Vask av parkett

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hva vasker dere parketten med?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fukter moppen , jeg har unger og hund så her blir det jo møkkette, jeg støvsuger også må jeg dra over med moppen ! bruker ikke såpe.. burde jeg det? veit jo at en nesten ikke skal ha vann på også.

Den som heter ajax parkett eller noe :P gul flaske :) ellers bruker jeg grønnsåpe og litt salmiakk :)

Sendt fra iphone via bv forums app

Grønnsåpe og litt salmiakk. Passer bare på å vri opp moppen godt så gulvet ikke bader i vann :)

Det står i papirene vi fikk med parketten at den ikke skal vaskes med grønnsåpe! Står at man kan bruke "syntetisk vaskemiddel egnet for paletten", så ajax tenkte jeg da men er ikke helt sikker...

jeg steamer parketten her hjemme ingen såpe... kun vann ble skikkelig overaska første gangen eg brukte steameren hvor skittene klutene ble :O da hadde jeg vaska skikkelig 2 dager før med ajax parkett vask :/ og de hvite klutene ble svarte :O så etter det så steamer jeg nesten bare hender jeg finner frem mopp og ajax.

Kommer ann på formen :)

Noen ganger grønnsåpe andre ganger Ajax. Bruker moppen. Vrir opp ganske godt :)

Jeg bruker Ajax, kanskje med en liten dæsj salmiakk i hvis det er mye flekker, på kjøkkenet f.eks.

Grønnsåpe lager jo et sånn fett-belegg, det er vel bare skikkelige tregulv som skal vaskes med det? Og å blande salmiakk med grønnsåpe syns jeg bare høres rart ut, ettersom salmiakk er fettløselig i tillegg til å være antibakterielt. Så tenker at det blir nesten som å ville oppheve grønnsåpa da. :p

Har kun laminat og bruker kun grønnsåpe eller ajax.. Har hørt at zalo og er fint og bruke men har ikke prøvd, det skal testes ut :)

En stund brukte jeg bare en fuktig enjo-mopp til å vaske parketten med, men det luktet jo ikke noe godt etterpå, i tillegg til at jeg syntes det var litt tungt med den. Da gikk jeg tilbake til jif-mopen og krystall (tror den heter parkett etterpå). Da lukter det i alle fall rent. Og jeg kan vel egentlig ikke ødelegge golvet mer enn det ungene allerede har gjort? Det er fullt av hakk, så må byttes ut om noen år likevel :p

Vi ble anbefalt vann med noen dråper grønnsåpe av en parkettleverandør, men han mente at hemmeligheten var å bruke minst mulig vaskemiddel da det lett blir et "fettete" belegg på gulvet.

Mannen min er renholder og der sier de at man kun skal bruke vann på parkett og kanskje såpe 4 ganger i året for å få lukt i huset som feks før jul. Min svigermor brukte bare såpe og skulle teste det ut med bare vann. Gulvet hennes skumma. Hu brukte grønnsåpe og salmiakk. Det gulvet ble mye finere og ikke grått som det var. Men det gulvet var gammelt da og er nå byttet ut. For mye såpe ødelegger visst alle gulv unntatt ubehandlet tre gulv. Det trenger grønnsåpe. Det er det grønnsåpe er beregne til i utgangapunktet. Men kommer så mye nytt hele tiden.

Back
Topp