Vask av lammeskinn

Gardinstanga

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Jeg har 2 lammeskinn som jeg gjerne vil vaske før de skal brukes til baby.

Noen som vet hvordan dette best bør gjøres?
 
Jeg har 2 lammeskinn som jeg gjerne vil vaske før de skal brukes til baby.

Noen som vet hvordan dette best bør gjøres?

Jeg har dessverre ingen tips da jeg prøvde å vaske mitt men det endte med verdens hardeste skinn :hilarious:
 
Jeg har 2 lammeskinn som jeg gjerne vil vaske før de skal brukes til baby.

Noen som vet hvordan dette best bør gjøres?

Tipper det varierer fra skinn til skinn. Nøstebarn har for eksempel et som ikke kan vaskes (bare vaskes for hånd på den ene siden) og et annet som kan vaskes i maskin med spesialmiddel. Fulgte det ikke med noe vaskeinstruks?

Er det nye skinn du har? Når jeg kjøpte mitt på Nøstebarn sa hun i kassa at jeg ikke trengte å vaske det før bruk, men er litt usikker på om jeg skal høre på henne eller vaske det likevel
 
Tipper det varierer fra skinn til skinn. Nøstebarn har for eksempel et som ikke kan vaskes (bare vaskes for hånd på den ene siden) og et annet som kan vaskes i maskin med spesialmiddel. Fulgte det ikke med noe vaskeinstruks?

Er det nye skinn du har? Når jeg kjøpte mitt på Nøstebarn sa hun i kassa at jeg ikke trengte å vaske det før bruk, men er litt usikker på om jeg skal høre på henne eller vaske det likevel

Nei, de er brukt til første barnet. Ene har vært brukt oppå akebrettet og har ligget litt i garasjen. Så bør vaskes.

Andre har ligget i sengen, men kom tiss på det
 
Nei, de er brukt til første barnet. Ene har vært brukt oppå akebrettet og har ligget litt i garasjen. Så bør vaskes.

Andre har ligget i sengen, men kom tiss på det

Det fra nøstebarn som kan vaskes i maskin har følgende vaskeinstruks:

"Skinnet vaskes i maskin på ullprogram 30°C med uparfymert ullsåpe (f.eks. Nøstebarns ullsåpe, eller fra helsekost). Det kan godt sentrifugeres med pelssiden ut. Skinnet endrer seg lite i vask, men ønsker du å børste opp pelsen igjen (mest kosmetisk), kan det gjøres med en hundebørste eller lignede når skinnet er tørt. Litt hår vil da lugges av.

Skulle læret bli litt stivere, kan det gnikkes litt mens det er fuktig. Det blir ellers mykt igjen i bruk (som et nyvasket håndkle). Skinnet tørkes flatt, og ikke i direkte sollys. Det tar litt tid for pelsen å tørke helt.

Skinnet inneholder bakteriehemmende naturlig ullfett (lanolin) og vaskes derfor sjelden. Søl trenger ikke inn i ullfibrene og tørkes derfor lett av med en våt eller tørr klut.

Ristes ukentlig og luftes mellom bruk."

Jeg ser Yngri sitt lammeskinn som de har på barnas hus også kan vaskes på 30°C, så det gjelder forhåpentligvis de fleste. Jeg ville kanskje prøvd å vaske det som har vært brukt ute først, for å se hvordan det blir før du vasker det andre? Lammeskinn inneholder vel ofte lanolin, så da er kanskje ikke tiss det mest kritiske å ha sølt på?
 
Sniker. Jeg vasket mitt på ullprogram med milo, også gredde jeg det og dro litt i det før det var helt tørt. Det ble noe stivere, men helt fint å bruke i barnevogna :)
 
Nei, de er brukt til første barnet. Ene har vært brukt oppå akebrettet og har ligget litt i garasjen. Så bør vaskes.

Andre har ligget i sengen, men kom tiss på det
Ellers kosta det bare 499kr for et helt nytt fint et på barnas hus. Varer sikkert i mange år :)
 
Back
Topp