Vask av søleklær

SHS

Elsker forumet
Kan vask av klær fulle av søle og sand ødelegge vaskemaskinen? Blir jo ganske mye sand inni der når man vasker ofte. Lurer litt på om det kan skade vaskemaskinen på sikt eller om den klarer å skylle vekk all sanden så det ikke er noe problem?

Det vet jeg ikke, men her har de dusj i gangen med varmt vann i bhg. så vi spyler dem på trappa! Kjempe kjekt!

Prøver å spyle klærne vi bruker hjemme også, men noen ganger blir de kastet sølete i maskinen..

Ring og hør med de som selger?

Det vet jeg ikke, men her har de dusj i gangen med varmt vann i bhg. så vi spyler dem på trappa! Kjempe kjekt!

Prøver å spyle klærne vi bruker hjemme også, men noen ganger blir de kastet sølete i maskinen..

Ring og hør med de som selger?

Det hørtes veldig smart ut! Her får jeg hjem veldig sølete klær hver gang det er sølevær. Synes vaskemaskinen min har begynt å lage en rar lyd. Jeg lurer litt på om det er sand og søle som lager den lyden, men aner ikke...

vi har maskin som går rimelig jevnt med klær med både høy,flis og søle. Har enda ikke stoppet etter 5års bruk. Eneste er at vi til tider må åpne en luke på maskina for å tømme et filter

Jeg ville ikke tatt sjansen på at det gikk.

Jeg har ei balje i vasken på vaskerommet; der skyller jeg av sanda før jeg putter klærne i vaskemaskina.

Og så tømmer jeg balja med vann ut rett og slett ;-)
Vil ikke tette sluket pga sand ;-)

Vi sliter med tette rør, og det kommer nok av alt rusket som skylles ut i vask og vaskemaskin. (tenker på lo og sånne ting også)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Har ikke merket noe her enda. Men om klærne er veldig gjørmete så lar jeg dem tørke godt slik at jeg kan riste og slå av mest mulig før jeg putter det i maskinen.

Jeg pleier å spyle klærne før jeg putter det i maskina :)

*Emma020213*
*bonusgutt140710*
*på app'n*

Er det mye sand og stein rister jeg tøyet ute før jeg hiver det i vaska. Vasket regntøyet i stad, og da var et par steiner i vaska:s

Jeg tenker at det er viktig å få vekk sand og steiner sånn at det ikke sliter på klærne i vaska.

Små steiner og sand kan lage riper og hull i regntøy eller andre uteklær.

Og så er det sånn at regntøy ikke bør ha for høy sentrifugehastighet.
Regntøy skal jo holde vannet ute, men når sentrifugehastigheten er for høy så tvinges vannet til å presses ut gjennom tøyet, og tøyet mister vanntettheten sin.

Litt å være oppmerksomme på ved vaska av regntøy og tekniske klær altså ;-)
Er ikke bare å hive det i maskina og håpe på at ikke maskina blir ødelagt ;-) Klær er ikke billig det heller ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Her putter jeg alt tøyet i en bøtte med vann sånn at alt smusset synker i bunn, før jeg putter det i maskinen. Så heller jeg ut vannet ute etterpå for å ikke tette andre rør. Her var det ikke maskinen som begynte å krølle seg, men avløpsrøret der det svinger opp mot utløpet. Måtte tømme det for MYE sand og hard lo (tettpakket pga sand).

Jeg tenker at det er viktig å få vekk sand og steiner sånn at det ikke sliter på klærne i vaska.

Små steiner og sand kan lage riper og hull i regntøy eller andre uteklær.

Og så er det sånn at regntøy ikke bør ha for høy sentrifugehastighet.
Regntøy skal jo holde vannet ute, men når sentrifugehastigheten er for høy så tvinges vannet til å presses ut gjennom tøyet, og tøyet mister vanntettheten sin.

Litt å være oppmerksomme på ved vaska av regntøy og tekniske klær altså ;-)
Er ikke bare å hive det i maskina og håpe på at ikke maskina blir ødelagt ;-) Klær er ikke billig det heller ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Teknisk tøy skal vel sentrifugeres på max 800, mener jeg å huske?! :)

Ja det er mulig. Kjører på 400 jeg ;-)
Så får det heller dryppe av seg resten ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Ja, det er nok lurt! :) Tørker jo veldig fort og.. Fant du ut hvilket tøy du velger? Sånn for å kuppe tråden, liksom.. :p

Ja, det er nok lurt! :) Tørker jo veldig fort og.. Fant du ut hvilket tøy du velger? Sånn for å kuppe tråden, liksom.. :p
Ja det tørker fort. Geniale klær ;-)

