Vask av madrass

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Jeg har kjøpt en brukt bugaboo. Bagen er kun blitt brukt i ett par mnd, men jeg bør vel vaske madrassen? :) Å hva med madrasser til senger?
Jeg lurer også på å kjøpe sånn skinn med 5 punkt på, kan jeg bruke det i bagen også?
Vasker dere absolutt alt før dere bruker det?
Var vist plutselig en del jeg lurte på :)
 
Jeg har vasket alt utenom madrassen til senga da det stod at den bare skulle luften i 3 døgn eller noe:)
 
Vasker alt uten om selve dynen og madrassen, de lufter jeg en god stund... Er ikke i direkte kontakt med baby, og dynene jeg har kjøpt er allergidyner.
 
Vaska madrassen på håndvask (i maskin) me milo da d står d på bruksanvisninga at håndvask var ok, føltes i alle fall greit å gjøre men jeg har en emmaljunga da...
 
Jeg er ikke hysterisk på sånne ting, men legen min sa at madrasser ikke skulle arves.. Visstnok fordi det er fare for krybbedød pga ammoniakk. Madrasser kunne til nød arves av søsken, men hun anbefalte å kjøpe ny madrass til hvert barn.

Jeg endte med å kjøpe ny madrasser til familievugga og senga.
 
Vasket madrassen til vogna som jeg har funnet fram etter storesøster. Den har også vært brukt til to barn før det.

Madrassen til senga var ny til storesøster og jeg tenker å bruke den nå. Kanskje vi kjøper ny overmadrass/madrassbeskytter, den kan maskinvaskes men jeg finner den ikke..

Hvis lammeskinnet får plass i bagen og det er behagelig for baby å ligge på det så kan du vel bruke det:)

Vasket alt som kan vaskes her. Lurte på å dusje kalesjen til vogna men lot det være:p haha. Er egentlig ikke så nøye på det.

Leker synes jeg er vanskelig å få vasket godt?
 
Jeg er ikke hysterisk på sånne ting, men legen min sa at madrasser ikke skulle arves.. Visstnok fordi det er fare for krybbedød pga ammoniakk. Madrasser kunne til nød arves av søsken, men hun anbefalte å kjøpe ny madrass til hvert barn.

Jeg endte med å kjøpe ny madrasser til familievugga og senga.

(Sniker fra september) Ammoniakk, fra urin da regner jeg med? Det oppstår ikke bare av seg selv i madrasser over tid? Her har vi hatt tisselaken, overmadrass og så lammeskinn øverst hele tida i sprinkelsenga til storebror, og det har heller aldri vært noen lekkasjer forsåvidt. Hvis man vet helt sikkert at det aldri har kommet urin eller oppkast i madrassen tror jeg det er helt trygt å bruke den videre også til baby.
 
(Sniker fra september) Ammoniakk, fra urin da regner jeg med? Det oppstår ikke bare av seg selv i madrasser over tid? Her har vi hatt tisselaken, overmadrass og så lammeskinn øverst hele tida i sprinkelsenga til storebror, og det har heller aldri vært noen lekkasjer forsåvidt. Hvis man vet helt sikkert at det aldri har kommet urin eller oppkast i madrassen tror jeg det er helt trygt å bruke den videre også til baby.
Jeg leste om det på sidene til landsforeningen for krybbedød. Så spurte jeg legen min om det virkelig var nødvendig og hun sa at vi burde kjøpe ny madrass til hvert barn. Tisselaken anbefales heller ikke. Blir usikker jeg så har valgt å ikke ta noen sjanser og kjøpt nye madrasser.
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/
 
Jeg leste om det på sidene til landsforeningen for krybbedød. Så spurte jeg legen min om det virkelig var nødvendig og hun sa at vi burde kjøpe ny madrass til hvert barn. Tisselaken anbefales heller ikke. Blir usikker jeg så har valgt å ikke ta noen sjanser og kjøpt nye madrasser.
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/

Her er det som står:

Madrassen skal være ren og relativt fast. Det anbefales enten å bruke en ny madrass, eller å ha et vaskbart trekk eller en tynn overmadrass over den brukte madrassen. Dersom du velger brukt madrass, må denne ikke være for slitt eller myk. Trekket/overmadrassen må kunne vaskes på 60 grader.

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt.

Vi anbefaler ingen spesiell type madrasser fordi det ikke er grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt når det gjelder krybbedød.


Da er arving innad i familie (eller av andre som kan garantere at madrassen er ren) helt ok så lenge den ikke er for slitt.

Jeg liker heller ikke tisselaken (redd det skal bli for klamt) men tror det er greit når man har overmadrass av en viss tykkelse over. Da er selve madrassen sikra, overmadrassen er lett å vaske.
 
Back
Topp