Vask av klær

Lykketroll91

Blir kjent med forumet
Jeg klør i fingrene om å begynne å vaske klærna til prinsesså:dummy1: vasker dere alt tøy eller kun det som er i kontakt med huden som strømpebukser, luer, bodyer osv? Å vasker dere med vaskepulver og evt tøymykner eller bare skyller dere gjennom meg vann? :-)
Hvilken tøymykner og vaskepulver anbefales?

Jeg klør i fingrene om å begynne å vaske klærna til prinsesså:dummy1: vasker dere alt tøy eller kun det som er i kontakt med huden som strømpebukser, luer, bodyer osv? Å vasker dere med vaskepulver og evt tøymykner eller bare skyller dere gjennom meg vann? :)
Hvilken tøymykner og vaskepulver anbefales?
Jeg vasket alt av tøy forrige uke. Bruker vaskemiddel og tøymykner uten parfyme.

Jeg vasket vel alt til frøkna de første 10-12 månedene (jeg vasker fortsatt det meste, bortsett fra jakker, dresser og regntøy, hun er fire år). Klær, sengetøy, kluter, osv.
Vasker med sensitivt vaskepulver uten parfyme, og bruker tøymykner uten parfyme. Når jeg tenker etter, så vasket jeg overdeler til meg selv også da hun var baby.

Bruker aldri tøymykner! Ikke bra for miljøet, og med vår gode vaskemaskin fra Miele blir klærne kjempemyke uansett, tror det skyldes god sentrifuge :)

Bruker enten Blenda Sensitiv eller Neutral vaskemiddel (varierer). Og Milo til ull.

Når det er nye klær er det viktigste å skylle klærne, du kan jo ha oppi bittelitt vaskemiddel (minsten enn vanlig). Og kjøre kortprogram på 30 grader. :)

Til nyfødt/baby vasker jeg alt (men på 30c kortvask med bare bittelitt vaskemiddel). Sengetøy osv. er viktig å vaske både for barn og voksne. Ofte står det på sengesett at de skal vaskes før bruk. Ingen grunn til å vaske noe nytt på 60c

Bruker også vaskemiddel, og tøymykner uten parfyme. Jeg merker jeg også vil komme i gang nå. Eneste som stopper meg er at jeg har minst ei som drar alt av snorene :o

Vasker med det samme vaskepulveret vi alle bruker, men veldig liten mengde. Bruker en halv kork eddik i skyllekammeret.

Eddik er også effektivt på å få bort lukt som ev. sitter igjen i noe tøy. I valpetiden her ble eddik også brukt som gulvvaskemiddel. Anvendelige greier altså! :p

Har vasket alt her, utenom arvetøyet. Det vasket søsteren min før hun sendte det med meg. :) Vi bruker parfymefritt vaskemiddel, ikke noe skyllemiddel (har tidligere brukt litt eddik, men føler klærne er myke nok uten, nå etter vi fikk ny vaskemaskin).

Leste et sted at man kan blande litt lavendel eller lignende i eddiken så får man sin egen miljøvennlige og godt luktende tøymykner :D

Back
Topp