Ja, jeg har bestilt buksa fra bergans, knitten tror jeg den het.
Tester buksa først før jeg evt kjøper jakka. Han har kappahl -jakka fra i fjor som passer foreløbig.
Men han vil absolutt ha rosa jakke, og det kjøper jeg ikke til ham :-P
Selv om man strengt tatt ikke skulle ha brydd seg om farger. Men jeg er redd han vil få noen kommentarer på det, og kjøper ikke ei jakke til 700,- som han kanskje bare kommer til å bruke en gang...
Så får avvente jakke ei lita stund ;-)
Og sånn bukse som tålte vann skulle han IKKE ha, for da måtte han være lenge ute sa han :-P Lurer på hvor han har det fra :-P

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Ja det tørker fort. Geniale klær ;-)

Ja, jeg har bestilt buksa fra bergans, knitten tror jeg den het.
Tester buksa først før jeg evt kjøper jakka. Han har kappahl -jakka fra i fjor som passer foreløbig.
Men han vil absolutt ha rosa jakke, og det kjøper jeg ikke til ham :p
Selv om man strengt tatt ikke skulle ha brydd seg om farger. Men jeg er redd han vil få noen kommentarer på det, og kjøper ikke ei jakke til 700,- som han kanskje bare kommer til å bruke en gang...
Så får avvente jakke ei lita stund ;-)
Og sånn bukse som tålte vann skulle han IKKE ha, for da måtte han være lenge ute sa han :p Lurer på hvor han har det fra :p

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Haha.. Fantastisk.. ;) Finnes de i rød da? For rødt er jo fint til gutter :) Enig med rosa, at det fort kan innby til kommentarer..

Kan se for meg at de som ikke har regntøy for tiden, men bare dress blir sendt inn våte og kalde, og at han kanskje kobler eget teknisk tøy med uvanntett vintertøy?! ;) Men må si han virker løsningsorientert med tankene sine! :)

Haha.. Fantastisk.. ;) Finnes de i rød da? For rødt er jo fint til gutter :) Enig med rosa, at det fort kan innby til kommentarer..

Kan se for meg at de som ikke har regntøy for tiden, men bare dress blir sendt inn våte og kalde, og at han kanskje kobler eget teknisk tøy med uvanntett vintertøy?! ;) Men må si han virker løsningsorientert med tankene sine! :)
Nei jakka var i lilla, rosa, blått og grønt.
Får sjekke de andre jakkene fra bergans og se om de kan ha noe i rødt eller noe. Men han er veldig glad i jakka fra i fjor, den har mange ruter med flere farger, deriblant rosa, gult, blått, grønt osv.

Ellers så kan det være at han bare trenger å tenke på det jeg sa om at noen kanskje kom til å si noe på det. Selv om jeg synes det er fælt at han ikke skal kunne bruke de fargene han liker godt fordi det kan være noen som vil erte ham.
Irriterer meg det der med at farger er kjønnsbestemt :mad:

Aner ikke hvor ham har det fra at noen får gå inn tidligere, sikkert noen som er blitt våte og kalde ja...
Jaja, jeg snakka sikkert med ham på et ugunstig tidspunkt :-P

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Nei jakka var i lilla, rosa, blått og grønt.
Får sjekke de andre jakkene fra bergans og se om de kan ha noe i rødt eller noe. Men han er veldig glad i jakka fra i fjor, den har mange ruter med flere farger, deriblant rosa, gult, blått, grønt osv.

Ellers så kan det være at han bare trenger å tenke på det jeg sa om at noen kanskje kom til å si noe på det. Selv om jeg synes det er fælt at han ikke skal kunne bruke de fargene han liker godt fordi det kan være noen som vil erte ham.
Irriterer meg det der med at farger er kjønnsbestemt :mad:

Aner ikke hvor ham har det fra at noen får gå inn tidligere, sikkert noen som er blitt våte og kalde ja...
Jaja, jeg snakka sikkert med ham på et ugunstig tidspunkt :p

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Ja, sånn sett er det lettere å være jente tror jeg. Kan liksom gå med alle farger på.. Men fortell gjerne hvordan buksen er, for er den god går vi lett over på den! :)

Tror ikke jeg uansett ville ha puttet skikkelig sølete og sandete klær i vaskemaskinen min, skal jo vaske andre klær der også så jeg ville ha spylt av først eller hatt enda en vaskemaskin til nettopp slik bruk :p ser jo de som har f.eks hest har egen vaskemaskin til nettopp dekken og anna utstyr pga søle/flis/høy osv overalt :)
Hadde tatt med klæra ut og spyla de med hageslangen eller ei bøtte med vann og fått skrubba av det verste først i alle fall :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp