Vask av lammeskinn

Thunderella

Gift med forumet
Nå har jeg vasket absolutt alt til Lille, kun lammeskinnet som gjenstår.
Vet man ikke trenger å vaske det, men det lukter jo så sau av det.. Men går denne lukten bort når man vasker det?? Og MÅ man bruke Milo?
Tenker litt sånn at det kan vel ikke skade å vaske med vanlige greier èn gang?

Synes egentlig jeg har vært litt flink!
Har vasket alle klærne, sengetøyet, sprinkelbeskytter, tepper, gulpekluter, alt stoff man kunne plukke av vogna, overmadrass, trekk til bilstol og gulvteppet. :)

(Det skal nevnes at jeg har dilla på lukten av nyvasket tøy, så for meg har det vært en fryd å holde på..)

Vi ble annbefalt å IKKE bruke milo på lammeskjinet så kjøpte en ullshampo på Babyshop
buttikken i Ålesund (selges sikkert alle plasser hvor de selger slike skjinn ).
Ettter vask skal man børste skjinnet å la det tørke flatt.

Men det er ikke nødvendig å vaske skjinnet før bruk.

Jeg vurderer sterkt å vaske det med vanlige produkter.. Blandt annet tøymykner med nok parfyme til å kamuflere den værste lukta. Kommer jo ikke til å ville legge snuppa oppå den lukta der.. Stakkars baby som ikke kan løfte hodet over engang. :)

Du bruker en stor gulpeklut til å legge under hodet til babyen [:)].
Da slippe hun få hår i munnen osv , og du slipper å vaske det så ofte pga gulp og sikkel osv......

ORIGINAL: Hobbit

Du bruker en stor gulpeklut til å legge under hodet til babyen [:)].
Da slippe hun få hår i munnen osv , og du slipper å vaske det så ofte pga gulp og sikkel osv......

Det var lurt[:)]

Lærer så mye nyttig av dere jenter:)

En må IKKE vaske skinnet med vanlig ullvaskemiddel..... Ulla tåler det, men den henger jo fast i skinnet, og skinnet blir ødelagt dersom det vaskes med vanlig ullmiddel.

Det vil bli stivt og sprekke. Derfor må en ha spesaialvaskemiddel som er beregnet på slikt skinn. Det inneholder lanolin, som mykgjør selve skinnet, og dermed unngår en at det sprekker.

Er også viktig å dra det i fasong når det er vått, la det drypptørre, gre det og la det tørke på en kjølig plass. Slik at skinnet ikke blir stivt.

Beste måten å bli kvitt sauelukta på er å henge det ut til lufting i solskinnet. Den forsvinner ikke i vask. Og er det parfymelukt i vaskemiddelet kamuflerer den lukta en stund, men det er parfymen som luftes først ut....

ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg vasket absolutt alt til Lille, kun lammeskinnet som gjenstår.
Vet man ikke trenger å vaske det, men det lukter jo så sau av det.. Men går denne lukten bort når man vasker det?? Og MÅ man bruke Milo?
Tenker litt sånn at det kan vel ikke skade å vaske med vanlige greier èn gang?

Synes egentlig jeg har vært litt flink!
Har vasket alle klærne, sengetøyet, sprinkelbeskytter, tepper, gulpekluter, alt stoff man kunne plukke av vogna, overmadrass, trekk til bilstol og gulvteppet. :)

(Det skal nevnes at jeg har dilla på lukten av nyvasket tøy, så for meg har det vært en fryd å holde på..)

Rart det der, egentlig....[:D][8D]

Det beste er å lufte lammeskinnet godt, det er det beste mot lukta...den kan ikke vaskes bort..og det kan vel ikke være så mye mer bahagelig for barnet å ligge på et skinn som oser av parfyme...ull er også selvrensende, så det trenger ikke vaskes, bare luftes! Selvfølgelig hvis barnes sikler på det eller det blir et bleie uhell, så burde det vel vaskes...men det var jo kjmpe lurt å bare legge en gulpe klut under babyens hode da[:D] 

Jeg vasket alle tre lammeskinnene jeg har kjøpt med parfymefri milo, det gikk helt fint[:)].

ser du har fått så mange svar allerede, men eg tenkte eg bare ville sei at d ikkje e nødvendig å vaske skinnet, heller legge en gulpeklut/flanellsbleieklut under hodet på den lille småskrotten...[;)]lammeullen ska ha vært vaska før bruk av produsenten og behandla med et middel på undersiden. så hvis du vaske skinnet, må du smøre undersiden med en slags voks eller någe sånn at d ikkje blir stivt... vondt å forklare...[&:]
de har forresten store pakninger med flanellsbleier på sparkjøp t 59kr tror eg (gode og myke)[;)] så vett du d[:)]

Back
Topp