt.

ligger ikke i mer enn 3 dager. noen ganger bruker jeg å ta skylleprogramm på maskinen før vask, hvis det er mange bæsjebleier.

vasker som regel på 60, og innemellom ppå 90.

Har ikke hatt noe sælig problemer med flekker, men har jo blitt noen. Men det er bæsjeflekker, og har skjønt det sånn at det har noe med fargestoffet i bæsjen å gjøre! Skal visst funke bra å tørke dem i solen [:)], men det er jo et litt dårlig alternativ på denne tiden av året, he he.

Men man får kjøpt noe flekkfjerner greier hos tøybleiebutikkene

ja når jeg tenker meg om så der det kanskje bæsjebleiene det har vært problemer med. får prøve å kjøpe slike flekkfjernere da[:)] de er jo helt regne og lukter godt når de kommer ut men sitter liksom slike mørke skjolder igjen på noen av dem... takk[:)]

ORIGINAL: zchnuppa

ja, vanlig mat edikk. Den so e blank bruka eg!

Jepp, den er vel på 7 %.
Man skal ha ganske mye før det blir eddiklukt.

Syntes det er kjempekjekt, selv om ikke klærne egentlig lukter stygt. De blir bare litt freshere. [:)]

ORIGINAL: frøkenkanin

Takk! da skal det prøves. Ikke meningen å kuppe tråden altså!! uansett, så bor jeg her som bleieboden.no er og de har en liten butikk her i tilknytting til nettbutikken. der har de litt mer leiker og klær enn på nettet. Sååå mye fint, så om noen skal forbi her en gang burde dere kjøre innom!!

Å heldige du!! :)

ORIGINAL: zchnuppa

Takk! da skal det prøves. Ikke meningen å kuppe tråden altså!! uansett, så bor jeg her som bleieboden.no er og de har en liten butikk her i tilknytting til nettbutikken. der har de litt mer leiker og klær enn på nettet. Sååå mye fint, så om noen skal forbi her en gang burde dere kjøre innom!!

Å heldige du!! :)

mhm, sjalu!
Må bære greit å kunne se og kjenne på bleiene man kjøper da.

he he. jeg skal faktisk opp der en dag for å kikke- kanskje vi må møtes og ta en bleierunde sammen ?[;)]
jeg bor i arendal så er ikke så langt bort, et stykke men tar oss vel 1 time og 30 min. vil veldig gjerne opp å kikke på utvalget dems[:)]

Back
Topp